Gå til innhold

16-årsgrense på alkohol i Norge?


Anbefalte innlegg

Kom nylig over denne gruppen på Facebook:

http://www.facebook.com/group.php?gid=3665...12.417595610..1

 

Her hevder de at aldersgrensen på alkohol bør settes ned til 16 år. Er dette forsvarlig?

 

Her er et argument et medlem kom med:

"Mange 16 åringer klarer fint å sette egne grenser, så for oss som klarer det hadde en 16 års grense vert helt topp.

Nede i Italia klarer de seg fint uten aldersgrensa, så vi burde klare det her og."

 

Vil vi bli kvitt fjortissfyll eller gjøre det verre ved å sette ned aldersgrensen?

Mange andre land, som f.eks Danmark, har 16-årsgrense. Kan dette fungere i Norge?

 

OMG NEI!!! var en heftig fester når jeg var ca. 16 og så mange venner som endte til pumping, nei vet du hva, de reglene vi har idag er bra som de er, men jeg synes det er OK at politiet er avslappet med å håndheve forbudet på privatfester der ting er kontrollert og greit, men det er ikke forsvarlig å la en 16åring få tilgang til alkohol i butikk/polet... bare se hva som skjer når 16åringer er i danmark... vi har feil drikkekultur her til lands til at 16årsgrense vil være forsvarlig, det er noe annet i danmark der øl er hverdagskost, eller italia der barn vokser opp med å drikke vin til maten, daglig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men samtidig er vel alkoholen billigere i Sverige? Stemmer dette?

 

Tja, de tjener også dårligere, you do the math.

 

 

men det er ikke forsvarlig å la en 16åring få tilgang til alkohol i butikk/polet... bare se hva som skjer når 16åringer er i danmark... vi har feil drikkekultur her til lands til at 16årsgrense vil være forsvarlig, det er noe annet i danmark der øl er hverdagskost, eller italia der barn vokser opp med å drikke vin til maten, daglig...

 

Årsaken til at ungdom fra Norge går bananas når de kommer til Danmark er at de ENDELIG kan kjøpe alkohol lovlig. Hadde vi hatt de samme reglene her, så hadde de ikke gått bananas, da det ville vært helt vanlig at de kunne kjøpe alkohol.

 

16-åringer drikker allerede. Her så drikker de stort sett sprit som de kjøper av han på hjørnet. Vi vet jo alle hvor trygt akkurat det er. Hvilke tilsetninger enkelte slike bruker for å tjene mer osv. Lut, metanol og andre hyggelige stoffer.

 

Desto vanskeligere man gjør det å få tak i lovlige varer, desto mer ulovlige varer vil det konsumeres. Enkelte er så naive at de tror at folk IKKE konsumerer rusmidler, om man gjør varen utilgjengelig på lovlig vis. Sannheten er at man da konsumerer andre varer, enten lovlige varer som distribueres ulovlig, eller illegale stoffer av ymse slag.

Lenke til kommentar
Men samtidig er vel alkoholen billigere i Sverige? Stemmer dette?

 

Tja, de tjener også dårligere, you do the math.

 

 

men det er ikke forsvarlig å la en 16åring få tilgang til alkohol i butikk/polet... bare se hva som skjer når 16åringer er i danmark... vi har feil drikkekultur her til lands til at 16årsgrense vil være forsvarlig, det er noe annet i danmark der øl er hverdagskost, eller italia der barn vokser opp med å drikke vin til maten, daglig...

 

Årsaken til at ungdom fra Norge går bananas når de kommer til Danmark er at de ENDELIG kan kjøpe alkohol lovlig. Hadde vi hatt de samme reglene her, så hadde de ikke gått bananas, da det ville vært helt vanlig at de kunne kjøpe alkohol.

 

16-åringer drikker allerede. Her så drikker de stort sett sprit som de kjøper av han på hjørnet. Vi vet jo alle hvor trygt akkurat det er. Hvilke tilsetninger enkelte slike bruker for å tjene mer osv. Lut, metanol og andre hyggelige stoffer.

 

Desto vanskeligere man gjør det å få tak i lovlige varer, desto mer ulovlige varer vil det konsumeres. Enkelte er så naive at de tror at folk IKKE konsumerer rusmidler, om man gjør varen utilgjengelig på lovlig vis. Sannheten er at man da konsumerer andre varer, enten lovlige varer som distribueres ulovlig, eller illegale stoffer av ymse slag.

Det er jo synd å se at din sønn blir ødelagt av narkotika og sprit fra fylte 16 til 20 år er han udugelig, dvs en last for samfunnet. Og hva synes du om at din datter blir voldtatt av fulle fjortiser?

 

Mer tilgang skaper mer fyll. Jeg er glad jeg ALDRI smakte på sprit i min ungdom. Jeg er glad jeg aldri fant harsj eller annet i min ungdom. Jeg priser min mor for at hun var flink å fortelle om disse farene.

 

Jeg tror ALLE som blir 30, og er edruelig vil sette stor pris på å ha unngått drikkepress og narkohelvetet.

