Gå til innhold

Avslutte ENK - utgifter skattefradrag - opprette nytt AS


Anbefalte innlegg

Er en dummy som her forsøker å få litt svar. En venn har et ENK som nå skal avsluttes da jeg og han sammen skal starte et AS. Han har hatt ENK'et 1 års tid og har kanskje brukt (tipper) 50 000-100 000 kr ifm oppstarten av dette ENK'et. Noe har han samlet bilag på annet ikke. Han har blant annet utviklet et par websider som vi tenkte å selge for kr 0 til AS'et. Disse er ikke ferdige, han har ingen bilag for kostnadene for å utvikle disse og har gjort jobben selv vi antar at dette er ok. Dvs, noen bilag har han kanskje ifm noen logo jobber.

Han har jo hatt noen utgifter. Jeg "dekker" delvis disse da jeg går inn som investor i AS'et, men hva betyr dette for han egentlig? Dvs ville han kunne brukt utgiftene som kom ifm utviklingen av ENK'et til å få fradrag på skatt av sin lønnsinntekt som ansatt i annet firma? Hans ENK har ikke hatt noen inntekter i perioden det har eksistert. Mister han nå denne muilgheten dersom vi overfører nettsidene til AS'et for kr 0 ?

 

Finnes det en måte å få fradrag på disse utgiftene?

Noen forslag?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Underskudd i næring, det vil si EPF, kan han trekke fra på annen lønnsinntekt ja. Hvis han har 500 000 i lønn, og et underskudd i næring på 50 000, så har han 450 000 i alminnelig inntekt før andre fradrag.

 

Han må lage lage et regnskap for EPF'et - og får nok bare fradrag for kostnader som kan dokumenteres.

 

Her det såpasset mange "hva/hvis", så jeg tror du må ta kontakt med en revisor eller regnskapsfører ifbm oppstarten av det nye AS'et. Da vil du kunne få flere svar.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...