Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dele personlige erfaringer med pasient


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er vernepleierstudent og lurer på hvilke tanker dere har - evt. hvilke normer/retningslinjer som finnes ift. å dele sine personlige erfaringer med tjenestemottakere.

 

Jeg finner mye om brukererfaring og erfaringskompetanse, samt fordeler med personlig erfaring som helsepersonell, men ingenting om hvorvidt man kan/bør snakke om/dele sine egne erfaringer ang. rus og psykisk helse i miljøarbeid/terapi. Selvfølgelig med den hensikt at t.m. føler seg forstått.

 

Mine tanker er at en må bruke skjønn og vurdere individ og kontekst, men jeg føler meg veldig usikker på om jeg "kan" gjøre det. I noen tilfeller vil det være direkte uprofesjonelt, men av og til vil vel det å være uprofesjonell det mest profesjonelle?

 

Jeg er nå i praksis på sykehjem, men er veldig interessert i å høre om tanker ift. alle fagområder - angående det å dele egene erfaringer.

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: fcc72...123

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig spennende problemstilling og jeg synes du har tatt essensen i problemstillingen. 

 

Grensen går mellom å være personlig og være privat, slik jeg ser det.

 

En skal dele noe, men alltid ha tanke for hvordan det blir mottatt og forstått av t.m. Som helsepersonell er vi mye mer og ofte noe annet enn 'alminnelig mennesker' for våre brukere, vi får en spesiell rolle og funksjon for t.m. Det vil du fort oppdage. Hvis du trivialiserer relasjonen så mister den sin kraft. 

 

Fokus må være på hva som fremmer helse og vekst hos mottakeren, og at det er dennes behov som avgjør hvor mye helsearbeideren skal dele av sitt, ikke ditt behov for å fortelle om hva du har opplevd og vært igjennom.