Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjæresten min går for tiden til en psykolog, og har blitt anbefalt Cipralex mot depresjonen hun for tiden lider av. Har lest en del artikler om disse, og det står at virkningen kan merkes allerede etter 2-4 uker, og at det er mange fornøyde brukere. Men når jeg leser om tablettene på forum rundt om på nettet synes jeg det er veldig mange som er negative til de også. Har noen her erfaringer med Cipralex? Andre anbefalinger til antidepresiva? Hvordan har dere følt dere etter at dere tok tablettene?

 

Tusen takk.

Endret av Haraldson
Bilde på passordbeskyttet område fjernet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jasså? Men tabletten skal egentlig ikke gjøre dette. Ikke en gang som en bivirkning i startfasen. Man skal vel verken bli sløvere eller oppgiret av cipralex?

8566349[/snapback]

Litt bivirkninger... (uthever det jeg opplevde)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Bivirkninger: Bivirkninger er vanligst i første eller andre uke av behandlingen og avtar vanligvis i intensitet og frekvens ved fortsatt behandling. Svimmelhet, hodepine og kvalme er observert hos noen pasienter etter brå seponering av escitalopram. De fleste symptomene var milde og forbigående. For å unngå seponeringsproblemer anbefales en gradvis nedtrapping over 1-2 uker. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme forekommer svært hyppig. Diaré, forstoppelse. Hud: Økt svette. Luftveier: Sinusitt, gjesping. Metabolske: Redusert appetitt. Psykiske: Nedsatt libido hos kvinner og menn, anorgasme hos kvinner. Sentralnervesystemet: Søvnløshet, somnolens, svimmelhet. Urogenitale: Ejakulasjonsforstyrrelser, impotens. Øvrige: Tretthet, feber. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Oppkast, munntørrhet, anoreksi. Hud: Utslett, ekkymoser, kløe, angioødem, svette. Lever: Avvikende leverfunksjonsprøver. Metabolske: Hyponatremi, utilstrekkelig ADH-sekresjon. Muskel-skjelettsystemet: Leddsmerter, muskelsmerter. Neurologiske: Kramper, tremor, koordinasjonsproblemer, serotoninergt syndrom. Psykiske: Hallusinasjoner, mani, forvirring, agitasjon, angst, depersonalisering, panikkanfall, nervøsitet. Sentralnervesystemet: Smaksforandringer, søvnforstyrrelser. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon. Syn: Synsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon. Galaktoré, seksuelle bivirkninger inkl. impotens, ejakulasjonsproblemer, anorgasmi. Øvrige: Insomnia, svimmelhet, utmattelse, tretthet, anafylaktisk reaksjon.

 

Som du ser så kan det også gå utover sexlivet :thumbdown:

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Cipralex er nok ett lite hjelpemiddel på vei mot ett bedre liv.. men man må absolutt IKKE gå i den fella der man tror at pillene hjelper for at man skal bli så og si "friskemeldt" fra depresjonen/angsten. Det eneste som hjelper deg for resten av livet er å forandre den tankegangen man har. Bytte ut tankemønsteret sakte men sikkert.. det tar tid å forandre dette ved behandling, men det er absolutt verdt det.

 

dette er ett helhjertet råd fra meg, som i flere år satt hjemme, med gardinene trekt for og livredd for å gå uttafor døra.. men nå er det ikke noe problem lengre.. har "sunne og friske" bekymringer nå :p

 

Så bra at dama di går til psykolog,, ett råd til henne er at hun faktisk tar til seg de rådene hun får for å skifte ut de gamle og utslitte tankene hun har.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Marius_*

Heisann........Jeg har nå godt på Cipralex i over et år......og gikk lenge på 20mg.....Det hadde sin positive virkning, men også negative....Sexlivet blir pulverisert, og hukommelsen blir som en 90 åring....Og prøver du å trappe ned så kommer angsten og tar deg.... :thumbdown:

Endret av Haraldson
Sitat av hele førsteinnlegg er unødvendig...
Lenke til kommentar

Den hadde ingen positiv virkning. Hadde depresjoner før jeg begynte med disse, men fikk kraftig angstanfall etter.. Har hørt at dem har hjulpet noen, men t.o.m. dem som har blitt hjulpet av cipralex anbefaler dem ikke. Psykiatere som gir slikt er bare late og ønsker ikke bruker mer tid på deg. I de aller fleste tilfeller så vil terapi være bedre..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_anonym_*

