Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

 

Dette er hva jeg har, lovlig eller ei, men det er greit.

 

Særlig uavhengig stilling

Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger.

Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

Selv om en arbeidstaker er unntatt fra disse bestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at:

  • arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.
  • arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157#Fritakforarbeid

 

Kravene for at en stilling skal kunne være «særlig uavhengig» er svært strenge. Det holder ikke at det står i kontrakten. Resultatet kan være at du likevel vil ha krav på overtidsgodtgjørelse på minimum 40 % pr. time. Dette kan du kreve tilbake etter inntil tre år, med forsinkelsesrente.

 

vet at dette med "ledende" og "uavhenging" missbrukes over lav sko i mange bransjer , jeg kjenner personer som jeg mener ikke burde ha den definisjonen på sin stilling som mellomleder i butikk , men kjeden bruker dette flatt for alle som ikke er ansatte at det er særlig uavhengig og/eller ledende og dermed ikke får betalt for overtid men kun fast lønn , noe jeg mener er helt feil , men nytter jo ikke og ta sånt opp på butikk nivå når det er sånn fra hovedkontoret. 

personlig hadde jeg aldri jobbet en time overtid om jeg ikke fikk betalt for jobben , driver ikke med dugnad for at sjefene skal få bonus .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du jobber som: Selvstendig næringsdrivende innenfor Network marketing (Forever Living)

Hvor gammel du er: 21

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Mer for hver måned ^^ Juli: ca 5000 August: ca 8000 September: ca 12000 

Jobber ca 8 timer i uka, hjemmefra og har sønnen min hjemme <3 

 

Hvor mye investerte du i firmaet? Hva slags utdannelse har du og hva går jobben spesifikt ut på? 

Endret av GeneralUser
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: Selvstendig næringsdrivende innenfor Network marketing (Forever Living)

Hvor gammel du er: 21

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Mer for hver måned ^^ Juli: ca 5000 August: ca 8000 September: ca 12000 

Jobber ca 8 timer i uka, hjemmefra og har sønnen min hjemme <3 

 

Hvor mye investerte du i firmaet? Hva slags utdannelse har du og hva går jobben spesifikt ut på? 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1688799&page=1

Lenke til kommentar

140 høres helt elendig ut, tjener mye mer som kassearbeider i rema etc. (de har vel 153kr uten ansinitet) så hadde du jobbet der i 6 år hadde du vel hatt over 160 kroner timen + tilleg for kvelds og helg. Ville tatt en prat med sjefen.

140,- kr når du er 26 år og på 6. året i bedriften er helt latterlig dårlig betalt! Spesielt når arbeidet du utfører er svindyrt overfor kunder. Husk på at dette tilsvarer en årslønn på rundt 250.000 kr på 100% stilling. Skulle man fulgt SSB sin statistikk for lønnsøkning, så burde man etter 6 år da hatt tilsvarende 310.000 i årslønn. Dette har altså stått på stedet hvil i 6 hele år og følger overhode ikke prisveksten ellers i samfunnet.

 

Prat med sjefen er forsøkt, men det er som å snakke til en gråstein. Heldigvis bare 1 måned sommerjobb igjen og jeg setter aldri mine bein innafor de dørene igjen :) Eneste grunnen til at jeg er der nå er for å få litt oppsparte midler til skoletiden til høsten. 7,5 t, man til fre. Da blir det i alle fall noen kroner ut av det, selv hvor lav timeslønnen er.

 

Forøvrig kan jeg opplyse om at en fagutdannet frisør i de kjente frisørkjedene tjener rundt 145-150,- kr timen. Da kan vi begynne å snakke om dårlig fagarbeider lønn! Men enda er det relativt dyrt å klippe seg hos frisøren.

Endret av Tom&Jerry
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva du jobber som: Prosjektingeniør i energibransjen

Hvor gammel du er: 25

Hva tjener du i timen: 510 000 NOK i året

Hvor mye betaler du i skatt? Det har vi skattekalkulatorer for

Utdanning: NTNU Master

Goder: Jobbtelefon

 

Må nok litt opp i lønn hvis det skal være verd å ta så mye utdanning som jeg har gjort. 

 

Edit: Endret noe på oppfordring

Har vel ikke oppdatert denne. Har hatt 560 i ett år nå. Får se hvordan årets lønnsoppgjør blir

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva du jobber som: Elektroreparatør

Hvor gammel du er: 25år

Hva du tjener du i timen: 190kr/t m/mulighet for litt overtid om jeg ønsker dette.

Hvor mye betaler du i skatt? Tabelltrekk

 

Utdanning: VG1 Elektrofag, VG2 Elenergi, VG2 Bilmekanikerfag

 

Goder: Fleksibel tid!

 

Ser fremover og vurderer å få fagbrev som elektriker i tillegg. Det hadde økt variasjonen og kunnskapsområdet betraktelig. Ønsker også å gå opp i lønn på en eller annen måte. Syns 332 500kr grunnlønn er litt lite, men fleksibel arbeidstid veier opp mye ift til dette.

Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: Prosjektingeniør i energibransjen

Hvor gammel du er: 25

Hva tjener du i timen: 510 000 NOK i året

Hvor mye betaler du i skatt? Det har vi skattekalkulatorer for

Utdanning: NTNU Master

Goder: Jobbtelefon

 

Må nok litt opp i lønn hvis det skal være verd å ta så mye utdanning som jeg har gjort. 

 

Edit: Endret noe på oppfordring

Har vel ikke oppdatert denne. Har hatt 560 i ett år nå. Får se hvordan årets lønnsoppgjør blir

 

Tjener ingeniører mer enn 500k rett etter utdanningen?

Lenke til kommentar

 

 

Hva du jobber som: Prosjektingeniør i energibransjen

Hvor gammel du er: 25

Hva tjener du i timen: 510 000 NOK i året

Hvor mye betaler du i skatt? Det har vi skattekalkulatorer for

Utdanning: NTNU Master

Goder: Jobbtelefon

 

Må nok litt opp i lønn hvis det skal være verd å ta så mye utdanning som jeg har gjort. 

 

Edit: Endret noe på oppfordring

Har vel ikke oppdatert denne. Har hatt 560 i ett år nå. Får se hvordan årets lønnsoppgjør blir

 

Tjener ingeniører mer enn 500k rett etter utdanningen?

 

 

Det er ikke uvanlig at man med mastergrad starter på over 500 000.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Butikkmedarbeider Matkroken

Hvor gammel du er: 27

Hva tjener du i timen: 90 kr/timen

Hvor mye betaler du i skatt? 6 %

Utdanning: Fullført vg2

90kr? Hva faan.

 

Jobber deltid på matkroken selv. Har 144-147kr/t eller noe i den duren. Er riktig nok sikkert ikke samme butikk.

 

Klag. Meld ifra til arbeidstilsynet.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Høres ut som en seriøs arbeidsgiver dette her. Lønn langt under tariff og kontant beskjed om at man blir oppsagt hvis man klager til tilsynet?

 

Har du underskrevet kontrakt med Matkroken, og står det i kontrakten av lønnen er på 90 kroner timen? Hvis du har dette så har du noe håndfast du kan ta med til f.eks tilsynet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...