Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

 

 

 

Eg trur det er lurt å kjøpe NOM no. Eg trur dei kan få godkjenning no.

 

Det har vel blitt sagt i 7 år eller noe nå..

 

(hilsen en som sitter inne med noen titusner og begynner å bli lei av og vente)

 

Det er på tide no, trur aksjen kjem til å stige enormt viss det bli godkjennt.

 

Trur også at xxl og lerøy er gode kjøp.

 

 

Tror gjør man i kirken, skal man kjøpe aksjer er det viktig å vite hvorfor du kjøper de og og ha en metode du følger.

 

Nordic Mining ligger i en fallende trend og videre nedgang innenfor denne indikeres. Aksjen nærmer seg motstanden ved ca 1.03 kroner, noe som kan gi en reaksjon ned. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette svekker den fallende trenden og kan være et tidlig signal om et kommende trendbrudd. Aksjen anses samlet sett teknisk negativ på middels lang sikt.

 

XXL viser ingen klar trend. Aksjen tester motstanden ved ca 77.70 kroner. Dette bør gi en reaksjon ned, mens et brudd opp gjennom 77.70 kroner vil utløse et kjøpssignal. Aksjen anses teknisk negativ på middels lang sikt.

 

Lerøy Seafood Group ligger i en stigende trend og fortsatt positiv utvikling innenfor denne indikeres. Aksjen har støtte ved ca 234 kroner og motstand ved ca 288 kroner. Aksjen anses teknisk svakt positiv på middels lang sikt.

 

 

Eg baserer aldri kjøpene mine på teknisk analyse. Når du bruker teknisk analyse og eg ikkje gjer det, er det klart at vi har forskejllige syn på kva aksjer det er smart å kjøpe og kva som ikkje er det. Eg meiner at Nordic Mining har stort potensiale viss dei får godkjenning av sjødeponi i Førdefjorden. Eg har stor tru på XXL over ein lang periode, fordi dei har gjort det bra i Noreg, Svergie og Finnland. No har dei tenkt å satse større og kan fort bli det nye IKEA. Lerøy og Havfisk trur eg er gode kjøp, fordi eg har tru på markedet.

Endret av fisketrollet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-374430

Har studert aksjer i det siste, og dette er hva jeg har forstått: Man kjøper aksjer gjennom en megler, fra en som allerede eier aksjer i selskapet man vil investere i. Prisen varierer utifra om det er mange eller få kjøpere, nesten som en auksjon.

 

Men er det mulig at hvis ett selskap går bra, men ingen legger merke til det, dvs få kjøpere (upopulær aksje) så må man ned i pris får å selge de? Dette vil visstnok aldri skje regner jeg med, siden folk følger med på aksjere men poenget er om reglene fortsatt gjelder om man skulle ha så uflaks, som visst nok aldri vil skje.

 

Men da ligger risikon for å tape der, selv om den er urealitisk.

 

Og hvordan fungerer det når ett selskap nylig har registrert seg som AS og selger unna aksjere, går alt gjennom en megler da også?

 

Må si dette med aksjer er spennende, og ett effektivt system for å styrke selskaper og næringslivet generellt.

Lenke til kommentar

Har studert aksjer i det siste, og dette er hva jeg har forstått: Man kjøper aksjer gjennom en megler, fra en som allerede eier aksjer i selskapet man vil investere i. Prisen varierer utifra om det er mange eller få kjøpere, nesten som en auksjon.

 

Men er det mulig at hvis ett selskap går bra, men ingen legger merke til det, dvs få kjøpere (upopulær aksje) så må man ned i pris får å selge de? Dette vil visstnok aldri skje regner jeg med, siden folk følger med på aksjere men poenget er om reglene fortsatt gjelder om man skulle ha så uflaks, som visst nok aldri vil skje.

 

Men da ligger risikon for å tape der, selv om den er urealitisk.

 

Og hvordan fungerer det når ett selskap nylig har registrert seg som AS og selger unna aksjere, går alt gjennom en megler da også?

 

Må si dette med aksjer er spennende, og ett effektivt system for å styrke selskaper og næringslivet generellt.

