Gå til innhold

Selger vil ikke heve kjøp etter vesentlig feil.


Anbefalte innlegg

Hei, mitt navn er Bendik. Eg er student.

 

Den 6.mai 2014 gjekk eg til innkjøp av et digital piano. Nærmere bestemt et Casio PX-850. til 9000 Kr.

 

Omtrendt da det var gått to uker leverte eg det inn igjen på grunn av en ulyd som var fysisk i tangentene. Eg uttrykte at eg ikkje likte situasjonen med tanke på at det var splitter nytt. Eg forklarte at eg vurderte og heve kjøpet pga eg ble så usikker på om det ville holde. Og dette var jo innafor angrefristen forklarte eg.

 

Selgeren sier da: "Vi vet ikke ka det er, men det er sikkert en bagatell. Uansett om det skulle bli problem senere så vet vi om at du var inne før angrefristen var ute".

 

1 måne etter.. vi er da litt over midten av juni(15-20). (husker ikke om det var en måne etter eller om det var begge problem på en måne".

 

Lyden forsvinner i pianoet. Eg leverer det inn over helga. Eg sier denne gangen at nå har det skjedd to vesentlige feil på veldig kort tid og at det bekymrer meg. De sier det skal se på det.

Eg lufter at eg vil vurdere og heve kjøpet og blir avslått med en gang. Det kunne eg ikkje får dei dreiv ikke slik at dei ga pengane tilbake. Eg blei selfølgelig skuffa.

 

Eg har fortsatt ikkje fått pianoet mitt tilbake (idag er 04.09.14), eg har heller ikkje fått noken oppdatering på status..

 

Ønsker og heve kjøpet, har eg rett til det??? Pianoet kostet meg 9000 Kr, eg er student og penger har derav stor verdi for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, man har kun rett til å heve kjøpet om man reklamerer tre ganger på samme feil ved samme produkt. Angrerett er kun aktuelt ved kjøp utenfor normalt utsalgssted og i en begrenset periode som kan variere.

Jeg ville purret og forhørt meg om mulighetene for å få et nytt. Og lest litt i forbrukerkjøpsloven om det er noe mer man kan gjøre.

EDIT: Det kan se ut som du har rett til å heve kjøpet likevel. Les litt på denne: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_6

Endret av HansiBanzi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vel garanti på det. Er det feil på det så er det feil. Tror det er sånn at etter de har fikkset feilen x antall ganger og det fortsatt er problemer så kan du heve kjøpet. Sånn er det med mobiltelefoner. Vet ikke hva som gjelder piano men kan tenke meg noe i samme dur. Uansett skulle du ha brukt angreretten om du var usikker første gang du var innom. Og må ikke ta selgere på ordet. Få alt skrevet. Men uansett trenger han ikke å oppføre seg som en idiot.

Endret av wassiboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det §30 og følgelig §31 eller §32 som kan gjøre seg gjeldende ved at selger bryter med dette:
"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."

 

Jeg finner imidlertid ikke noen definisjon på hva "rimelig tid" vil si, men jeg vil påstå at over to måneder er urimelig lenge å vente på hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt du har angrefrist kommer an på om varen ble kjøpt på nett (utenom ordinært utsalgssted som det heter), eller om det var i en fysisk butikk. Er det i en fysisk butikk har du ingen angrerett.

Du har derimot reklamasjonsrett, og den gjelder uansett. Varen har en mangel og selger benytter en av sine muligheter til å yte avhjelp, altså reparere produktet. Dette skal dog skje uten vesentlig ulempe for deg som kunde, altså er det visse grenser for hvor lang tid han kan benytte til dette.

 

Normalt i elektronikkbransjen er en forventet avhjelpstid 4-6 uker (jfr diverse uttalelser fra Forbrukerrådet, men ingenting nedskrevet), og noe slikt vil jeg påstå man kan gjøre gjeldende her også.

 

Ta kontakt med selgeren, påpek at lovverket kun gir selger mulighet til å yte avhjelp så lenge dette ikke er til vesentlig ulempe for deg, og at du derfor ønsker å heve kjøpet.

 

Henvis til Forbrukerkjøpsloven, og les gjerne litt på denne siden før du tar kontakt med selgeren, så vet du litt mer :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...