Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Jeg kjører langbukse og ulloverdel og en vindstopperjakke, ullsokker, lue og lange hansker. 

 

Alt fra Castelli selvsagt. Sorpasso langbukse (ikke vindstopper) eller Meno langbukse (vindstopper og med nanoflex (vannavstøtende)). Castellis Flanders langermet overdel med enten Castellis Alpha-jakke (vindstopper både forran og bak) dersom det er ned mot 0 grader, eller Trasparente 3 (vindstopper i front) og eventuelt en Fawsome-vest om det er fra 5 grader og opp mot 12 grader. Diluvio-skotrekk fungerer helt til du blir svett på beina og videre kald selvsagt. Estremo 2 er også god. 

 

Kommer selvsagt ann på hvor hardt du sykler. Skal ikke mye nedoverbakkene til før en fryser noe voldsomt - never stop pedaling! 

 

Kjøpte hakket større sko i år enn i fjor, så blir ikke like kald på beina i år som i fjor merker  jeg. Utfordringen er jo fingrene. Har prøvd nestene alle lange hansker Castelli har, men de puster jo så dårlig + en får jo så dårlig fingerkordinasjon med tykke hansker..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

God jul folkens!

 

Jeg måtte gå til innkjøp av ny bakmekk til min Foil med Ultegra 6700. Kjøpte en 6800 11-delt mekk i tro om att (etter litt Googleing) det bare var å sette L-limit hakket høyere for å "Ikke bruke det 11. giret" men jeg får det ikke helt til. Hvordan starter jeg? Største eller minste drevet? H eller L først? Kommer til å kjøpe 11-delte shiftere på sikt selvsagt. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er hovedsakelig hjulene som er et problem når det kommer til vektbegrensning. Avhenger selvfølgelig hvor hardt en sykler, men skal som regel mindre til før felgene blir skjeve.

Tviler på på at denne rammen er en begrensning for en på 100 kg, men hjulene kan være et problem.

 

Det er dog ikke gitt at dyrere hjul er bedre for en som veier mer enn snittet da man ofte bare betaler for lettere hjul.

 

Aner ikke om c4 hjulene som sitter egnet for deg eller ikke. Kanskje noen andre her har erfaring med de.

Lenke til kommentar

Tja, hva skal man si om det spørsmålet. Det billigste billige fra Nakamura er (var? husker ikke om de bare bruker navnet nå på "high-end" sykler nå) ikke noe særlig, men dette gjelder alle merker. Men G-sport har gjort mye riktig med sine sykler de siste årene og man får utvilsomt mye for pengene om dagen på de dyrere modellene deres.

 

Den konkrete sykkelen her er generelt godt utstyrt, men har litt kjipe bremser og antageligvis ikke de beste hjulene. Jeg er personlig ikke så glad i kranksettet heller, men det duger helt klart.

 

Hvis du ikke skal konkurrere i år så ville jeg sett etter en sykkel med hydrauliske skivebremser. Det kommer til å komme mer og mer, og det er greit at en allerede nå kjøper noe mer fremtidsrettet.

 

Innenfor sykkel, og særlig landeveissykling, så er det mye snobberi ute og går (særlig i Norge), og det er mange av oss som heller er urasjonelle og kjøper et mer "riktig" merke for litt mer penger. Dette er dog bare en fordel å slippe hvis du kan.

 

Det skal sies at jeg aner ikke hva en får for pengene lenger, om valutakursene har stor innvirkning på prisene på årets modeller, eller om det er først senere man vil merke det. 

 

Hvis du er på jakt etter sykkel nå, så ville jeg saumfart de store butikkene, noen har nesten garantert en sykkel i din størrelse fra i fjor som du kan få en veldig god pris på.

Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke skal konkurrere i år så ville jeg sett etter en sykkel med hydrauliske skivebremser.

 

 

 Hvorfor råder du ikke ham til å se etter sykkel med hydrauliske skvivebremser , hvis han har tenkt å konkurrere ?

 

 

I fjor var det hvis jeg ikke husker helt feil opp til arrangøren om det var lov å bruke skivebremser i turritt, mens det er i NC-ritt ikke lovlig. NC-ritt kommer det neppe til å bli lov før UCI sier at det er greit. Dette er etter alt å dømme bare spørsmål om tid, men om det kommer i år eller om det tar lenger tid er det neppe noen andre enn UCI som vet.

 

Dette kan ha allerede ha endret seg på turritt, men da jeg ikke følger med på dette lenger så jeg har ikke oversikt. 

Lenke til kommentar

 Harald Tiedemann til  Procycling.no :

 

Det er også viktig å forstå at dette ikke er en permanent ordning ennå. Nå har vi gitt full dispensasjon til å bruke skivebremser i 2016. På høsten tar vi en evaluering og ser nærmere på grunnlag for at denne innovasjonen blir værende.

 

 

Jeg tolker det dit at det er lovlig å bruke skivebremser i ritt , men som sagt så skal det evalueres på slutten av sesongen.

 

 

___________

 

Proffene har allerede lov til å bruke skivebremser i de rittene de måtte ønske.

 

After a week of speculation, pro cycling’s top governing body finally admitted Monday that it will allow disc brake bikes in pro road pelotons at all levels in 2016.

