Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har noen få spørsmål ang. enkeltpersonsforetak.

 

På varer som er mva-pliktige, skal den som driver selskapet da ta betalt 25% mva av varene fra kunder? Og er det dette som kalles inngående mva?

 

Når eieren kjøper inn varer og betaler evt. mva er dette da utgående mva?

 

Eller er det motsatt? Og hvilke skal trekkes fra hvilke når man skal gjøre opp mva?

 

Som jeg har fortstått det skal man betale skatt av omsetningen.

Skal man betale inn 4 ganger i året? er det rett?

 

Og er det ikke slik at enkeltpersonsforetak ikke er regnskapspliktige?

Hvordan finner eier/skatteinnkreverne ut hvor mye man skal betale?

 

Mye spørsmål!

 

Hadde vært utrolig greit om noen kunne svare!

 

mvh

fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inngående mva er på inngående varer, den momsen du betaler på varene du kjøper inn. Altså omvendt av ditt oppsett. Om utgående mva er høyere enn inngående (noe den vanligvis er...) skal det overskytende betales inn til Skatteetaten. I motsatt tilfelle (f.eks. om du har hatt store mva-pliktige investeringer) får du mva tilgode og utbetalt.

 

Du er ikke regnskapspliktig etter regnskapsloven (som gjelder store AS og lignende), men bokføringspliktig etter bokføringsloven. Du må med andre ord føre et regnskap, men kravene er ikke helt de samme som til regnskap for et større aksjeselskap.

 

Du betaler skatt av driftsresultatet (omsetning minus driftsutgifter) -forskuddsskatten (tilsvarer forskuddstrekk i lønn) betales i fire terminer. Først når året er gått og regnskapet ferdig vet du og skatteoppkreveren om du har betalt for mye/lite, og får baksmell eller penger tilbake. Forskuddsskatt fastsettes ved beregning av skattekort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inngående mva er på inngående varer, den momsen du betaler på varene du kjøper inn. Altså omvendt av ditt oppsett. Om utgående mva er høyere enn inngående (noe den vanligvis er...) skal det overskytende betales inn til Skatteetaten. I motsatt tilfelle (f.eks. om du har hatt store mva-pliktige investeringer) får du mva tilgode og utbetalt.

 

Du er ikke regnskapspliktig etter regnskapsloven (som gjelder store AS og lignende), men bokføringspliktig etter bokføringsloven. Du må med andre ord føre et regnskap, men kravene er ikke helt de samme som til regnskap for et større aksjeselskap.

 

Du betaler skatt av driftsresultatet (omsetning minus driftsutgifter) -forskuddsskatten (tilsvarer forskuddstrekk i lønn) betales i fire terminer. Først når året er gått og regnskapet ferdig vet du og skatteoppkreveren om du har betalt for mye/lite, og får baksmell eller penger tilbake. Forskuddsskatt fastsettes ved beregning av skattekort.

Takk for svar, det var veldig oppklarende!

Siden jeg må føre regnskap, må jeg da også få revisor til å godkjenne regnskap?

Kan man føre regnskapet selv og?

Endret av superfredrik
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Datax, det gjør både ordre og fakturabiten, regnskap/momsregnskap/årsoppgjør og selvangivelse med næringsdel. Men det koster en del, siden du må ha en serviceavtale.

 

Det største herket er å beregne hvor mye du skal betale i forskuddskatt i starten, før du vet hva omsetningen faktisk blir. Det er lurt å ta litt godt i og sette av penger på en egen "skattekonto", selv om dette ikke er påkrevet for emkeltpersonforetak. Skattegiroene har det med å komme som julekvelden på kjerringa, akkurat når man har sendt ut en masse varer til en kunde som ennå ikke har betalt, mens leverandøren alt har fakturert deg. Sørg om mulig for at du har penger i bakhånd på den samme kontoen til en eventuell restskatt, ikke tenk at den skal du betale av neste års inntekt. Neste års inntekt skal betale neste års skatt, ikke årets.

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kva som skal betalast i forskotskatt får ein vel melding om i desember/januar. Skatten vert evt. kravd i fire like deler 15/3, 15/5, 15/9 og 15/11. Dersom det er trekt for lite skatt kan ein betale inn tilleggsforskot innan 31/5 året etter (som også er fristen for sjølvmelding, næringsoppgåve osv.) , evt. vil ein måtte betale restskatt om hausten. I motsett tilfelle vil ein få skatt til gode.

 

For landbruksføretak skal det sendast inn momsoppgåve (omsetningsoppgåve for primærnæring) ein gong i året, fristen er vel 10/4. I samband med dette må ein betale moms, evt. får ein utbetalt mva. til gode. Eg meiner å hugse at det for andre EPF vil vere fleire terminar for meirverdiavgift.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg meiner å hugse at det for andre EPF vil vere fleire terminar for meirverdiavgift.

Andre foretak med omsetning under en(?) million kan få ettårlig avgiftsoppgave etter søknad, men av en eller annen merkelig grunn tror jeg ikke tidsfristen er den samme som for primærnæring...

Om man ikke søker er det seks tomånedlige terminer i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva som skal betalast i forskotskatt får ein vel melding om i desember/januar. Skatten vert evt. kravd i fire like deler 15/3, 15/5, 15/9 og 15/11.

 

Problemet er at for å bestemme forskuddskatten må man anta en årlig inntekt. Det er det de færreste som vet før det er gått noen år. Man er gjerne optimistisk på egne vegne og antar en anstendig inntekt, og så må man skatte av dette anslaget. Ofte vil den faktisk omsetningen gå mye tregere. Da får man problemer med å betale skatten.

 

Alternativt er anslaget for forsiktig, og man tjener mer, men fortsatt ikke mer enn at det såvidt er til å leve av. Så kommer restskatten og så har man ikke penger å betale den med.

 

Man kan få endret skatten undrveis, men det er en ekstra hodepine å forholde seg til.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...