Risk i form av illikviditet på aksjene er jo til stede, og man er jo avhengig av at noen gidder å kjøpe de aksjene man sitter på for å få solgt dem. Hvor mye illikviditet det er på Oslo Børs/Axess i dag vet jeg ikke, men det er jo enkelte dager det ikke er bevegelser i aksjekursene på en del selskaper og ergo ingen handel i intrumentet.

 

Og det meste av handelen går vel så vidt meg bekjent mellom meglere for børsnotere selskaper (ASA). For AS er vel ikke reguleringene like strenge.

Det siste du poengterer er jo hele grunntanken til aksjemarkedet, at det skal gjøre kapitaltilgangen og allokeringen av denne mye mer effektiv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

 

Har studert aksjer i det siste, og dette er hva jeg har forstått: Man kjøper aksjer gjennom en megler, fra en som allerede eier aksjer i selskapet man vil investere i. Prisen varierer utifra om det er mange eller få kjøpere, nesten som en auksjon.

 

Men er det mulig at hvis ett selskap går bra, men ingen legger merke til det, dvs få kjøpere (upopulær aksje) så må man ned i pris får å selge de? Dette vil visstnok aldri skje regner jeg med, siden folk følger med på aksjere men poenget er om reglene fortsatt gjelder om man skulle ha så uflaks, som visst nok aldri vil skje.

 

Men da ligger risikon for å tape der, selv om den er urealitisk.

 

Og hvordan fungerer det når ett selskap nylig har registrert seg som AS og selger unna aksjere, går alt gjennom en megler da også?

 

Må si dette med aksjer er spennende, og ett effektivt system for å styrke selskaper og næringslivet generellt.

Risk i form av illikviditet på aksjene er jo til stede, og man er jo avhengig av at noen gidder å kjøpe de aksjene man sitter på for å få solgt dem. Hvor mye illikviditet det er på Oslo Børs/Axess i dag vet jeg ikke, men det er jo enkelte dager det ikke er bevegelser i aksjekursene på en del selskaper og ergo ingen handel i intrumentet.

 

Og det meste av handelen går vel så vidt meg bekjent mellom meglere for børsnotere selskaper (ASA). For AS er vel ikke reguleringene like strenge.

Det siste du poengterer er jo hele grunntanken til aksjemarkedet, at det skal gjøre kapitaltilgangen og allokeringen av denne mye mer effektiv.

 

Takk for meget utfyllende svar, så det kalles illikviditet når det er lite handel på børsen? Og vet du hvordan det er å kjøpe aksjer i AS selskaper iforhold til de børsnoterte?

 

Og er det mulig å finne ut hvilken trender som har stor sannsynelighet for å sette inn i fremtiden ved hjelp av analyse? Det må jo være nøkkelen til å tjene store summer, dersom man har is i magen og god forståelse innenfor trendsetting ;)

Lenke til kommentar

Takk for meget utfyllende svar, så det kalles illikviditet når det er lite handel på børsen? Og vet du hvordan det er å kjøpe aksjer i AS selskaper iforhold til de børsnoterte?

 

Og er det mulig å finne ut hvilken trender som har stor sannsynelighet for å sette inn i fremtiden ved hjelp av analyse? Det må jo være nøkkelen til å tjene store summer, dersom man har is i magen og god forståelse innenfor trendsetting ;)

 

Illikviditet er ett veldig generelt begrep og brukes egentlig om ting som ikke er lettsolgt, i motsettning til likvide midler, som er lettere å selge.

Skal du kjøpe aksjer i AS må du vel komme i kontakt med styret i selskapet og høre om det er mulig å investere. Det kan være litt begge deler, en del selskaper velger jo å være AS rett og slett fordi de ikke ønsker utenforstående investorer og fordi de vil ha kontroll på eierskapet.

Trendanalyse er vel diskutert tidligere her, da med navnet teknisk analyse, men generelt kan man vel si at det i følge økonomisk teori (så kan man jo velge å krangle om hvorvidt den stemmer eller ikke) ikke skal være mulig å spå fremtidig avkastning med 100% sikkerhet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

 

Takk for meget utfyllende svar, så det kalles illikviditet når det er lite handel på børsen? Og vet du hvordan det er å kjøpe aksjer i AS selskaper iforhold til de børsnoterte?

