Gå til innhold

RiksTV uten ekstern dekoder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig CAM? Er det navnet for dings til å sette inn i CI?

Kort svar, ja.

CAM er modulen (som oftest tar et smart kort) og brukes til å dekode krypterte TV signaler (kryptert MPEG TS in, dekryptert TS ut).

CI likner på PCMCIA, men versjonen i set-top bokser og i TVer har veldig begrenset bruk utenom CA moduler.

 

Er det noen som vet om modulen til Riks-TV er en standard CA modul (conax) som i prinsippet kan brukes av tuner kort for PC og eventuelle andre DVB-T MPEG4 dekodere med CI?

Lenke til kommentar
Så lenge kundene kjøper 40" LCD-skjermer med innebygd tuner, så vil produsentene fortsette å tilby det... Det finnes imidlertid også noen store skjermer uten tuner, som f.eks. denne.

 

Det er faktisk ett EU krav at alle TVer over 40" skal ha innbygget digital tuner og CAM port. Men det er ingen krav til MPEG 4, bare 2. Så det er bra at Sony legger inn dette også.

 

Men Sony er ikke i klasse med Tatung enda. De har TVer som tar både Analoge, Digitale og Parabol signaler. Det er TV for alle de som vil bli kvitt eksterne bokser. Kvaliteten på TVene skal vist ikke være så altfor gale heller. Selv om de ikke kan sammenlignes med Sony sin toppmodeller, (V, W og X seriene)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Det beste ville vært om de sluttet å bygge inn tunere i TV'er, så slipper man å betale NRK-lisensen for å spille konsoll og se på DVD etc..

 

Jeg støtter meg også til dette, det er alt for få duganes skjermer av en hvis størrelse som ikke er TVer, jeg ser ikke på TV og er lite interessert i å betale lisens.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det beste ville vært om de sluttet å bygge inn tunere i TV'er, så slipper man å betale NRK-lisensen for å spille konsoll og se på DVD etc..

 

Helt enig, faktisk! I den grad tuneren utgjør en ekstra kostnad for TVen, er det jo også like greit å slippe den, om man uansett kommer til å velge et annet tilbud, som feks digital kabel-tv-boks el parabol.

 

Digresjon: Jeg hadde besøk av NRK-lisenskontrollør i fjor vår. Har en LCD-tv med brukket antenneinngang. Ingen ytre antenne på huset. Forsøkte å forklare ham at i og med at jeg verken har antenne eller antenneinngang, _kunne_ jeg ikke se tv, ergo burde jeg heller ikke kreves for NRK-lisens. No go :(

 

Jaja, men nå kan vi gå sammen og nekte å betale lisens. Lisensen er for reklameFRI tv, noe NRK slettes ikke er. ved sportssendinger og større "events" har faktisk NRK reklame. Ikke bare bannere i skiløypa, men i det programmet starter: " Denne sendingen er sponset av Statoil" ol.

 

Lisensen kan de bare tørke seg bak med. Jeg skal ikke betale og håper flere støtter opp om dette. Skal jeg betale lisens, skal det ikke forekomme Reklame før sending. Enkelt og greit.

 

det var bare mine tanker om lisensen

Lenke til kommentar

Sjølv går eg og håpar at Sony skal få til ein avtale om RiksTV gjennom digitaldekoderen for Playstation 3, PlayTV. Då ville eg ha fått både spel, film og TV i samme boks. :)

 

Ser der er enkelte som er negative til RiksTV. Eg har hatt det sidan det kom, og er godt nøgd. Der eg bur er det problematisk både med kabel og parabol, men bakkenettsignalet er svært godt. RiksTV var svært enkelt å sette opp, og ga meg det som i mine auge er ein bra kanalpakke til ein grei pris. Det eg vil ha er i all hovudsak dei norske kanalane + dokumentarkanalane (Discovery, National Geographic og Animal Planet). So for meg dekker Rikspakken absolutt behovet.

 

Kay

Lenke til kommentar
Gi blaffen i RiksTV. De er bare nok en konkurrent i kanalleverandørmarkedet og de fører forbrukerne bak lyset når de sier at man må betale månedspris for digital-TV gjennom dem. De forsøker også å inprente folk via media med at man MÅ velge dem som leverandør akkurat som om det ikke fantes andre leverandører.

