Gå til innhold

Sendt inn defekt vare, lang ventetid


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sendte inn et par defekte hodetelefoner til netonnet. Sendte de inn for 7 uker siden. Jeg sendte de mail en mail et par uker etter jeg hadde sendt de inn og de sa at servicetiden ville ta 2-3 uker. Som sagt, så har det nå gått over 7 uker.

 

Jeg har prøvd å sende de mail, men får bare unvikenede svar. Noen ideer om hva jeg kan gjøre? Finnes det noe lov om dette, eller må jeg bare vente?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel pleier man å kunne kreve lånegjenstand etter en uke, men vet ikke hvem som må dekke frakten frem og tilbake, og eventuelt hvordan dette gjelder hodetelefoner. Siden man pleier normalsett ikke å kunne leie hodetelefoner til flere.

 

Men ja er det dyre hodetelefoner bør nok netonet eventuelt vurdere bytte, hvis ikke det er dyrt.

Kan jo høre med forbrukerrådet eller kreve at de må levere hodetelefonene snart tilbake eller omlevering.

Lenke til kommentar

4-6 uker servicetid er definert som akseptabel tid til å yte avhjelp, altså reparere produktet og levere det tilbake til deg ( i elektronikkbransjen altså)

Utover dette kan du kreve heving av kjøp, med bakgrunn i at mangelen (hvis de da har en reklamasjonsmessig korrekt mangel, altså at feilen ikke skyldes feil bruk) og deres avhjelpsforsøk har blitt til ulempe for deg siden det nå har gått så lang tid.

 

se forbrukerrådets sider for mer informasjon, bla deg ned til ''Når selger kan kreve å få reparere''

Lenke til kommentar

Du kan lese litt her når det gjelder låneprodukter.

Hva vi synes er akseptabel reparasjonstid er såvidt meg bekjent ikke veldig relevant, man må heller se på hva Forbrukerrådet legger til grunn i sine uttalelser, og det siste jeg har hørt fra den kanten er 4-6 uker.

 

Utdrag:

''Dette kan du kreve hvis det er et reelt behov for deg, og det ikke blir urimelig dyrt for selger. Har du rett på en lånegjenstand, kan du kreve dette fra første dag.''

 

Spørsmålet her er hvorvidt det å stille låneprodukt vil medføre en urimelig kostnad for selger. I mine øyne kan ikke en nettbutikk som reklamerer med fri frakt kunne påberope seg dette, all den tid hele virksomheten er basert på utsendelse av varer via postgang.

Kostnaden for selve hodetelefonene er noe en selger er nødt til å ta med i sine budsjett sånn jeg ser det, og også logistikken rundt eventuelle låneprodukter.

 

og siden det er kjekt med kilder rundt dette med reparasjonstid, dette er en dom fra FTU fra 2009, som riktignok gjelder en PC hvor 6 uker ansees som tilstrekkelig (men heller ikke mer) for å yte avhjelp.

Endret av JonasPB
Lenke til kommentar

I elektrobutikken jeg jobber er maks servicetid (med mange unntak) 21 dager. Etter dette gir vi i mange tilfeller kunden nytt produkt.

 

Gjennomsnittstid for oss (relativt stor fysisk butikk) er ca 8 virkedager fra kunden har levert produktet til det kan hentes.

 

Det store spørsmålet er dog hva som er ansett som rimelig. Jeg vil ikke si det er rimelig å gi kunde låneheadset, med mindre service er forventet å ta over 2 uker. Men det er bare min mening. Hadde kunden spurt pent hadde han selvsagt fått låne et billig headset.

Lenke til kommentar

Ja det stemmer nok at flere butikker har internrutiner som kan være med på å holde servicetidene nede, Lefdal vet jeg har slikt - men det er ikke dermed sagt at dette er noe kunden kan bruke som argument for å heve kjøp på ett tidligere tidspunkt enn hva lovverket legger til grunn.

 

Forøvrig tar ikke lovverket stilling til hva selger mener er rimelig, men hvorvidt kostnaden ved å tilby låneprodukt er urimelig. Dette blir finkorreks, men jeg syns det er viktig å påpeke at det ikke er selger som skal vurdere behovet, det er kunden som avgjør om behovet er der. Selger kan bruke argumentet om urimelig kostnad, men på ett headsett skal vel det godt gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...