Gå til innhold

Registrere bedrift. Enkeltpersonforetak eller Ansvarlig selskap


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal starte en bedrift snart, og har derfor en del spørsmål om dette.

 

1) Vi skal være to eiere. Kan en som er under 18 år stå som styremedlem??

 

2) Vi skal ikke ha noen ansatte. Hvordan det å skatte av inntektene. Det skal være en bedrift som driver med kjøp og salg av aksjer (28% skatt av utbytte og avkastning)

 

På forhånd så takker jeg for svar!

 

 

EDIT: Det er faren min som skal registrere. Men kan jeg stå som medeier da jeg er under 18?

 

Zuv :)

Endret av Zuvijin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ihvertfall svare på det første spørsmålet. Foretaksregistert (og Enhetsregisteret for den sakens skyld) vil nekte en melding hvis et at styremedlemmene er under 18 år. Dette har sin basis i det ansvaret som kan ligge i styreverv for mange organisasjonsformer. (Eneste praktiske unntak fra 18 års regelen for styremedlemmer er for foreninger, og har sin årsak i at det her ikke er noe lovfestet ansvar forbundet med styrevervet).

Lenke til kommentar

Hvis du er under 18 år, vil du ikke kunne stå registrert som verken styremedlem eller varamedlem. Melding om registrering av foretak med deg i en av disse rollene vil bli nektet inntil forholdet er rettet.

 

Tør jeg spørre hvilken organisasjonsform dere har tenkt på (aksje- eller et ansvarlig selskap, eller muligens et utenlands selskap med norsk avdeling (NUF)) ?

Lenke til kommentar

Tror det blir Ansvarlig Selskap, men da regner jeg med at jeg kan stå som styremedlem om to år? (da jeg blir 18 da)??

 

Men når det er snakk om skatt så er jeg usikker. Som jeg vet så er det 28% av utbytte og avkastning, det kan da ikke være mer når jeg gjør det i form av et "invest" selskap??

Lenke til kommentar

Ja, fra det øyeblikket du fyller 18 år så kan du stå som styre- (eller vara-)medlem.

 

Det er mulig at jeg misforstår noe her, men hvis planen er at foretaket skal ha Ansvarlig Selskap (ANS) som organisasjonsform, så kan du heller ikke stå som deltaker (eier) i dette selskapet så lenge du er under 18 år. Bakgrunnen for dette er i stor grad det samme som for at du ikke kan være styremedlem.

Lenke til kommentar

Selve registreringen i Foretaksregistert koster som du påpeker kr 2000 hvis det gjøres elektronisk via altinn. Ellers er det ingen øvrige utgifter ved selve registreringen. Det er ihvertfall det eneste jeg kommer på av obligatoriske utgifter. Jeg kan tenke meg at i mange tilfeller kommer det utgifter til advokat eller juridisk og selskapsrettlig rådgivning ellers, men dette vil jo selvfølgelig være opp til dere. Kan ikke heller se at det burde være nødvendig i deres tilfelle.

 

For øvrig finner du en grei oversikt over gebyrene ellers på Brønnøysundregistrenes hjemmeside.

 

Jeg vil også oppfordre dere til å bruke et standardoppsett for selskapsavtalen, slik at alle selskapslovens krav til denne oppfylles. Slik unngår dere at meldingen vil nektes i første omgang pga. feil i vedleggene.

 

Sist men ikke minst vil jeg også oppfordre dere til å velge foretaksnavn med omhu. Hvis dere blir nødt til å endre dette senere, vil slik endring medføre gebyr.

Lenke til kommentar

Fikk inntrykk på trådstarter om at det her var snakk om ett ansvarlig selskap (ANS).

 

Da skal dere være oppmerksom på at fritaksmetoden, som ikke gir skatt på eierene dersom overskuddet beholdes innad i selskapet, IKKE gjelder!

 

I ett ANS må deltakerene skatte 28% av overskuddet i selskapet, inkludert gevinst på aksjehandler. I tillegg vil det bli 28 % skatt på utdeling fra selskapet, som gir en effektiv skatt på 48,16%.

 

Det er kun selskap som AS og NUF som ikke har skatteplikt på gevinst av aksjehandel.

Endret av bvlgari
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...