 

man må da betale månedspris for Digitaltv enten en har RiksTV, GET, Canal Digital eller Viasat... ingenting på riksTV sine sider som sier noe annet, har heller ikkje lest noe annet i mediene enn at RiksTV stresser på at folk i landet MÅ velge Parabol eller Kabel vist dei kan det eller RiksTV vist andre alternativ ikkje fins. Dette er en kampanje som er rettet mot dei som har antenne pr.dags dato så dei ikkje skal få svarte skjermer når det analoge bakkenettet slukkes.

 

og pr.dags Dato så finnes det forlebig kun en leverandør på det Digitale bakkenettet, RiksTV for dei som ikkje kan motta Kabel eller parabol.

 

Kjøp heller kabel-TV eller parabol fra f.eks CanalDigital, Get eller andre. Det gir deg også pakkeløsninger med alt fra få kanaler for en billig penge til mange kanaler for en høy pris.

 

Dersom man hverken har mulighet til kabel-TV eller parabol så kan man bruke nett-TV (det fungerer ok allerede, men trenger et par år på å modnes litt mer før det blir skikkelig bra.)

 

Skulle likt å sett bestefar bruke NettTV hehe.... aldri tatt i en pc i hele sitt liv

 

Har man ikke mulighet for bredbånd heller så sitter man ganske i saksa. Da har man ikke andre valg enn å enten la være å se på TV eller å velge RiksTV. Skal man velge RiksTV så kan man like gratispakken de ikke gidder å opplyse om. Den med NRK1, 2 og 3, samt TV2 (fram til 2010), og noen mindre tullekanaler.

 

Eg er selv RiksTV kunde om du ikkje skjønte det, føler ikkje akkuratt at eg sitter i saksa, Eg kan ikkje ta inn Parabol elle kabel. RikTV sin kundeservice opplever eg som mye lettere å snakke med en det mange eg kjenner har opplevd hjå Viasat, CD eller Get.

 

den gratis pakka du seier dei ikkje opplyser om? les litt mer på Bli kunde sida til RiksTV da vel.

 

dei tullekanalene du snaker om? har sett litt avkvert på tv via parabol og sattelitt og synes det er like flust med tullekanaler er, om ikkje fleire.

 

For en gangs skyld har eg en følelse av at du farer mere med sladder en fakta.

Lenke til kommentar
Det beste ville vært om de sluttet å bygge inn tunere i TV'er, så slipper man å betale NRK-lisensen for å spille konsoll og se på DVD etc..

 

Typisk HW at en begynner å skrike om NRK-Lisensen :!:

 

Min mening er at hele lisensen burde gå vekk og at folk heller skal kunne velge dei kanaler dei vil sjå og betale for det!

 

Har du tv men ingen programkort = Ingen kanaler = gratis TV :p

Lenke til kommentar

Cam'en som er godkjent for bruk mot Rikstv heter Technicrypt CXV Nederst på siden

 

Mot CanalDigital skal det virke med Conax Cam Type SMiT men dog med treg kanalskifte og at enkelte kanaler detter ut.

 

Etter det eg har lest vil det kunne virke og med Conax CAM CAS 5.0 men det med varierende resultat, ingen som har funne en cam som virker 100% mot CanalDigital etter min mening.

Canal Digital har og dessverre en tedens til kun å godkjenne sine "egne" bokser.

 

Ser mørkt ut for at CanalDigital kommer til å godkjenne noe iDTV med det første.

Lenke til kommentar

Jeg får fnatt av tv-tilbyderene og deres tilsynelatende liv-og-død kamp for å føre forbrukerne bak lyset, og mye av det må vel grense til det ulovlige..

 

Ta et eksempel, reklameringen for "norgespakken" og tilsvarende. "kun 199 kroner måneden" høres fint ut ikke sant? Helt til du finner ut du må betale 800 kroner året i "kortavgift". Kortavgift? En avgift på kort? Det var nytt for meg, så jeg konkluderer med at det klinger bedre med "199 kroner måneden" enn "265 kroner måneden".

 

Jaha, 265 kroner måneden er jo ikke så ille tenker du kansje. Så skal de ha "tilknytningsavgift" på 200 kroner. Tilnyttes hva? Reiser de opp til satelitten og tilknytter deg? Dette er vel kansje en etableringsavgift tenker du, men NEI, den kommer jaggu i tillegg på 400 kroner.