Hei Hei! Jeg ser at det er mye negativ erfaring med cipralex. Derfor vil jeg komme med min erfaring med denne medisinen, som er bare positiv! Jeg slet med depresjon i mange år, og lett angst. Jeg fikk anbefalt cipralex av terapeuten min. Ikke primært for å fjerne depresjonen, men for å komme opp på et mer normalt nivå for å klare å prate om problemene og sykdommen! Og det er en stoor vesentlig forskjell! Så siden kjæresten din går til psykolog tror jeg dette er hensikten her også. Jeg har ikke hatt bivirkninger av tablettene og jeg har gått på de i snart 3 år nå...har vært oppe i 15 mg, men driver og trapper ned for å avslutte. Det er vanskelig å ta innover seg det man snakker om hos en psykolog hvis man er veldig langt nede i depresjonen og sine egne tanker. Tablettene har verken forandret personligheten min eller gjort sykdommen verre. De har bare hjulpet meg til å finne tilbake til meg selv....med hovedvekt på å ta problemet ved roten!

Endret av Haraldson
Sitat av hele førsteinnlegg er unødvendig...
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

Det har vært en stund siden det temaet er åpnet, men jeg har veldig lyst til å dele min erfaring med cipralex. Jeg brukte dette medisinet i ett år og har vært veldig veldig fornøyd. Jeg sluttet å bruke det på slutten av juli 2007. Men!! I de siste ukene så er jeg i en virkelig dårlig tilstand! Cipralex hjalp meg veldig, roet meg ned og fikk meg til å tenke positivt, eller i hvert fall bekyttet meg mot negative tanker, eller hindret meg fra å fokusere på de negative tingene i livet. Men nå, jeg har begynt å gråte veldig fort og plutselig. Jeg virkelig vurderer å begynne på nytt igjen!

Det eneste som får meg til å tenke på det er at det hadde en negativ påvirkning på min lever, men jeg hadde brukt 10mg/dag. Jeg vet ikke om det blir det samme om jeg bruker mindre dose. En annen ting er selvfølgelig så blir man litt "trøtt" hele tiden og det er heller ikke bra. Man blir ikke som om man er bedøvet, men trøtt rett og slett.

Og de første to ukene er noe helvete og! Man blir veldig deprimert på de første dagene når man begynner på Cipralex, men takk og pris det går over etter max to uker!

Så, sånn har det vært for meg. Det er selvfølgelig ikke slik at det fungerer likt hos alle.

Gode tanker til alle!

Lenke til kommentar
Hei Hei! Jeg ser at det er mye negativ erfaring med cipralex. Derfor vil jeg komme med min erfaring med denne medisinen, som er bare positiv! Jeg slet med depresjon i mange år, og lett angst. Jeg fikk anbefalt cipralex av terapeuten min. Ikke primært for å fjerne depresjonen, men for å komme opp på et mer normalt nivå for å klare å prate om problemene og sykdommen! Og det er en stoor vesentlig forskjell! Så siden kjæresten din går til psykolog tror jeg dette er hensikten her også. Jeg har ikke hatt bivirkninger av tablettene og jeg har gått på de i snart 3 år nå...har vært oppe i 15 mg, men driver og trapper ned for å avslutte. Det er vanskelig å ta innover seg det man snakker om hos en psykolog hvis man er veldig langt nede i depresjonen og sine egne tanker. Tablettene har verken forandret personligheten min eller gjort sykdommen verre. De har bare hjulpet meg til å finne tilbake til meg selv....med hovedvekt på å ta problemet ved roten!

9380496[/snapback]

 

Og som dere ser, det er ikke bare negative erfaringer med Cipralex! Den medisinen forandret ikke noe hos min personlighet heller, men gjorde meg sterkere. Siden serotonin nivået i hjernen justeres med hjelp av Cipralex, det virkelig kommer an på om det er virkelig det man trenger eller om det er noe annet galt med metabolismen. Jeg kunne klare å fokusere på de gode tingene i livet og tenkte ikke mye på det som egentlig plaget meg.

 

Jeg er i et forhold hvor vi bor langt unna fra hverandre. Han bor i hjemlandet mitt og jeg bor i Norge. Det har vært slik i to år. Nå er han i tillegg i militæret. Jeg takler det ikke. Derfor vurderer jeg å begynne på Cipralex igjen.

 

Hilsen

Lenke til kommentar
Gjest Mr.Nurse

Hei. Jeg har tatt cipralec 10 mg i ca 2 mnd nå. Jeg har ikke merket noe bivirkninger. De første 2 ukene følte jeg meg mer hyper enn vanlig. Jogget mye og var i godt humør. Noe som var veldig bra. Nå har jeg dessverre fått noen andre sykdommer som har brutt meg ned og gjort med lei meg. Det som jeg merker er at jeg tør å si i fra mer og vise mine følelser. Jeg har slitt med sosial angst og depresjon i lang tid, men aldri turt å innrømme det for noen. Men nå er jeg åpen omkring problemene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Funker sikkert bra på de som ikke er immune for den. Er meningen og gjøre hjernen sløv såpass at man ikke klarer og tenke så altfor mye. Lykkepiller, aka. Effexor osv har hensikt å Øke serotonin stoffet i hjernen(serotonin er det stoffet som virker inn på dine deprimerte tankeganger, og dine lykkelige tankeganger.)