 

Nei til lavere aldersgrense på sprit. Narkotika skulle vært bekjempet med militær makt i 10 år på norsk territorium frem til at ALLE som solgte var tatt og satt fast til ubestemt tid.

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Deler-ut-s...den-609618.html

 

Om dere tror at dagens politikere bryr seg om nordmenns ve og vel, glem det!

 

http://mittegetvalg.blogspot.com/index.html

 

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Lenke til kommentar

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Jeg priser min mor for at hun var flink å fortelle om disse farene.

 

Det er fint at du poengeterer akkurat det vi som sier at det ikke er statens oppgave å forby salg av alkohol og rusmidler, men foreldrenes oppgave å lære barna sine at de ikke skal innta denslags. Du sier jo selv at det er din mor som har lært deg dette, ikke statens forbud.

Tror nok dessverre at ditt lille iq-stunt ble for magert her. Altså er det noe som heter å gjøre sine hoser grønne på bekostning av de umyndige.

 

Jeg har en slik holdning, ikke la de søte små utsettes for svin, drankere, knarkere osv.

 

Men fortell om dem for de søte små. Lær dem dette, fordi hvis du elsker dine barn, så ville du bry deg om dem og langt ifra dra på hytta og samtidig kjøpe alkohol til dem. Slike foreldre skulle vært fratatt barna!!

 

Ikke kom med "pissatrengte" løsninger, de ser vi nok av i Oslos fengler om dagen!

Her er det kraftig lut som må til.

 

Jeg vil med det samme få vise medynk til de som røker, og de som lider under knarken. Slutt med det, mens det ennå spinner liv. Søk hjelp i stedet. Og bidra til å putte selgerne av dopet i fengsel, der de hører hjemme.

Norske fengsler er som slott. Jeg kunne tenke meg å innføre vann og brød, som i afghanistan til eks. Da tror jeg meget få ville inn dit, det ville i seg selv ha en MEGET stor prevantiv virkning. Som noen vet å ta ad notam.

I dag har man jo sett at de går inn i fengsel frivillig for å få penger av statskassen. Politiet i Kirkenes var plaget av russere som tjente seg søkkrike på å gjøre straffbare handlinger i Norge. De måtte til slutt sende de hjem- uten lønn.

 

Duste Norge sier jeg. Og hvor mange ganger kan vi si duste norge i dag? Det er bare utrolig dårlig, og enda sies det at det er det beste landet i verden å bo i.

Det er en gedigen stor løgn. :yes:

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Lenke til kommentar
^

Men statens forbud gjør det kanskje lettere for 16-åringer som ikke vil drikke å si nei?

Hei, Constance!

 

Ja, det gjør det utvilsomt. Men jeg synes at man er altfor slappe i hjemmene. Det er også en annen ting, hvis vi tar oss en liten kikk på hele bildet.

 

Staten selger altså alkohol- med de konsekvenser det har for den voksne befolkning. Sykdommer, tap av arbeidskraft økte sykepenger osv.

 

Hvor meget større blir ikke da skadeomfanget om 16 åringer skal få fri adgang til alkohol, tobakk, snus og knark?

 

Jeg tror de som vil at dette skal skje, ikke er rett naglet?

Edit: Tror noen stater i USA har 23 år som myndighetsalder eller grense for kjøp av alkohol. Egentlig synes jeg det er bedre- enn å gå motsatt vei i alder og forbud. Nå er USA på ingen måte noen god målestokk annet å vise hvordan det ikke skal være smile.gif .

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar
og hvor vanskelig er det og få noen til og kjøpe øl sprit snus røyk eller noe drikke i det heletatt..

 

 

er 16-17 selv og har ikke noe problem og skaffe drikke !

Det er jo alltid slik at der finnes de som hopper i havet. Det kan man aldri gardere seg imot.

 

Men da er det igjen viktig at foreldrene snakker med sine søte små om at det er livsfarlig å hoppe i havet vinterstid.

 

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se for meg 16års grense på alkohol. Selv om det kanskje fungerer i andre land så tror jeg at Ola og Karis syn på alkohol er veldig forskjellig fra Antõnio sitt.

I Norge er, iallefall blant ungdommer, ikke alkohol en "goddrikk", det er et rusmiddel. Man drikker det kun for å bli full, ikke fordi man vil kose seg, og da er det veldig lett å "go extreme".

Nei, reglene er gode nok som de er.

Lenke til kommentar
Men da er det igjen viktig at foreldrene snakker med sine søte små om at det er livsfarlig å hoppe i havet vinterstid.

 

Ja, og igjen så er vi tilbake til at dette er foreldrenes oppgave, ikke statens.

Jeg kan i hvert fall få opplyse deg om at staten i dag faktisk har sagt opp samfunnskontrakten.

 

Det er meget illevarslende, og da tenker jeg på AP, FRP og H, dvs statsfeministene en trussel mot riket.

 

http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=34&t=50

Edit: Inngåelsen i EØS pluss Eu innmeldingene var ulovlige i hht Grunnloven.

