Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bivirkninger av narkose


Qookers

Anbefalte innlegg

Jeg skal fjerne en cyste i bakhodet mitt som presser på lillehjernen. Jeg engster meg litt, for de fleste i slekta mi har blitt dårlige av narkose. Ikke vet jeg om dette går i genene, men når en i familien til og med dør av narkose, får det meg til å bekymre meg litt, til tross for alderen hans.
Legemidlene de bruker for å gi deg narkose har utviklet seg en del de siste ti-femten åreneårene. Hadden en operqasjon da jeg var fem, og jeg vå sykt kvalm da jeg våknet. Opererte øyet nå i fjor, og da jeg våknet, lurte jeg på hvor legen var så jeg kunne komm meg ut, det var jo kjedelig og ligge der, og jeg var frisk og rask. Sa til legen at jeg hadde forventet å være mye dårligere, for det hadde jeg vært sist gang. Da spurte han når sist gang var, og forklarte at ting har endret seg med medikamentene man bruker undr narkose.

 

Støtter forslaget om å ta det opp med en legge før operasjonen. Så får du snakket om det med en fagmann.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Doctor gone alternative
Jeg skal fjerne en cyste i bakhodet mitt som presser på lillehjernen. Jeg engster meg litt, for de fleste i slekta mi har blitt dårlige av narkose. Ikke vet jeg om dette går i genene, men når en i familien til og med dør av narkose, får det meg til å bekymre meg litt, til tross for alderen hans.
Legemidlene de bruker for å gi deg narkose har utviklet seg en del de siste ti-femten åreneårene. Hadden en operqasjon da jeg var fem, og jeg vå sykt kvalm da jeg våknet. Opererte øyet nå i fjor, og da jeg våknet, lurte jeg på hvor legen var så jeg kunne komm meg ut, det var jo kjedelig og ligge der, og jeg var frisk og rask. Sa til legen at jeg hadde forventet å være mye dårligere, for det hadde jeg vært sist gang. Da spurte han når sist gang var, og forklarte at ting har endret seg med medikamentene man bruker undr narkose.

 

Støtter forslaget om å ta det opp med en legge før operasjonen. Så får du snakket om det med en fagmann.

 

Det at man ikke kan beskrive, eller direkte etter operasjon, loggføre bivirkninger, betyr ikke at narkose er harmløst. Narkose er farlig! Det gir mange sideeffekter! Man vet ikke nøyaktig i hvilken grad det kan skade hjernen, men man vet f eks at hos eldre kan det framprovosere demens/demens liknende symptomer.

I ditt tilfelle er du avhengig av narkose, og du skal ikke være engstelig for det.

Når din operasjon er over, og du er frisk, bør du avgifte kroppen din!!!

Det finnes mange ulike metoder, alternativer og råd du kan benytte deg av.

Gjør hjemmeleksen din, ta ansvar for din helse, og finn den metoden (naturlig, IKKE kjemisk) som du har tiltro til, og benytt deg av den!!!

Lykke til. og god bedring.

 

Klem en som er alternativ og vet hvordan tradisjonell medisin kommer til å mistro, og utfordre dine altrenative sider!!!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Marius
Det bør vel tillegges at etterspillet etter narkose er avhengig av lengden på narkosen samt hvilket inngrep som er gjennomført.
Det virker som om du har erfaring med dette. Så hvis jeg skal ta en operasjon som varer i ca 1 1/2 - 2 timer, vil det bli ille da?
Jeg glemte jo også å si at det finnes ulike grader av narkose, e.g. dyp narkose og lett narkose.Men som Olaolablakken sier, det er store individuelle forskjeller.Men om du kunne si noe om hvilken type inngrep som skal utføres samt hva det egentlig er du engster deg for, foruten det faktum at du skal i narkose...
Jeg skal fjerne en cyste i bakhodet mitt som presser på lillehjernen. Jeg engster meg litt, for de fleste i slekta mi har blitt dårlige av narkose. Ikke vet jeg om dette går i genene, men når en i familien til og med dør av narkose, får det meg til å bekymre meg litt, til tross for alderen hans.
Da snakker vi altså om et inngrep der det er påkrevd en forholdsvis solid narkose. Narkosetiden er forholdsvis kort. Inngrepet er følsomt, men ikke av den massive typen der man åpner hele brystet.Bivirkninger av narkose er umulig å si "går i genene". Derimot direkte allergi mot narkose, kan ha en viss heriditet. Kardinalspørsmålene er om du er allergisk mot vepsestikk, nøtter og skalldyr, gir en indikasjon på om du kan være allergisk mot narkose.Du bør ta en prat med narkoselegen før operasjon, slik at han/hun er kjent med dine bekymringer.
OK, takk for svar :)