 

sukk...

Lenke til kommentar
Jeg får fnatt av tv-tilbyderene og deres tilsynelatende liv-og-død kamp for å føre forbrukerne bak lyset, og mye av det må vel grense til det ulovlige..

Det er akuratt ikke det de gjør skjønner du!

 

Legg merke til at det står: "Totalpris 1. pr: 3387 med 12 mnd avtaletid"

 

De fører ingen bak lyset, bare de som ikke klarer å lese hele tilbudet!

Lenke til kommentar

Forandrer ikke det faktum at de fordeler utgiftene ut på fullstendig irrelevante og oppdiktede avgifter for å få månedsprisen til å se billig ut.

 

Skal bredbåndsleverandørene starte å reklamere med "24mbit linje, 50 kr måneden" også med liten skrift (modemavgift per år, kr 2000)?

 

Det er vel ikke noen tvil om at det er EN ting folk flest kikker på når de skal sammenligne priser, og det er månedsavgift?

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Jeg får fnatt av tv-tilbyderene og deres tilsynelatende liv-og-død kamp for å føre forbrukerne bak lyset, og mye av det må vel grense til det ulovlige..

 

Ta et eksempel, reklameringen for "norgespakken" og tilsvarende. "kun 199 kroner måneden" høres fint ut ikke sant? Helt til du finner ut du må betale 800 kroner året i "kortavgift". Kortavgift? En avgift på kort? Det var nytt for meg, så jeg konkluderer med at det klinger bedre med "199 kroner måneden" enn "265 kroner måneden".

 

Jaha, 265 kroner måneden er jo ikke så ille tenker du kansje. Så skal de ha "tilknytningsavgift" på 200 kroner. Tilnyttes hva? Reiser de opp til satelitten og tilknytter deg? Dette er vel kansje en etableringsavgift tenker du, men NEI, den kommer jaggu i tillegg på 400 kroner.

 

sukk...

 

 

Finn den tv tilbyderen i dag som du kan motta tv fra uten å måtte betale "kortavgift"

Dei finnes ikkje, eneste er at du kan motta NRK "gratis" via Bakenettet til NTV (NTV drifter bakkenettet, RiksTV er en Innholds leverandør) og NRK er jo strengt tatt ikkje gratis heller!

Lenke til kommentar
Finn den tv tilbyderen i dag som du kan motta tv fra uten å måtte betale "kortavgift"

Dei finnes ikkje, eneste er at du kan motta NRK "gratis" via Bakenettet til NTV (NTV drifter bakkenettet, RiksTV er en Innholds leverandør) og NRK er jo strengt tatt ikkje gratis heller!

 

Det gjør det ikke mindre latterlig av den grunn.

 

AtW

Lenke til kommentar
Forandrer ikke det faktum at de fordeler utgiftene ut på fullstendig irrelevante og oppdiktede avgifter for å få månedsprisen til å se billig ut.

 

Skal bredbåndsleverandørene starte å reklamere med "24mbit linje, 50 kr måneden" også med liten skrift (modemavgift per år, kr 2000)?

 

Det er vel ikke noen tvil om at det er EN ting folk flest kikker på når de skal sammenligne priser, og det er månedsavgift?

 

 

Er faktisk en grunn til at vi har kortavgifter, ok et smartkort koster ikkje mye å produsere. men krypteringsteknologien som ligger bak f.eks Conax CAS 7.0 som RiksTV bruker koster penger.

 

Koffor det da? jo var vist veldig populert med piratkopiering i si tid!

Lenke til kommentar
...Helt til du finner ut du må betale 800 kroner året i "kortavgift".

 

Så skal de ha "tilknytningsavgift" på 200 kroner. Tilnyttes hva? Reiser de opp til satelitten og tilknytter deg?

 

Om de faktisk hadde sendt ut nye kort med jevne mellomrom gjennom året, til en samlet kostnad på 800 kr, så hadde det vært greit nok, men det gjør de jo ikke. De har riktignok en god del kostnader med endring av koder og mottiltak mot piratkort, men det burde så absolutt vært inkludert i månedsavgifta. Samme med "tilknytningsavgift" hvis du ikke faktisk blir tilknyttet fysisk noe sted..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...