Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har nå fått vite at foreldrene mine har vært på rommet mitt og snoket gjennom mine personlige eiendeler igjen. Dette er ikke den første gangen, langt ifra. Ikke at det er noe jeg vil holde skult for dem, men det er innmari undødvendig. Føler liksom at jeg ikke får noe privatliv, spesielt ikke når de er på rommet mitt når jeg er borte hos venner. Og hvis de finner noe som ikke er så bra, eks. ubetalte regninger osv., så får jeg høre det.

 

Det at de griper inn i slike situvasjoner er ok, men ærligtalt. Jeg er nitten år nå, burde jeg ikke få litt privatliv og det at de er på rommet mitt når jeg er borte. Jeg har jo sagt det til dem, men forstår de det, nei ikke i det hele tatt! Så nå er jeg utrolig lei av dette. :mad:

 

Hva synes dere? Er det greit at foreldrene er slik? Er det greit at de er på rommet å snoker? Det hadde vært greit hvis jeg var ti år kanskje, men nå er jeg tross alt mydig og greier.

 

Hva er deres meninger, har noe av dere opplevd noe ligende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432
TS og andre som synes foreldre er masete. vær glad for at dere har foreldre som bryr seg og følger med på dere.det finnes nemlig mange som skulle ønske at deres foreldre maset litt og fulgte med på dem.

 

Du har misforstått noe her, selvfølgelig kan man ha foreldre som bryr seg om deg, selv om dem ikke snoker.

Lenke til kommentar
TS og andre som synes foreldre er masete. vær glad for at dere har foreldre som bryr seg og følger med på dere.det finnes nemlig mange som skulle ønske at deres foreldre maset litt og fulgte med på dem.

 

Du har misforstått noe her, selvfølgelig kan man ha foreldre som bryr seg om deg, selv om dem ikke snoker.

naturligvis er det grenser for hva som angår foreldre når det gjelder dems barn,men dere tok poenget mitt?

Lenke til kommentar
Regner med de eier huset/leiligheten, eller i det minste står som leiere av den. Så er du misfornøyd med reglene der er det jo bare å flytte ut.

 

Faktisk så er rett til privatliv en del av norsk lovverk og siden trådsstarter er myndig så er det foreldrene gjør teknisk sett ulovlig.

Lenke til kommentar

Retten til privatliv er lovfestet i menneskerettsloven gjennom en henvisning til EMK Art. 8. Dette er dog en henspeiling til statens myndigheter, ikke til foreldre. Man kan altså ikke påberope seg artikkel 8 ovenfor egne foreldre.

 

Foreldrene er også pliktige til å sørge for barnets fostring (derunder gi det et sted å bo) frem til barnet fyller 18, eller til det har fullført den utdannelse som må regnes som "vanlig" (barneloven §§ 66 - 67), altså videregående skole. Vi er altså i en situasjon der foreldrene er pliktige til å la "barnet" bo hjemme. Barneloven setter derimot ingen standard for barnets eventuelle rett til privatliv mens det bor hjemme. Foreldrene har også en oppdragelsesplikt som må avveies mot barnets rett til privatliv.

 

Det at foreldre går inn på (myndige eller ei) barns rom mens de fortsatt bor hjemme er ikke i og for seg et brudd mot privatlivets fred (slik det er definert i EMK). Dersom man skal ta norsk straffelovgivning som veiledning er det å bryte brev eller bryte opp låste steder straffbart (straffeloven § 145). Man må allikevel si at grensen for privatlivet går noe lavere enn hva som er direkte straffbart. Hvor grensen går i en slik personlig situasjon blir vanskelig å fastslå.

 

Det skal sies at retten til privatliv er også noe som må håndheves. Den som kun poster innlegg på fora uten å ta opp noe (på en saklig og fornuftig måte, ikke hyling, skriking, og grining) med de det gjelder vil vanskelig møte gehør for sin klage...

Lenke til kommentar

Viss du er ein ansvarleg vaksen person med kontroll over di eiga økonomi og tener penger: Flytt ut

 

Er du ein uansvarleg barneleg person utan kontroll over di eiga økonomi og tener lite/ingen penger: Bli heima og la dei stakkars foreldra ordne opp for deg som dei alltid har måtta, fordi du ikkje gjer det sjølv.

 

Uansett ta ein vaksenprat om det! :p

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet selv, jeg puttet små detaljer (små bøker, broren min sine legoklosser o.l) på gulvet ved døra når jeg var ute, hvis foreldrene mine kom in ble det skyvet til sidet og jeg kjeften på dem så de til slutt ga opp å se gjennom rommet mitt ;) .

Ps jeg har en safe på rommet mitt med mine mest personlige eiendomer i, så ingen ser de ;) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...