til tompsy.. lurer på om du noen gang har opplevd at noen har vært fly forbandet når di våknet fra narkose? jeg ble lagt i narkose for opperasjon av sjeling i øye i dag av var serdeles aggresiv når jeg våknet. Er tidligere narkoman å har ikke tenkt på mye annet en rus etter inngrepet

Lenke til kommentar

har hatt narkose 3 ganger.

 

Får maske over nesen og munnen som du skal puste inn. Sovner ganske fort da, kjennes ut som du svever på bordet før du sovner.

 

Så våkner du plutselig etterpå, så det føles ganske fort. Har vært i fin form etter jeg har våknet, bare litt problemer med å pisse etterpå. Tok litt tid før jeg fikk det ut selv om blæra var full.

Lenke til kommentar

Har hatt narkose 2 ganger, og det må oppleves. Helt sinnsykt å bli trillet inn og rundt om i sykehuset pre-narkose for så å våkne helt frisk å rask bare ekstremt svimmel (mitt tilfelle selvsagt). Det verste var at jeg trodde jeg kunne gå på do, for når jeg lå så føltes jeg ikke svimmel. For å si det slik, du blir jævlig svimmel slik som når du er full. I tillegg, etter siste operasjon måtte jeg tømmes manuelt. Fikk ikke til å gå på do... Pinlig men slik er det.

Lenke til kommentar

Merka ikke noe spesielt det var bare BAM så var jeg vekke husker ikke at jeg sovna engang. så våknet jeg spiste hadde verdens beste appetitt faktisk ^^ også ble jeg hentet av min Far husker jeg var i toppform heletia mens jeg var våken. dette varierer såklart men du bør ikke bekymre deg så alt for mye du kommer deg sikkert helskinna igjennom hele operasjonen og uansett hvor dårlig og groggy du blir. så er det vel verdt det for å fjerne cysten din :)

Lenke til kommentar
Gjest narkose

Etter jeg våknet opp av narkose sist gang, så følte jeg meg i tipp topp stand. Jeg har sjelden vært gladere enn jeg var rett etter operasjonen. Men etter litt lykkelig rus tok det slutt. Jeg følte en enorm kvalme og måtte sette meg ned. Følte meg ganske dårlig i et par timer, men så var det over.

 

Det være som kan skje (forutsett at du ikke har noen allergier) er at du blir svimmel og litt kvalm. Størrelsen på operasjonen har også en del å si; hvis det er et lite inngrep, så vil du mest sannsynlig føle glede samt. litt kvalme/Svimmelhet etter du våkner. Hvis det er en stor operasjon kan du føle deg nokså jævelig etterpå, men det kan variere fra person til person.

 

Selv var jeg i skyene når jeg våknet. Er litt smådeprimert, så gleden føltes ekstra godt; aldri følt meg bedre.

Lenke til kommentar

Orka ikke lese igjennom alle svara, så håper ikke jeg kopierer et svar :p

 

I hovedsak finns det to typer narkose, TIVA (total intravenøs anestesi) og gass. Førstnevnte er en anestesi som blir brukt ved kortere operasjoner hvor all sovemedisinen kommer i armen før og under opr. Gassanestesien er den eldste formen for anestesi, og der bruker man (som regel) et stoff som heter isofluran for å opprettholde en anestesi innledet med en medisin man får i armen. Sistnevnte har en tendens til å få pasienter til å føle seg kvalme og til å måtte spy i det gassen er på vei ut av kroppen (få timer etter du har våkna).

 

Hva slags opr. er det snakk om?

 

EDIT: Jeg leste vel helt i starten at noen skrev at man kjente en følelse av at man "bare måtte ha mer dop" eller noe sånt noe. Dette kommer nok ikke av anestesien, men av smertelindringen (morfinen), og er uavhengig av type anestesi (da det kan hende du får dette etter at anestesien er utført).

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...