 

Og er det mulig å finne ut hvilken trender som har stor sannsynelighet for å sette inn i fremtiden ved hjelp av analyse? Det må jo være nøkkelen til å tjene store summer, dersom man har is i magen og god forståelse innenfor trendsetting ;)

 

Illikviditet er ett veldig generelt begrep og brukes egentlig om ting som ikke er lettsolgt, i motsettning til likvide midler, som er lettere å selge.

Skal du kjøpe aksjer i AS må du vel komme i kontakt med styret i selskapet og høre om det er mulig å investere. Det kan være litt begge deler, en del selskaper velger jo å være AS rett og slett fordi de ikke ønsker utenforstående investorer og fordi de vil ha kontroll på eierskapet.

Trendanalyse er vel diskutert tidligere her, da med navnet teknisk analyse, men generelt kan man vel si at det i følge økonomisk teori (så kan man jo velge å krangle om hvorvidt den stemmer eller ikke) ikke skal være mulig å spå fremtidig avkastning med 100% sikkerhet.

 

Man kan vell ikke spå med 100% sikkerhet, fordi det er krefter vi ikke styrer som også teller en faktor i bilde. For eks: Ett selskap begynner å selge iskrem i ett varmt område, de har flest kiosker og dominerer ismarkedet helt til en naturkatastrofe setter inn og tar bort all land i dette området. Og naturkatastrofer er vell ganske vanskelig å forutsi? Hvis ikke hadde vi spart mange liv allerede.

 

Teknisk analyse stemmer nok ganske bra ovenfor produkter og behov mennesker trenger, som medisiner, mat, bosted osv, men mindre sikkert ovenfor produkter mennesker ikke trenger.

 

Hadde jo vært moro å starte opp noe, men når jeg tenker meg om så er det konkuranse overalt og eneste måten å vinne på er vell å utkonkurrere andre :p

Endret av medlem-374430
Lenke til kommentar

Den her anbefales til alle her:



- spesielt med tanke på diskusjonen de siste sidene her. Den kan virke vel basic i starten - men det er for å bygge opp under ett svært godt poeng som er viktig å huske på når man skal investere.

Ackman i videoen er en amerikansk hedge fund manager verdt 2.5 milliarder dollar. Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sliter med å sitte lenge foran pcen og lese lange dokumenter.

 

 

Skjønner. Da ville jeg fått meg en legeerklæring på det. Oversend dem kopi av den, og de sender sikkert papirversjon :)

 

ok :) jeg er for miljø altså, men jeg regner med jeg er et fåtall som bryr meg om å få en papirversjon 1 gang pr år, så legerklæring synes jeg er litt voldsomt. Men det var kanskje ironi fra din side.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

Er kurtasjen lik for penny aksjer og vanlig aksjer? Ser netfons har 49kr for valutahandel, hvis man driver hyppig kjøp og salg av penny aksjer så hopper vell det seg opp i lengden, spesielt om du ikke tjener noe på det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

Jeg kjøpte to (ja 2stk) Apple-aksjer her i sommer for utbyttet fra AKPS, disse har nå steget 70% i verdi - så nå kjøpte jeg mer på bunn i går! På lang sikt vil jeg si Apple er en sikker investering.

70% siden du kjøpte eller totalt? Leste i en artikkel at den hadde vært over 700dollar, men sjekket historiken og fant kun 128KR som det høyeste, hva har jeg gått glipp av?

Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte to (ja 2stk) Apple-aksjer her i sommer for utbyttet fra AKPS, disse har nå steget 70% i verdi - så nå kjøpte jeg mer på bunn i går! På lang sikt vil jeg si Apple er en sikker investering.

70% siden du kjøpte eller totalt? Leste i en artikkel at den hadde vært over 700dollar, men sjekket historiken og fant kun 128KR som det høyeste, hva har jeg gått glipp av?

 

 

7 for 1 splitt i Apple forrige sommer ;)

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...