Gå til innhold

Hvordan behandle litium-ion batterier


Anbefalte innlegg

Har i lengre tid tenkt på at det burde vært en app eller funksjon som gjorde det mulig å velge selv hvilket nivå mobilen skal stoppe å lade.

 

I hverdagen så har jeg tilgang på strøm 70 % av tiden. Og har ikke behov for noe mer en halve kapasiteten, og siden jeg har trådløs lading er det helt uproblematiak om den ligger på ladepadden kontra skrivebordet/nattbordet/stuebordet/arbeidsbenken.

 

Og da kan jeg forhåpentligvis nyte bedre kapasitet når jeg faktisk trenger det.

 

Dog, så lenge jeg har muligheten til å bytte batteriet på bare sekunder, så går det greit å bare ha et ekstra eller bytte det. Er ikke så dyrt på mobiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel elektronikk i enten batteri eller mobil som sørger for at kapasiteten ikke går over eller under gitte verdier. Dvs at når telefonen stopper ladingen på 100% er i realiteten batteriet et sted på 90-tallet. Topplading skader batteriet, som oftest.

 

Samme er det i den andre enden. Mobilen slår seg av før batteriet faktisk et helt tomt. I realiteten et det sikkert på den øvre halvdel mellom 0 og 10%.

 

Derfor er det i teorien mindre "farlig" eller skadelig for batteriet å lade fullt.

Endret av Klykken-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Duracell bør være bra. De er et annerkjent merke med et rykte de gjerne vil opprettholde. Det vil også si at de blir mer utsatt for forfalskninger.

 

Kan noen si om dette er fake?

 

Ser veldig ut som Duracell for meg?

 

http://www.duracelldirect.se/barbar-laptop-notebook/hp/oem-pno/593553-001--6dkk5d.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=CBI3201A&adtype=pla&keyword=&target=101456944122&gclid=CMyup5P_8coCFcfbcgodUnYPaQ

 

Edit

 

http://www.duracelldirect.se/info/om.html

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Litt uenig i førsteposten. Tid er i praksis en stor variabel for lithiumbatterier som de fleste laptoper bruker. Høy ladespenning/state of charge og høy temp er det som har mrst å si. Dype utladninger sliter også mer enn flere små. Legger du et batteri ladd til 20-40% så kan det fint leve i 20 år uten nevneverdig tap. Ved høy ladeprosent + høy temp dør batteriene fort. Det beste er om man tar ut batteriene fra laptopen halvlada om du tenker å bruke den tilkobla strøm i lange perioder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt uenig i førsteposten. Tid er i praksis en stor variabel for lithiumbatterier som de fleste laptoper bruker. Høy ladespenning/state of charge og høy temp er det som har mrst å si. Dype utladninger sliter også mer enn flere små. Legger du et batteri ladd til 20-40% så kan det fint leve i 20 år uten nevneverdig tap. Ved høy ladeprosent + høy temp dør batteriene fort. Det beste er om man tar ut batteriene fra laptopen halvlada om du tenker å bruke den tilkobla strøm i lange perioder.

Mulig vi leser det forskjellig, men jeg tolker førsteposten som at man burde oppbevare batterier på (gjerne litt under) halv opplading, og under lavere temperatur.

 

Om du har noe spesifikt å peke på som er misvisende formulert får du gjerne sitere det her - eller sende meg en PM

Lenke til kommentar

Men hvordan skal man få til dette i praksis? Skal man virkelig gå rundt å lade mobilen sin 10% om gangen hele døgnet? Det eneste jeg ser for meg er at trådløse ladere er geniale til denne bruken. Ser for meg at man kan ha flere spredt rundt i huset, som hele familien kan bruke eventuelt. Men selv i slike tilfeller vil det være vanskelig å bare lade 10% om gangen.

 

En ting er vitenskapen bak. Men jeg skulle likt å se en artikkel om hvordan en normal, arbeidende person kan anvende denne kunnskapen i hverdagen. Det må være et visst kompromiss mellom optimal batterianvendelse og praktiske hensyn, men hvordan lar dette seg gjøre best mulig? Hmm. Min filsofi har vært å aldri la batteriet dyppe for lavt hvis mulig, men å hindre at den lades til 100% er ikke noe jeg har prøvd på. 