 

 

Visst hun lider av depresjon, så vil jeg anbefale psykolog kun. Er det angst eller ting som hindrer henne i og gjøre vanlige ting(angst, store depresjoner som stopper fokus på andre ting, psykose osv, så kan tabeletter hjelpe henne et stykke på veien.

 

Depresjoner er noe man selv må legge arbeid i. Kan ta alt i fra noen få måneder til år, og noen har dessverre en kronisk depresjon. Kronisk depresjon er som regel når man ikke vet hva man er deprimert for. Og da er det jo ikke så lett og bearbeide det heller.

 

 

Personlig så går jeg på Citalopram, og vil si det funker bedre enn cipralex. På meg. Men det er sånt man må teste ut, og se hvordan det virker. (under oppsyn av fastlege, såklart!)

 

 

Buspiron kan jo sikkert gjøre sitt, men dette er mer beregnet på angst lidelser i tillegg.

 

 

 

Lykke til, og god bedring til din kjære ! :)

 

 

 

PS. folk som sier at antideppresiva har samme effekt som lobotomi, er det bare å vike unna. Er en STOR forskjell på de to tilfellene.

Endret av Haraldson
Sitat av hele førsteinnlegg er unødvendig...
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må nesten dele min erfaring jeg også da. :)

Jeg var laaaangt nede i mørket her for ca 2 år siden og ble tilbudt cipralex av en doktor, jeg tenkte at det var like greit, jeg kunne ikke komme lengre ned uansett.

 

Tok ikke mer en 2uker før jeg så lyset igjen, å dæven det var deilig. :love:

Og slik har det vert nå i et og et halvt år, cipralex har hjulpet meg mye, men den har bivirkninger som ikke alltid er så kule. Det som plaget meg mest var at soving ble min største hobby, fy feite så deilig det ble og sove. Jeg spurte doktoren hvorfor det var slik, og hun sa jeg bare skulle doble dosen så skulle det bli bedre. Herregud, sier litt om doktorene nå til dags, klart bivirkningen blir værre om du dobler inntaket. Så jeg gjorde i stedet det motsatte og gikk ned i dose fra 10mg til 5mg og så senere 5mg annenhver dag.

Det som var fint er et når jeg tok 5mg annenhver dag så var det akkurat nok til å holde depresjonen borte og da med litt mindre bivirkninger, blant annet hadde jeg normal søvnrytme igjen. :)

 

Ellers så har du kule bivirkninger som: Ekstremt distree, gullfisk hukommelse "Hva spiste jeg til middag i går?"

 

Uansett, den siste uken nå har jeg ikke tatt noe cipralex i det hele tatt. Og nå begynner jeg virkelig og kjenne det gamle greiene komme tilbake.

Så du blir ikke kurert av cipralex bare midlertidig klar i hodet.

 

Edit: Nå har jeg vert uten cipralex i 2 måneder, og jeg har det helt supert. :D

Så noe har skjedd i alle fall

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Jeg fikk blåresept på disse forrige tirsdag. 10 mg. Har ikke turt og starte før i dag. Morra mi har gått på noen heftige tankepiller før og frarådet meg og starte, men jeg hoppa på fordet. Skal ete en halv i 4 dager først og skal spise disse i 6 mnd. Morra mi ble bra av disse pillene, men sleit med og slutte.

 

Jeg blei dårlig i magen i sta og kvalmen kommer og går. Sikkert bare overtro.

 

Så mitt store finalespørsmål(trommesolo)hva skjer hvis jeg røyker hasj nå? Jeg er jo sykemeldt og har en kloss med tuba liggende... blir dette kræsj??

 

Jeg har røyka hasj daglig i snart 8 år. HVER DAG! Alle veit det t.o.m legen og han er overrasket over hvor våken og normal jeg er. Glemte seff og spørre om dette.

 

kanskje på tide og slutte?

Lenke til kommentar

ok, takk for svar! Når jeg leser på andre poster her så kan det faktisk virke som om det samme virkning på cipralex og hasj. Glemme ting, sover lenge o.l

 

Får se åssen det går utover kvelden.. jeg får prøve og "fade" hasj misbruket over til pillemisbruk i stedenfor.

 

Hvordan er disse med alkohol? blir man stein gæren? jeg drikker som regel 1 liter spit når jeg først skal drikke.

 

Pille"misbruk" blir kanskje litt feil, men dere forstår....

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...