Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor farlig er harsk olje for helsen?


Anbefalte innlegg

Tenker spesiellt på produkter der man ikke får smakt på forhånd. Eksempelvis Omega-3 kapsler.

 

La oss si du hadde en olje som ikke var innkapslet, finnes det noen kjemiske måter å gjøre om oljen slik at den ikke er harsk lengre, og vil det i tilfelle det var mulig da kunne være ufarlig å spise den.

 

Ja, jeg tenker på matoljer, kosttilskudd og slikt, ikke motoroljer.

 

Nå er jo ikke matoljer særlig dyre å skifte ut da, men enkelte kosttilskudd og enkelte matoljer som kaldpressede produkter koster nå fort over og under hundrelappen.



Anonymous poster hash: 0862d...e66
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutter er vel ikke alltid helt nøyaktig, er de vel?

 

Hvorfor gis/tas det Omega-3 for den psykiske helsen da?

Så du synes jeg bare skal kaste alt jeg måtte ha liggende i skapet av Omega-3, utgått på dato eller også for de som ikke er utgått på dato?

 

http://www.lifeextension.com/magazine/2010/8/omega-3-fatty-acids-increase-brain-volume/page-01

 

 

Forstår at dette ovenfor er en salgslenke, men tok bare en av de første jeg fant. Den tar likevel for seg mange påstander, som jeg tror noen er enige i.

Ellers synes du kanskje man heller burde spise fisk? Er ikke alle mennesker som har de gode matvanene. Jeg er vel sånn midt på treet, for jeg spiser fisk av og til. Men blir mye kylling- og kalkunkjøtt på meg.

 

Har 500 ml med vegetabilsk Omega-3 som jeg ikke har åpnet enda. Kjøpte den, også kom jeg aldri i gang med flasken. Gikk ut på dato august 2015. Må vel kjøpe ny for å vite hva den skal smake egentlig, for sammenlikningens skyld.



Anonymous poster hash: 0862d...e66
Lenke til kommentar

 

Absolutter er vel ikke alltid helt nøyaktig, er de vel?

 

Hvorfor gis/tas det Omega-3 for den psykiske helsen da?

Så du synes jeg bare skal kaste alt jeg måtte ha liggende i skapet av Omega-3, utgått på dato eller også for de som ikke er utgått på dato?

 

http://www.lifeextension.com/magazine/2010/8/omega-3-fatty-acids-increase-brain-volume/page-01

 

 

Forstår at dette ovenfor er en salgslenke, men tok bare en av de første jeg fant. Den tar likevel for seg mange påstander, som jeg tror noen er enige i.

Ellers synes du kanskje man heller burde spise fisk? Er ikke alle mennesker som har de gode matvanene. Jeg er vel sånn midt på treet, for jeg spiser fisk av og til. Men blir mye kylling- og kalkunkjøtt på meg.

 

Har 500 ml med vegetabilsk Omega-3 som jeg ikke har åpnet enda. Kjøpte den, også kom jeg aldri i gang med flasken. Gikk ut på dato august 2015. Må vel kjøpe ny for å vite hva den skal smake egentlig, for sammenlikningens skyld.

 

Anonymous poster hash: 0862d...e66

 

 

I det ville vesten reiste det folk rundt og solgte 'snake oil'. Det skulle hjelpe for det meste - enten man var syk, svak, ikke hadde drag på damene (mennene) og/eller ønsket å bli ung igjen så funket det som bare det.

 

Ihvertfall om man trodde på de som hevdet det gjorde det.

 

I dag ler man av de naive tullingene som trodde dette hjalp - men Omega 3-tilskudd, blåbær og ginseng kjøper vi over en lav sko.

 

Det finnes forsåvidt en forskjell - mange av de 'snake oil'-produktene som selges i dag inneholder stoffer som enkelte av oss faktisk har godt av å supplere med. Problemet er bare at reklamene fremstiller det som at vi alle bør knaske disse pillene og drikke disse elixirene.

 

Ta deg en tur til doktoren og få tatt noen prøver - om de viser at du faktisk mangler noe og trenger tilskudd så får du ikke bare beskjed om hva du faktisk trenger, men du får det faktisk bililgere via resepter.

 

Snake oil trenger du neppe - selv om det kalles Omega 3 og reklamen kan fortelle deg at ingen kan få nok av det.

Lenke til kommentar

Omega-3 har EPA og DHA som er strukturelt viktig fett. Spesielt for optimal funksjon i hjernen og leveren. Det å ta tilskudd av det er en billig forsikring da feit fisk normalt er ganske forurenset og ordentlig god Omega-3 er godt filtrert.

Viktig for alle og spesielt viktig for gravide, da dem ofte blir tømt for det selv fordi barnet prioriteres.

Lenke til kommentar

Omega-3 har EPA og DHA som er strukturelt viktig fett. Spesielt for optimal funksjon i hjernen og leveren. Det å ta tilskudd av det er en billig forsikring da feit fisk normalt er ganske forurenset og ordentlig god Omega-3 er godt filtrert.

Viktig for alle og spesielt viktig for gravide, da dem ofte blir tømt for det selv fordi barnet prioriteres.

 

Ja, godt vi endelig har omega-3-kapsler slik at kvinner nå kan begynne å føde. Fødende kvinner har vært et savn i tiden før omega-3-piller ble markedsført og solgt i dyre dommer. 

Lenke til kommentar

Klarer meg greit med Møllers på flaske. Jeg anbefaler ikke kapsler til noen for det er mye diskutabel kvalitet i markedet.

5 ml om dagen i en flaske på 500 ml blir 100 doser. Ca 1 kr dagen. Studier viser at gravide mister mye Omega-3 til barn og de blir vanligis mer og mer tomme for hver fødsel noe som ofte viser seg i fødselsdepresjon.

Omega-3 er ikke noe enkeltstående tilfelle, dette skjer alt for ofte med flere andre stoffer også med det moderne kostholdet mange fører. Kvinner var mye mer velernært før.

Lenke til kommentar

Ja i dag er noen kvinner tynne som flis pga. slankehysteri.

 

Var mye bedre i gamledager, når man hadde noen håndfaste ekte pupper. I dag er det silikon, botox, hårfjerning og gudene vet hva. Husker jeg så en fra før flott dame komme fra botox-behandling, hun så jo ut som Jan Thomas i ansiktstrekkene. Det ga seg litt etter noen dager. Men, de første dagene så hun direkte fæl ut.  :wee:

 

Naturlig er kanskje ikke alltid best, men mye fra naturen er veldig bra da. Inkludert naturlige damer.

 

Ingen har utdypt særlig mer om det harske fettet, annet enn rådet om å smake seg fram som står.



Anonymous poster hash: 0862d...e66
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...