Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde dårlig erfaring med SAS forrige uke..

 

Oslo - Frankfurt tur/retur i hverdagen. På vei ned ble vi bussa rundt halve flyplassen, dette trodde jeg ikke SAS drev med.

 

Å bli busset rundt på OSL er nå ikke noe SAS har så mye med å gjøre, er pga utbygging.

 

Som koots sier har ikke dette noe med SAS å gjøre. Flyene får tildelt gater etter mange ulike prioriteringer og kriterier. Hvis et fly kommer fra innlandstur og skal videre til utland vil det ofte taues fra innlandsgaten til utlandsgaten, men ganske ofte er det satt opp kort tid mellom ankomst og avgang (eller det blir slik pga. forsinkelse), og da må passasjerene på feil side busses.

 

Før utbyggingen var ikke bussturen så lang, men med den nye piren har det blitt ganske mye lenger å kjøre rundt. I tillegg er det nå ti nye fjernparkeringer der man ta buss uansett da de ikke har tilknytning til terminalen (men disse brukes sjelden av SAS og Norwegian).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selvfølgelig enig i at det var dårlig informasjon, ville bare oppklare det med bussingen.

 

I forhold til prioritering av lavprisselskaper kan jeg ikke si noe sikkert, men jeg tror ikke det er bare så enkelt. Alle parkeringsplassene og gatene har begrensninger i forhold til flytype, og det er mange fly som slett ikke kan kobles til broen ved terminalen. Disse vil følgelig stilles på bussgate. SAS og Norwegian flyr svært lite med disse flyene ved Gardermoen, mens andre selskaper utelukkende bruker slike fly. Er det noen spesielle lavprisselskaper du tenker på?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så hvordan fungerer egentlig disse bonuspoengene på tvers av selskaper (Star Alliance som ett eksempel). Sånn det ser ut fremover, så kommer jeg til å fly ca. like mye med Lufthansa og SAS, som begge er i Star Alliance. Uansett hvem man flyr med, så får man poeng. Men jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønner veldig mye av hvordan de poengene på tvers av selskapene funker...

Lenke til kommentar

Så hvordan fungerer egentlig disse bonuspoengene på tvers av selskaper (Star Alliance som ett eksempel). Sånn det ser ut fremover, så kommer jeg til å fly ca. like mye med Lufthansa og SAS, som begge er i Star Alliance. Uansett hvem man flyr med, så får man poeng. Men jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønner veldig mye av hvordan de poengene på tvers av selskapene funker...

Alle flyselskaper i en allianse har en bonusordning. SAS har Eurobonus og Lufthansa har Miles&More. Bonusordningene lar en opptjene poeng. Det kan man gjøre med alle flighter gjort innen samme allianse, men opptjeningen er forskjellig etter hvilken ordning de samler pengene i og hvilken billett du har. Noen gir faktisk null poeng. Her må du sjekke i hvert tilfelle. FLyselskapene prioriterer å la deg tjene mest om man flyr med dem så det er flere som samler opp i flere bonusordninger i en allianse samtidig. Det som er problemet med det er at man også kan få status om man opptjener poeng raskt nok og det gjelder per bonuskort så her må man være taktisk.

 

Status innen bonusordninger gir fordeler på alle flighter innen alliansen.

 

Poeng brukes enklest på flyselskapet som har bonusordningen, men kan også brukes med andre selskaper innen alliansen, men det er som oftest litt mer manuelt og dyrere.

 

Man bør altså ha bonusordningen der hvor man flyr mest.

 

Har skrevet en guide her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1376845

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

Takker for svar - ser ut som om jeg kommer til å fly en god del, men ikke nok til å få noe vesentlig utbytte av det, og kan jo ende opp med å velge selskaper, kun basert på bonusordning, for å så glemme fristen på poengbruket, og dermed egentlig ikke få noe ut av det.

 

Får tenke litt på det gitt :)

 

EDIT; Undersøkt mer. Kombinerer det med litt vettug trumf-bruk så gir det jo nok bonuspoeng, og når de varer i såpass mange år, er jo ikke det dumt heller.

 

Det jeg ikke finner noe om, er nedrykk i status, og videre opprykk etter de første 12 månedene. Hva er greia med det?

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

 

*snip*

*snip her også*

Det jeg ikke finner noe om, er nedrykk i status, og videre opprykk etter de første 12 månedene. Hva er greia med det?

 

Det er mulig det er jeg som misforstår, men jeg tror du har misforstått.

Du må altså kvalifisere hvert år, for å oppnå en gitt status. Det hjelper ikke at du har 25 flights ett år, og 25 neste for å oppnå gull, du må ha 50 innenfor 12 måneder. (Bare et eksempel fra eurobonus og pr flights, ikke pr miles)

Så la oss si du hadde 25 første år, noe som nå er mer enn nok til sølv, hvis du ikke har 10 nye (er det vel med nye EB?) i år to, får du ikke beholde sølv, men går tilbake til basic.

Eller misforstod jeg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Sover dere på flyplassene ?

 

Som regel kan det lønne seg hvis det bare er snakk om et par timer.

 

Har sovet på :

 

Gmoen

Gatwick (mye støy hele natta være seg TV eller folk som går.......skaff øreplugger !)

Miami (helvetes klokke hvert 15. min hele natta , ditto)

Rygge (å ligge bøyd over et bord ekke særlig behagelig men det er nå stille der)

 

I Pisa er det ikke lov å sove på flyplassen har jeg hørt.....

 

Hvis man ikke får Ryanair-billett råbillig så lønner det seg ikke så mye for oss som bor nordpå , sparte vel bare 6-700 til London kontra Norw. & så er det jo snakk om mange flere timer både med tog til Rygge og ekstra venting.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Sovet på en og annen flyplass og utrolig nok er kun halvparten av de pga ID billetter.

 

Gmoen, siste tog fra Sfj, tidlig fly dagen etter.

Orlando, snøvær i New York + ID billetter...

Nairobi: relativt kort natt + kostnader for visum osv

Doha, 6t layover fra midnatt til 6, kjøpte inn i en lounge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...