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

meg og mange av mine venner  får lov av foredrene sine og drikke selvom dem ikke kjøper alkohol til dem.

 

 

 

 

sefølgelig er det ikke glad over det men de har jo også vært 16-17 år selv.

 

samme som de vil at man skal drikke øl og lignende "cider-rusbrus" 

 

det er som oftest de som IKKE for lov til og drikke, som er værst siden de drikker så mye første gangen og stopper ikke.

 

jeg mener når man er 16 burde man ikke få lov til og få kjøpt drikke..

 

seff hadde det vært digg for oss men da hadde også yngre enn det igjen fått kjøp.

Lenke til kommentar
meg og mange av mine venner  får lov av foredrene sine og drikke selvom dem ikke kjøper alkohol til dem.

 

Vel, frem til man er 18, så er det foreldrene som må plukke opp bitene om man går og driter seg ut :)

Så da føler jeg det er helt greit at de bestemmer hva man får lov til eller ei.

Og for at foreldre skal kunne ha denne kontrollen, så må det være ulovlig for de under 18 å kjøpe selv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Kom nylig over denne gruppen på Facebook:

http://www.facebook.com/group.php?gid=3665...12.417595610..1

 

Her hevder de at aldersgrensen på alkohol bør settes ned til 16 år. Er dette forsvarlig?

 

Her er et argument et medlem kom med:

"Mange 16 åringer klarer fint å sette egne grenser, så for oss som klarer det hadde en 16 års grense vert helt topp.

Nede i Italia klarer de seg fint uten aldersgrensa, så vi burde klare det her og."

 

Vil vi bli kvitt fjortissfyll eller gjøre det verre ved å sette ned aldersgrensen?

Mange andre land, som f.eks Danmark, har 16-årsgrense. Kan dette fungere i Norge?

 

OMG NEI!!! var en heftig fester når jeg var ca. 16 og så mange venner som endte til pumping, nei vet du hva, de reglene vi har idag er bra som de er, men jeg synes det er OK at politiet er avslappet med å håndheve forbudet på privatfester der ting er kontrollert og greit, men det er ikke forsvarlig å la en 16åring få tilgang til alkohol i butikk/polet... bare se hva som skjer når 16åringer er i danmark... vi har feil drikkekultur her til lands til at 16årsgrense vil være forsvarlig, det er noe annet i danmark der øl er hverdagskost, eller italia der barn vokser opp med å drikke vin til maten, daglig...

 

 

 

 

 

 

 

 

I norge er det ikke enkelt å få skaffet seg alkohol i buttikene tror jeg i allefall. Da de er strenge på kontroll av identifikasjon. Men alle kan jo få skaffet hvis de kjenner noen eldre som kjenner seg igjen i problemet. Da de var mindre strevde de med å få skaffet og fikk hjelp av eldre.

Jeg syntes at vi burde sette ned aldersgrensen til 16 år på øl og 18 på brennevin. Fordi da vil man få ett mer avlsappet forhold. Nå som det er 18 grense så vil amn glede seg ekstremt til man er 18 og når man fyller 18 vil du drikke deg ihjel opptil flere ganger i uken fordi du endelig har tilgang på det. De fleste under 18 drikker allerde på fester og vil da kanskje kunne skaffe det av en ukjennt mann som selger til miondreårige i en liten butikk i bakgata. Han vil prøve å tjene masse masse penger og blander den kanskje ut med metanol og andre gifige stoffer. Man starter kanskje som 13 åring og glede seg til å begynne å kunne drikke fordi det er da man blir mer kjennt med det og når det er 18 års grense vil du kune oppbygge en spenning fram til du er 18 år for å kunne drikke. Men hvis det er en 16 års grense vil spenningen bare vare i 3 år og du vil kanskje ha ett mer avlsppet forhold på alkohol bruk.

Jeg syntes at døl og alkohol burde selges alle dager unntatt mandager sidenb da burde man kunne slappe av etter en helg med drikking. Man har fri i helger og må kunne nyte fritiden og gjerne drikke. Men hvis det skal være stengt på søndager vil du kanskje rå handle på en fredag for å ha nok til helgen så drikker du kanskej for mye på mandagen siden du har det hjemme. Men hvis dte er åpent på søndager vil du kjøpe det trenger på fredag, en gang til på lørdag og ta siste innkjøpet på søndag. Man kan også selge alkohol for å forhindre det jeg nevnte ovenfor, met at du drikker for mye siden du har tilgang på det. Siden du vil aknskej handle mer på søndagen^^

Lenke til kommentar

Om det fungerer greit i Danmark vil det vel bli på nesten samme måte her i Norge? Uansett tviler jeg på om Norge ville tjene noe særlig på dette. Synes det er helt greit at det er sånn, de som vil ha alkoholholdige varer får som regel tak i dette uansett. Et annet poeng er jo, som andre nevner, at når en er 16 år så er det fortsatt foreldrene som har ansvaret for dem.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...