 

Kilde

 

 

 

Jeg spottet minst et Team med skivebremser i Tour of Oman :

roompot-oranje-peloton-tour-of-qatar-dis

Lenke til kommentar

I stedet for Nakamura Pursuit 7.0, så hadde jeg nok heller sett mot den nye White RR Aero. Den er dog noen tusenlapper dyrere, men har til gjengjeld både Bremser (105 serien) og krank (ser ut som en ikke branda 105 serie krank) fra Shimano.  Landeveis foreløpige test av Whiten ser også positiv ut: Di2 ST-6870 

 

Om du absolutt ønsker disc, så kan du jo ta en titt på Aero Killer disc. Den er ca 11k billigere, men med en del dårlige gruppesett.

 

Når det gjelder disc diskusjonen, så er det meget delte meninger ute å går. Jeg har både sykler med og uten disc. Egentlig litt ett fett, så lenge det ikke er snø eller veldig vått, i mine øyne. Du sparer mer på å lære deg riktig bremseteknikk, kontra skivebrems / ikke skivebrems. 

 

Jeg sier ikke at skivebrems er dumt, langt i fra. Men man bør være klar på at det er flere sprikende standarder der ute, og hva man faktisk ender opp med å bli enige om skal bli spennende å se. Om du skal sykle ritt, så tviler jeg også på at det er servicebiler som har hjulsett med skivebremser i bilen. Så fremt ikke laget ditt stiller med det.

Lenke til kommentar

 Harald Tiedemann til  Procycling.no :

 

Det er også viktig å forstå at dette ikke er en permanent ordning ennå. Nå har vi gitt full dispensasjon til å bruke skivebremser i 2016. På høsten tar vi en evaluering og ser nærmere på grunnlag for at denne innovasjonen blir værende.

 

 

Jeg tolker det dit at det er lovlig å bruke skivebremser i ritt , men som sagt så skal det evalueres på slutten av sesongen.

 

 

___________

 

Proffene har allerede lov til å bruke skivebremser i de rittene de måtte ønske.

 

After a week of speculation, pro cycling’s top governing body finally admitted Monday that it will allow disc brake bikes in pro road pelotons at all levels in 2016.

 

Kilde

 

 

 

Jeg spottet minst et Team med skivebremser i Tour of Oman :

 

Da har de tydeligvis kommet et stykke siden sist jeg leste om det. Jeg burde selvfølgelig sjekket det opp, men jeg tok det for gitt at UCI/NCF var "like treige som alltid" at det derfor ikke var nødvendig å sjekke det.

Lenke til kommentar

Apropos skivebremser, hvor omfattende er det å bytte til skivebrems på en sykkel uten? 

 

Blir nok ny "ordentlig" racer utpå høsten. Sikler mest på Specialized Venge, men er lite skivebremser å finne på aerosykler ser det ut til. Dersom jeg absolutt vil ha den sykkelen, bør jeg vente til også denne kommer med discs eller er det mulig å oppgradere etter et år eller to? 

Sykler ikke nok til at jeg kan rettferdiggjøre ny sykkel annenhvert år. :p

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor sitere innlegget RETT OVER DITT?

 

Hvorfor ikke fortsette den tråden som allerede finnes? Den STORE sykkeltråden?

 

Never mind. DNT har sikkert masse info. 

Fordi dette var en tråd hovedsakelig om landeveissykling.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Noen som har forslag til Cykkelcomputer?

 

Har Garmin pulsklokke, så tenker i utgangspunktet at det bør være merket, slik at de kan snakke sammen (eller?).

 

Ellers er kart et krav, og jeg må kunne bruke det nedover Europa. Antar at den viser hastighet og diverse andre ting også. Kan slikt konfigureres, hva som skal vises? Eks, hente puls fra klokka? Vet ikke hvordan det er med batteritid på slike, men må holde noen timer..

 

Noen andre ting å tenke på?

 

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Garmin Edge 520 plus.

 

Kart som viser veier og slikt. Kommer med europakart. Gps for hastighet. Av skjermbilder man kan velge i har man 3 stk man kan konfigurere som man vil, med opptil 10 felter som vises samtidig. Andre skjermer som viser høydeprofil, kart, virtuell partner, strava segmenter og sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farta. Støtter ANT+ og alt mulig av sensorer.

 

Du kan sette klokka i broadcastmodus, og hente tallene inn på Edgen, men anbefaler pulsbelte for mer nøyaktig.

Batteritid er 12t+.

 

Sånn ang. merke så tror jeg klokka da broadcaster på ant+, slik at alle sykkelcomputere skal klare hente det inn. Evt som sagt pulsbelte, så kan jo også vurdere andre merker. Evt om man vil ha noe større finnes det andre Garmin Edges med ca samme features.

 

Kan anbefale bundle-pakken til Edge 520, da får man med pulsbelte, kadensmåler man putter på en krankarm/pedal, og et speedometer. Speedometer ikke kjempenyttig når man har gps, men gir mer umiddelbar/riktig hastighet.

 

Ellers, når det kommer til sykkel-dingser er dcrainmaker guden. Sjekk ut hans tester av ting du vurderer.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...