Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sår hud av barbering? Overleppe


Anbefalte innlegg

Har over lang tid hatt litt rødt "utslett" på huden mellom nesten og munnen. Jeg tror dette kommer av at huden aldri får "helbredet seg" da jeg barberer meg annenhver dag. Jeg kler heller ikke bart/skjegg så jeg må barbere meg. Barberer meg ikke mot hårene, bare så det er sagt.

 

Utslettet består av noen røde prikker, som sagt mellom nese og munn. De er ikke alltid like synlige, men i det "rette" lyset kan de alltid sees. Det finnes ikke smerte eller irritasjon i området, men jeg synes jo det ser litt ufint ut. Som om jeg har veldig uren hud.

 

Noen som har vært borti det samme? Finnes det en salve jeg kan smøre på for å "akselerere heltredningen"? 



Anonymous poster hash: 74e38...263
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som at du er den typen som vasker seg alt for ofte..

Stor sjanse for at du ikke blir så sår viss du rett og slett bare barberer bort barten istede for å slite med såpe mange ganger på samme plass

Jeg dusjer hver dag, men vasker meg ikke med såpe i fjeset. Skyller det riktig nok. Før jeg barberer meg "varmer" jeg huden med litt varmt vann. Leste at det åpnet porene og var lurt, eller noe...

 

Skal nevnes at jeg har sensitiv hud og MÅ barbere meg forsiktig. Barberer jeg mot hårene blir det utslett umiddelbart. 

 

Anonymous poster hash: 74e38...263

Lenke til kommentar

Anbefaler at du tester ut en gammeldags enblads barberhøvel. De er langt mer skånsomme enn Gillette. Kutt ut skum på boks, kjøp deg en barberkost og såpe/krem. For noen år siden var det ikke så lett å få tak i slikt utstyr, men nå føres det av mange frisører som henvender seg til menn. Sjekk eventuelt ut www.barbershop.no. 

Lenke til kommentar

Og om prisen kan virke litt avskrekkende - hvis du skifter Gillette-høvler ofte nå, tjener du det inn på kort tid og sparer penger derfra. Gammeldagse blader koster nemlig lite. Betalte nettopp 25 kr for en fempakk Derby Extra. En tube barberkrem eller et stykke barbersåpe varer i evigheter.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg et "starterkit" til rundt 6-700 spenn. Var vel rundt 40 "kundeomtaler" og samtlige var strålende fornøyd. Tenker det får holde i begynnelsen. Nesten overrasket over hvor fornøyd folk er. Hvorfor har ikke jeg hørt om dette før nå?! Takk for tipset. Gleder meg til å teste dette ut.



Anonymous poster hash: 74e38...263
Lenke til kommentar

Gammeldagse høvler er de beste.

 

Eneste grunnen til at industrien har lurt alle til å bruke disse moderne tullball-høvlene er fordi de vil å pengene deres og folk er så lettlurte at de tror en stealth bomber mission impossible høvel med 189 blader er bedre bare fordi salgsavdelingen sier så.

 

 

Jeg har brukt "gammeldagse" høvler siden jeg først fikk skjegg og de fungerer utmerket. Jeg har fortsatt høvelen til min tippoldefar fra 1800 tallet og den fungerer også fint. (Pssst! De vil bare at dere skal bruke de nye høvlene fordi det er noe dritt som går i stykker og blir brukt opp slik at dere må kjøpe nye hele tida. De tjener ikke nok penger på å selge kvalitet).

Med en gang de innså at en dust vil kjøpe ny høvel fire ganger i året så slutta de å lage skikkelige høvler.

 

Du kan tilogmed kjøpe en bladsliper så kan du gjenbruke blade om og om igjen også.

 

For å spare huden så må du varme ansiktet og tørke det etterpå før du barberer deg med skikkelig krem og ikke klissete gelee (som av en eller annen grunn koster mer for dårligere produkt).

Lenke til kommentar

Slenger med på de som sier "tradisjonell barbering" jeg også. Selv kjører jeg dette oppsettet:

Koster selvfølgelig litt når en kjøper det inn første gangen. Men dette er noe som varer (kjøpte mitt i 2012, og ikke antydning til slitt). Spesielt stativet synes jeg var en god investering, for da sørger man for at kost og høvel får rent av seg etter bruk. Kjæresten har samme høvel, og der ser man korrosjon flere steder pga hun bare lar den ligge i dusjen...
 
Bladene byttes en gang i uken, og en slik pakke holder da ganske nøyaktig i to år for 250 kroner. Hadde jeg brukt Gillette (30 kroner per blad), så hadde det kostet meg 3000 i samme periode. Dette førte i praksis til at når jeg brukte Gillette så byttet jeg blader mye sjeldnere av økonomiske grunner, hvilket igjen førte til at jeg som deg slet med sår hud...

Endret av blured
Lenke til kommentar

https://www.barbershop.no/collections/forsiden/products/introsett-til-tradisjonell-barbering?variant=17006084551

 

Hentet settet på PiB i går og testet det i dag morges. Ble ett lite kutt på halsen ved adamseplet, i tillegg til litt problemer i et lite området på halsen hvor hårene vokser i flere retninger... Største problemet var nok faktisk å få dreisen på skummingen av kremen. Må ta meg litt bedre tid i morgen. Koppen jeg brukte var litt for høy og smal også, så var vanskelig å få skikkelig sving på kosten.

 

Hadde tredagersskjegg og det var ikke veldig behagelig å shave det bort, men det har nok noe med at jeg ikke hadde fått nok skum ut av kremen. 

 

Takk for forslaget om å teste dette ut. Gleder meg til å prøve det videre! 

 

Jeg har veldig sensitiv hud, som tidligere nevnt. Noe jeg bare "må" kjøpe meg, som ikke er inkludert i settet over? 



Anonymous poster hash: 74e38...263
Lenke til kommentar

Kjøpte denne i USA i vår; fantastisk mye bedre enn gel/skum som jeg tidligere har brukt. Det lugger ikke lengre når jeg barberer meg (grov skjeggvekst) og den er sabla drøy i bruk. En mandel-dert er mer enn nok. Leste selvfølgelig ikke bruksanvisningen først og angret med en gang. Konsentrert mentol og raus mengde = ansiktet nærmest smelter. Høvelen tetter seg ikke lengre heller (ja, jeg vet at jeg kunne byttet til singelblad, men har ikke turt det helt enda :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...