Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Betale husleie hjemme


Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år (gikk vgs på to år) og bor hjemme. Jeg skal dra til Stobritannia i september for å studere, og kommer til å bo hjemme fram til jeg drar (litt over 3 mnd). Nå krever moren min at jeg må betale 2.000 kroner per mnd for å bo hjemme. Jeg syns det er helt latterlig siden jeg nå sparer penger jeg får fra jobben til studiene. Hva skal jeg gjøre? Har moren min rett i å kreve 2.000 kr per mnd for at jeg bor hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja hun hart nok rett til det ettersom hun ikke lengere har foreldreansvar for deg.

Når ungene blir gamle nok er det veldig vanlig at de må betale for seg hjemme.

Men når du nå har betalt 6000 i husleie for 3 måber er dette er godt argument å dra frem senere når hun forventer tjenester fra deg.

Det som er litt merkelig her er at du bare skal bo hjemmefram til høsten og sånnsett blir dette till "feil" i mine øyne.

Det hadde vært noe helt annet om du bodde hjemme der du hadde fast jobb og ikke skulle studere men bo hjemme over en lengere periode.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke liker premissene foreldrene dine setter, har du alltids muligheten til å flytte på hybel. :whistle:

 

Finn deg den værste hybelen du kommer over, og ta moren din med på rundtur. Sørg for å vise hvor mye du digger den! Det setter nok en støkk i henne, og hun kommer til å tigge deg om å ikke flytte ut.

 

 

Ellers.. kan du betale 2000,- og oppføre deg som en voksen - en ansvarsfull person som leier hos andre, som selvfølgelig ikke er pliktig til å hjelpe til i huset.

 

 

 

2000,- er egentlig en kjempegrei pris, men jeg hadde blitt forbannet hvis jeg måtte ha betalt husleie hjemme.

Har bodd på hybel i 3 år, siden jeg var 16, så har heldigvis ikke erfart det problemet selv.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært slik at min mor trengte bidraget sårt hadde jeg glatt betalt, men så lenge hun har så hun klarer seg syns jeg det er litt smålig å plutselig kreve 2000 kr/mnd når du snart blir borte uansett. Du kan jo eventuelt ta deg en prat med din mor og si at du syns det er litt urimelig, kanskje høre om du kan sette 6000 kr på BSU istede, så vet hun ihvertfall at du ikke sløser de bort fordi du lever så billig hjemme.

 

Ellers er det jo sikkert litt småtterier du kan hjelpe til med hjemme? Ting som kanskje er verdt litt...

Lenke til kommentar

syns det er litt drøyt jeg. greit nok om du skulle bodd hjemme i flere år, da hadde jeg sett på det som et must å betale litt for seg.. men det er jo faktisk fremtiden din det gjelder, og da bør foreldra dine hjelpe deg.

jeg er glad for at foreldra mine faktisk sponser meg litt med utdanninga mi, det gjør det så mye enklere :)

i gjengjeld får de nok en godt utdanna datter som kan hjelpe de med ting når de blir eldre sikkert, istedenfor at de må hjelpe meg!

Lenke til kommentar

Enig, bor man hjemme i en lengere periode så snylter man men når det det er bare for noen måneder synes jeg 2000 kr var litt i overkant.

 

Hvis din familie er i en trang økonomisk situasjon er det dog forståelig, 2000 kr er faktisk kun det du spiser for hver måned og da bor du jo gratis.

Lenke til kommentar

Er helt enig med dere. Jeg mener det at hvis foreldrene har råd så skal de ikke ta betalt for at ungen bor hjemme. Det kommer ikke jeg til å gjøre. Så spørs det igjen om dette er en måte foreldrene bruker til oppdragelse... Har hørt at noen får ungene sine til å betale husleie, men at de senere får tilbake disse pengene når man skal kjøpe seg et hus.

Lenke til kommentar
Er helt enig med dere. Jeg mener det at hvis foreldrene har råd så skal de ikke ta betalt for at ungen bor hjemme. Det kommer ikke jeg til å gjøre. Så spørs det igjen om dette er en måte foreldrene bruker til oppdragelse... Har hørt at noen får ungene sine til å betale husleie, men at de senere får tilbake disse pengene når man skal kjøpe seg et hus.

Det er selvsagt en tanke, kanskje også de ikke stoler på 19-åringen sin at han kommer til å spare noe til reisen slik at han får det tilbake når studiene kommer....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det kødd, forventes det virkelig at man skal betale for seg om man bor hjemme etter man har fylt 18? Har aldri hørt om noe lignende, og synes det høres latterlig ut.

 

Det er selvfølgelig vanlig å flytte ut etter en viss alder, men om man ønsker å jobbe/studere mens man bor hjemme, eller rett og slett bli boende i påvente av noe, høres det latterlig ut for meg at man skal betale foreldrene sine for dette.

 

Loven krever riktignok ikke at foreldre skal forsørge sine barna etter de har fylt 18 år, men tenker foreldrene deres virkelig på dette i utgangspunktet? At de forsørger dere frem til dere er 18 fordi loven krever det?

 

Jeg sier selvfølgelig ikke at man ikke skal bidra i hjemmet, men da er det gjerne snakk om "fiks ditt og vask datt", ikke faktisk betale som om man skulle leid av en villt fremmed.

 

Forklar situasjonen, dummeste jeg noen gang har hørt...

Lenke til kommentar
Er det kødd, forventes det virkelig at man skal betale for seg om man bor hjemme etter man har fylt 18? Har aldri hørt om noe lignende, og synes det høres latterlig ut.

 

Det er selvfølgelig vanlig å flytte ut etter en viss alder, men om man ønsker å jobbe/studere mens man bor hjemme, eller rett og slett bli boende i påvente av noe, høres det latterlig ut for meg at man skal betale foreldrene sine for dette.

 

Loven krever riktignok ikke at foreldre skal forsørge sine barna etter de har fylt 18 år, men tenker foreldrene deres virkelig på dette i utgangspunktet? At de forsørger dere frem til dere er 18 fordi loven krever det?

 

Jeg sier selvfølgelig ikke at man ikke skal bidra i hjemmet, men da er det gjerne snakk om "fiks ditt og vask datt", ikke faktisk betale som om man skulle leid av en villt fremmed.

 

Forklar situasjonen, dummeste jeg noen gang har hørt...

 

Jeg har en til en viss grad forståelse for det. Jeg bor enda hjemme, men skulle egentlig flyttet nå til høsten. Pga tidligere ting, så bestemte foreldrene og jeg i samråd at jeg kunne fortsette å bo hjemme mens jeg jobber 100% og studerer 1. og 2. avd jus. Planen er da å få erfaring i jobbmarkedet siden jeg har trygg jobb, men fordi foreldrene er tilhengere av lang utdannelse så du får sterke kort ønsket de at jeg skulle utnytte sjansen på jus samtidig. Etter de 3 årene er ferdig flytter jeg for å ta master et annet sted i landet i økonomi.

 

Jeg vil ikke si at jeg snylter da - men jeg betaler 2000 kr i måneden, men er dog sjelden hjemme for middag osv, og tar ofte med diverse ting fra den ene jobben som jeg får der hjem til dem.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...