Gå til innhold

Den følelsen når du tror laptopen din akkurat har tatt sitt siste åndedrag...


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5 år er fortsatt brukbar alder når man vedlikeholder den jevnlig. Er du litt teknisk av deg, kan du fint få den i "ny" tilstand igjen. Rens viftene, bytt kjølepasta og evt. oppgrader disken hvis det er lite plass, så har du en brukbar laptop i minst 3 år til. :) Såfremt den er en laptop du har investert litt i og ikke er av de billigmodellene.

 

Laptopen min er snart 6 år gammel men fortsatt mye futt i seg. Riktignok av den dyre typen, men bunner i hvordan man tar var på den. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

5 år er fortsatt brukbar alder når man vedlikeholder den jevnlig. Er du litt teknisk av deg, kan du fint få den i "ny" tilstand igjen. Rens viftene, bytt kjølepasta og evt. oppgrader disken hvis det er lite plass, så har du en brukbar laptop i minst 3 år til. :) Såfremt den er en laptop du har investert litt i og ikke er av de billigmodellene.

 

Laptopen min er snart 6 år gammel men fortsatt mye futt i seg. Riktignok av den dyre typen, men bunner i hvordan man tar var på den. :)

Var ganske billig, jeg fikk den for ca. 5 tusen, men den har 128GB SSD og 4GB RAM, USB 3.0 og thunderbolt. Og touchskjerm :) Samsung ativ book 9 lite 13,3 tommer

 

Har ikke merket at den har blitt noe treigere med årene, men jeg skulle gjerne hatt en med mer batteritid og bakgrunnsbelyst tastatur og tja kanskje litt raskere.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Jeg kan i farten ikke huske hvor mange laptoper jeg har hatt opp igjennom årene, men av en eller annen mystisk grunn dør alle etter 2 - 3 år. Like etter at garanti tiden har gått ut. Rare greier egentlig.

 

Nei, nå tar jeg feil, har fortsatt en Alienware M17x hjemme, jeg må sjekke om den virker enda. Akkurat den laptopen falt i gulvet på Sao Paulo flyplass.

Lenke til kommentar

Jeg kan i farten ikke huske hvor mange laptoper jeg har hatt opp igjennom årene, men av en eller annen mystisk grunn dør alle etter 2 - 3 år. Like etter at garanti tiden har gått ut. Rare greier egentlig.

 

Nei, nå tar jeg feil, har fortsatt en Alienware M17x hjemme, jeg må sjekke om den virker enda. Akkurat den laptopen falt i gulvet på Sao Paulo flyplass.

2-3 år? jammen er da godt vi har reklamasjonsrett på 5 år her i norge ;)

Lenke til kommentar

Det er som "innbakt" eller "forutbestemt" at de bærbare skal daue etter 4-5 år. Jeg klarer iallefall ikke å forstå det, mine beste foreldre hadde symaskiner som var laget på slutten av 60 tallet og elektronikken fungerer helt utmerket i dag (greit nok, symaskiner har en hel del grovere elektronikk, men likevel). Det er ikke første gang, men jeg har en ekstremt stygg følelse for at, med den enorme teknologiske fremgangen de siste 50 årene, så har levetiden til elektriske apparater gått drastisk ned, og varig ned. Jeg er bare nødt til å konkludere med at det er ment fra produsenten at de skal daue, men jeg tror nok de har en liten "randomizer" på hvilken måned det skal skje.

 

Den eneste måten å unngå den skuffelsen er å bygge maskinen selv, komponenter kommer skjelden som en selvmordskandidat, det er som regel ferdigpakker som kommer slik.

Endret av VampireLord
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Multicom Kunshan D900F bærbar i 2008. Det var en laptop med "desktop" prosessor (Core i7 920) og det som den gangen var det kjappeste skjermkortet for bærbar, Nvidia GTX 280M. Den fungerte prikkfritt i 7 år, den var min eneste datamaskin og ble brukt mye og daglig uten et eneste problem, helt til en dag i fjor høst dag da skjermkortet plutselig tok kvelden - uvisst hvorfor. Jeg kunne bare ha investert i et nytt skjermkort selvfølgelig, men siden GTX 480M er det mest moderne jeg med minimal plunder kan sette inn i stedet, (GTX 680M med mye plunder), og det vil uansett bli ganske så kostbart, benyttet jeg anledningen til å oppgradere med helt ny maskin. SSD'en flyttet jeg over i den nye.

 

Jeg tok godt vare på D900F gjennom hele levetiden, for eksempel åpnet jeg den opp og fjernet støv og smuss 2 ganger i året. Så det går an - dersom kvaliteten er der i utgangspunktet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...