Gå til innhold

hvilke program er best for å behandle raw filer?


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg har et fujifilm s6500fd, men har hørt at programvaren som fulgte med kameraet ikke er så bra til å behandle raw filer, så er det noen andre alternativer....er det ikke noe som heter photoshop?

 

Jeg lurer også på hvor mye bedre bildene kan bli hvis jeg bruker raw og "fikser" på bilden etterpå?

 

Jeg tar en del marko bilder og er ute etter så skarpe bilder som mulig med lite støy, med andre ord, kan jeg gjøre bildene skarpere hvis jeg bruker raw og behandler dem etterpå?

 

Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei

 

jeg har et fujifilm s6500fd, men har hørt at programvaren som fulgte med kameraet ikke er så bra til å behandle raw filer, så er det noen andre alternativer....er det ikke noe som heter photoshop?

 

Jeg lurer også på hvor mye bedre bildene kan bli hvis jeg bruker raw og "fikser" på bilden etterpå?

 

Jeg tar en del marko bilder og er ute etter så skarpe bilder som mulig med lite støy, med andre ord, kan jeg gjøre bildene skarpere hvis jeg bruker raw og behandler dem etterpå?

 

Takker for alle svar:)

Photoshop er "standarden" og det programmet de fleste bruker, men den er dyr, så mange klarer seg fint med Elements-utgaven, som er en langt rimeligere forbrukerutgave.

Bruker den selv og er storfornøyd! Den har også en kjempegod organizer.

Du kan laste ned gratis prøveversjoner av begge fra Adobe.com.

 

Men du får klart best resultat ved å fotografere i raw og behandle etterpå, da styrer du selv oppskarping av bildene, fargemetning, hvitbalanse, kontrast etc.

Lenke til kommentar

Om du har photoshop, ville jeg annbefalt deg å redigere farger osv i RAW Shooter essentials (finner denne på www.download.com ved å søke på navnet), og når du har justert farger, lys osv, konverterer du bildet ditt til JPG eller hva som helst og redigerer i Photoshop det som trengst i etterkant som f.eks skarphet, ramme rundt, legge på en spesiell effekt du har lyst på etc etc.

 

Om du ikke har photoshop, så klarer du deg nok lenge ved å bare bruke RAW Shooter essentials også! Der kan du skarpe opp bildet (til en viss grad), og du kan justere toner, farger, lys osv. Og selfølgelig kan du konvertere bildet til JPG.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...