Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Hei!

Er 21 år og fikk mitt første nyresteinanfall da jeg var 19 år. Tok CT den gang og hadde noen små grus, og 2  små sten i H.nyre  som legen mente jeg kunne urinere ut. Videre var jeg ikke hat noe plager med det til noen måned siden. Da fikk jeg et nytt anfall og etter ny CT så har det vist seg at jeg nå har 3 i V. nyre, 2 i h. nyre, og 1 i urinlederen. Legen sa ikke hvor store de er, men jeg antar at jeg kan urinere de ut. 

I det siste har jeg så å si hverdag problemer, veldig mange ganger får jeg "mini" anfall, hvor jeg drikker minimum 2 L med vann for å urinere noe ut. Som regel så går det over av seg etter det, men det begynner å bli veldig irriterende å ha vondt i den regioen så å si hver dag. Etter å ha holdt regnskap med hvor mange ganger jeg har fått "anfall" og antall steiner jeg ble påvist med, er jeg nå  i overskudd. Så jeg lurer på hva det kan være?

Kan også legge til at nyresteinligger i familien.

 

Jeg trener regelmessig, så er i god fysisk form. Drikker også mye vann, og spiser helt normalt(overdriver ikke med kjøtt, nøtter, salt etc.) 

 

 

Er det noen av dere som er i samme båt som meg, som har noen tips om hva jeg kan gjøre? Hva som kan hjelpe for å forebygge dette?



Anonymous poster hash: 7c960...d28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har kanskje forsøkt å lese litt om det på nettet, men noen punkter fra en medisinstudent. 

 

Det kan være mange faktorer som påvirker dannelse av nyrestein, men det avhenger også av hva slags type stein det er. (kalsiumstein vs. ikke-kalsiumstein (urinsyre, cystein osv.). Og forebygging avhenger litt av hva slags stein det er. Siden dette har blitt et residiverende problem, kan det kanskje være en fordel å finne ut av dette.

 

Generelt til alle type steiner er at man skal ha godt kosthold, slik du har uten for mye salter.. og innta rikelig med drikke (>2L/dag) MELLOM anfallene. Du skal egentlig prøve å begrense væskeinntaket mens du har pågående symptomer pga. potensiell stase av væske bakover med utvikling av hydronefrose e.l.. 

 

Og når det gjelder størrelsen på steinene, så er det 5 mm som regnes som en roughly grense. 90% av de < 5 mm avgår spontant, mens er de > 5 mm, så bør man vurdere sykehusinnleggelse for eventuell behandling.

Lenke til kommentar

Du har kanskje forsøkt å lese litt om det på nettet, men noen punkter fra en medisinstudent. 

 

Det kan være mange faktorer som påvirker dannelse av nyrestein, men det avhenger også av hva slags type stein det er. (kalsiumstein vs. ikke-kalsiumstein (urinsyre, cystein osv.). Og forebygging avhenger litt av hva slags stein det er. Siden dette har blitt et residiverende problem, kan det kanskje være en fordel å finne ut av dette.

 

Generelt til alle type steiner er at man skal ha godt kosthold, slik du har uten for mye salter.. og innta rikelig med drikke (>2L/dag) MELLOM anfallene. Du skal egentlig prøve å begrense væskeinntaket mens du har pågående symptomer pga. potensiell stase av væske bakover med utvikling av hydronefrose e.l.. 

 

Og når det gjelder størrelsen på steinene, så er det 5 mm som regnes som en roughly grense. 90% av de < 5 mm avgår spontant, mens er de > 5 mm, så bør man vurdere sykehusinnleggelse for eventuell behandling.

 

Tusen takk for svar. 

Jeg skal passe på det med væske. Jeg vet jeg overdriver med væskeintaket, har opplevd å ha drukket 1 L vann på 20 min. Eneste grunnen til det er at jeg ønsker å urinere for å få ut steinene, men fra nå av skal jeg sørge for å ikke drikke under anfallene. Jeg er rimelig lei av å gå til legen egentlig, hver gang jeg er der sender de meg på ny CT, også får jeg vite hvor mange jeg har og det er det. Har også sluttet med medisiner ved anfall, (25, tabletter 100 mg stikkpiller).  Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan få så mange steiner. 

Kan også legge til at jeg har prøvd et kosthold helt uten salter, men muligens jeg hadde det kostholdet alt for lite for å se resultater. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 7c960...d28

Lenke til kommentar

 

Du har kanskje forsøkt å lese litt om det på nettet, men noen punkter fra en medisinstudent. 

 

Det kan være mange faktorer som påvirker dannelse av nyrestein, men det avhenger også av hva slags type stein det er. (kalsiumstein vs. ikke-kalsiumstein (urinsyre, cystein osv.). Og forebygging avhenger litt av hva slags stein det er. Siden dette har blitt et residiverende problem, kan det kanskje være en fordel å finne ut av dette.

 

Generelt til alle type steiner er at man skal ha godt kosthold, slik du har uten for mye salter.. og innta rikelig med drikke (>2L/dag) MELLOM anfallene. Du skal egentlig prøve å begrense væskeinntaket mens du har pågående symptomer pga. potensiell stase av væske bakover med utvikling av hydronefrose e.l.. 

 

Og når det gjelder størrelsen på steinene, så er det 5 mm som regnes som en roughly grense. 90% av de < 5 mm avgår spontant, mens er de > 5 mm, så bør man vurdere sykehusinnleggelse for eventuell behandling.

 

Tusen takk for svar. 

Jeg skal passe på det med væske. Jeg vet jeg overdriver med væskeintaket, har opplevd å ha drukket 1 L vann på 20 min. Eneste grunnen til det er at jeg ønsker å urinere for å få ut steinene, men fra nå av skal jeg sørge for å ikke drikke under anfallene. Jeg er rimelig lei av å gå til legen egentlig, hver gang jeg er der sender de meg på ny CT, også får jeg vite hvor mange jeg har og det er det. Har også sluttet med medisiner ved anfall, (25, tabletter 100 mg stikkpiller).  Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan få så mange steiner. 

Kan også legge til at jeg har prøvd et kosthold helt uten salter, men muligens jeg hadde det kostholdet alt for lite for å se resultater. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 7c960...d28

 

 

Det er ikke kun salter som påvirker, men som nevnt er kanskje et naturlig steg å finne ut hva slags type stein som hele tiden dannes. Da kan man lettere forebygge mer spesifikt. Hadde ikke tenkt til å nevne det, men for å eksemplifisere det poenget:

 

For kalsiumsteiner (som er aller vanligst) er det ofte forhøyet kalsium og oxalat som kan være en medvirkende faktor (oxalat finnes blant annet spesielt i sjokolade, nøtter, rabarbra osv., samt at visse tarmsykdommer kan øke opptaket). 

 

For urinsyresteiner gjelder blant annet å alkalisere urinen. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...