Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har du glemt besteforeldrene dine?


Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg på jobb, nattevakt, og får en del telefoner fra gamle mennesker som tydeligvis trenger noen å snakke med. Jeg prøver så godt jeg kan, men jeg er tross alt på jobb og har andre oppgaver enn å være sjelesørger. Det gjør vondt i magen når jeg nærmest må avvise dem, fordi f.eks politiet ringer og jeg må legge på. Derfor har jeg følgende oppfordring til alle: Dersom du har besteforeldre, eller du kjenner andre ensomme pensjonister, besøk dem, slå an en prat og gi dem en klem. Det er deprimerende mange ensomme mennesker i dette landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg mistet alle mine besteforeldre, men jeg skjønner godt hva du mener. Tanken på at bestefar's siste år ble tilbragt alene og forlatt på diverse sykehus og andre senter, er ikke særlig god. Jeg var heldigvis ganske flink til å besøke ham, men en hel dag uten besøk for en som kanskje stryker med dagen etter er ikke noe særlig.

 

Derfor; fjør som Roy Harder sier. Besøk besteforeldra dine (gjerne naboens også). Plutselig en dag er de ikke der.

Lenke til kommentar

Jeg snakker en del med mine besteforeldre og besøker dem hver eneste sommer,

da drar jeg til mormor og morfar som har et hus i Blomsterdalen.

Det er vel de jeg er mest hos da, men jeg sørger for å få hilst på min farfar og farmor når jeg er der også.

Alle mine besteforeldre lever ennå i beste velgående, min morfar er vel 75 og min mormor 72, men begge to går de ofte turer i fjellet og morfar er veldig flink til å snekre og spille piano og holde liv og sang i gang i Bergen by.

(For dette vant han kongens hedersmedalje i sølv i år.) Også begge mine fettere (18 og 22) og ene kusinen (25) besøker mormor og morfar og sikkert dems egne farmor og farfar hver sommer og da kommer ofte min tante også.

Da er vi tre generasjoner samlet oppe på "haugen" og det er kos :love: .

 

Håper å få oppleve mine besteforeldre i mange år fremover.

 

TSP

Lenke til kommentar

Snakker med besteforeldrene på mor sin side ca hver 14, dag. Om sommern oftere. Hver ukedag.. Mye lettere å ta mopeden og kjøre til de og spise, enn å lage mat selv.

 

De på far sin side er værre. Det av geografiskegrunner. Da de bor 200++ mil unna. Nærmere bestemt Hammerfest. Så det er litt skjeldnere.

 

 

Btw, hvor jobber du som nattvakt? Ettersom du får telefoner fra både eldre mennesker, og politiet.

Endret av M4rTiN
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke har vært flink å besøke besteforeldrene mine (superflau).

Nå jobber jeg i hjemmesykepleien ved siden av studiene, og merker godt at mange eldre er ensomme. Da er vi som kommer på besøk nærmest dagens lyspunkt. Veldig vanskelig når du har dårlig tid, og de er pratesyk. Står nesten med dørklinken i hånden. Det var den non-verbale kommunikasjonen da (skjerpe seg).

Lenke til kommentar

den ene bestefaren døde da jeg var liten, den andre har jeg 0 kontakt med

bestemor er enda ganske oppegående og kommer på besøk nesten dagelig :ermm:

den andre bestemoren bor 8 timer unna, besøker henne 1-2 ganger i året, hun har det heller ikke ensomt, har egen leilighet, en del familie rundt seg, mange venner, hun er også med en del til sommerhuset til onkelen min

Lenke til kommentar

Farmoren min døde for ca 5 år siden. Hun var nærmeste nabo, så jeg så henne sikkert hver dag :)

 

Mormor og morfar bor litt lengre unna meg, så det er litt vanskelig med buss og slikt. Jeg kunne nok besøkt dem oftere, men jeg vet at de ikke er ensom, siden onkelen min alltid er der, og i tillegg så har de som oftest alltid besøk rundt kaffetider. Hele familien (jeg har stor familie) pleier å være der store deler av sommeren.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg besøker besteforeldrene mine hvertfall 2 ganger i uka jeg. Klarer ikke å gå to uker uten å komme dit å høre morsomme historier fra fortiden og le litt av morfars stahet. Men nå er jeg så heldig at jeg bor nærme da. Men skulle nok vært flinkere med farfar! Og min farmor er sjeldent å se. Hun er en 60 år gammel kvinne som bor i sin lille golf med en katt. :p en dag er hun i sverige å ligger på hytta si uten do og strøm, en annen dag ligger hun i bilen på verdal :b

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...