Meget sent svar;

 

Batterier i telefoner styres av telefonenes innebyggde firmware, og lades aldri til 100% av cellens kapasitet, eller 0, stort sett mellom 5 og 95%

I tillegg vil de fleste (samsung har glemt dette noen ganger) stoppe lading og vedlikeholdslading ved 95%, og så lar de batteriet falle til rundt 90% før de lader igjen, men viseren står fast på 100% så folk ikke skal klage.

Disse to tingene sammen gjør at litiumbatterier fint lever 2-3 år, selv i varme og klamme miljøer som en mobiltelefon, noe særlig lenger er det ikke veldig mange leverandører som ønsker at telefonene sine skal leve desverre.

 

Vil man ha batteriene så lenge som mulig så kan man kutte mellom 5 og 80%, som noen laptopleverandører har egne moduser for å aktivere. (ironisk nok, samsung)

Lenke til kommentar

Problemet mitt med førsteposten er at du skriver hovedproblemet er tid. Du skriver mye bra, men tid er bare et problem ved høy temp og høy SOC. Poenget mitt var at alle tre faktorer er like store problemer, men ved å endre en eller 2 av dem kan du eliminere problemet. Tid er bare et problem hvis soc og temp er høy samtidig :)

Lenke til kommentar

Problemet mitt med førsteposten er at du skriver hovedproblemet er tid. Du skriver mye bra, men tid er bare et problem ved høy temp og høy SOC. Poenget mitt var at alle tre faktorer er like store problemer, men ved å endre en eller 2 av dem kan du eliminere problemet. Tid er bare et problem hvis soc og temp er høy samtidig :)

Ah, jeg forstod påpekningen bedre i dag.

 

Tidsperspektivet til litium batterier har blitt en hel del bedre siden 2008 som mye av informasjonen min er fra, og i tillegg så "stopper tiden" om batteriet oppbevares ordentlig, 10 års grensen jeg skrev i førstepost er tenkt for aktivt bruk.

Har du et litium batteri som faktisk får ladecycluser mer enn et par ganger i året så skal(skulle) det mye til for at det skulle vare i mer enn 10 år.

 

Dette avhenger selvfølgelig mye av den interne kjemien i hver batterimodell, tesla og panasonic har hatt mye fokus på batterier som varer lenger på bekostning av kapasitet per volum og vekt, og vi ser i dag at man heller offrer litt absolutt kapasitet for å få lenger total levetid.

 

I mobiltelefoner og til stor del ultraportable laptoper pusher man gjerne fortsatt for å få høyest absolutt kapasitet per volum og vekt, så spørsmålet er om påstanden fortsatt er relevant for de som leser guiden - vi antar her at man ikke tar ut batteriene av moderne forbrukerelektronikk og lar den ligge på hylla i 10 år - da er den meste av elektronikken uansett utdatert.

Lenke til kommentar

 

Problemet mitt med førsteposten er at du skriver hovedproblemet er tid. Du skriver mye bra, men tid er bare et problem ved høy temp og høy SOC. Poenget mitt var at alle tre faktorer er like store problemer, men ved å endre en eller 2 av dem kan du eliminere problemet. Tid er bare et problem hvis soc og temp er høy samtidig :)

Ah, jeg forstod påpekningen bedre i dag.

 

Tidsperspektivet til litium batterier har blitt en hel del bedre siden 2008 som mye av informasjonen min er fra, og i tillegg så "stopper tiden" om batteriet oppbevares ordentlig, 10 års grensen jeg skrev i førstepost er tenkt for aktivt bruk.

Har du et litium batteri som faktisk får ladecycluser mer enn et par ganger i året så skal(skulle) det mye til for at det skulle vare i mer enn 10 år.

 

Dette avhenger selvfølgelig mye av den interne kjemien i hver batterimodell, tesla og panasonic har hatt mye fokus på batterier som varer lenger på bekostning av kapasitet per volum og vekt, og vi ser i dag at man heller offrer litt absolutt kapasitet for å få lenger total levetid.

 

I mobiltelefoner og til stor del ultraportable laptoper pusher man gjerne fortsatt for å få høyest absolutt kapasitet per volum og vekt, så spørsmålet er om påstanden fortsatt er relevant for de som leser guiden - vi antar her at man ikke tar ut batteriene av moderne forbrukerelektronikk og lar den ligge på hylla i 10 år - da er den meste av elektronikken uansett utdatert.

 

Da er vi mer enige. Noen produsenter tar mye hensyn til dette med SOC og batteristyring, tidsaspektet blir da mindre viktig. Andre kjører en billig løsning og da blir ofte batteriene stående med 4,2-4,4V over tid og de dør etter 2-3 år.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...