Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du bli en person som skal håndheve sikkerhet og lover, bli Politi istedenfor å bli lekepoliti som nyter å ta folk som nasker i leketøysbutikken.

 

En ekte hendelse:

 

Har en kamerat som ble tatt på en matbutikk på et kjøpesenter han tok en Troika sjokolade verdt under 10kr, butikken var stapp full av sivile vektere og normale vektere utenfor. De så han lusket rundt i butikken på videokamera så sa de "sniki sniki sniki" så løp de ut i butikken altså ca. 5 vektere og grabbet han når han passerte betalings punktet. Jeg og to andre kamerater satt på benken utenfor mens han var til avhør i butikken så, så vi 3 andre kunder som ble tatt for nasking på samme måte på under 30min ekskludert kameraten.

Når kameraten hadde tilstått og skrevet under på papiret så, sendte de rapport til politiet.

Når kameraten kom ut av butikken igjen etter å ha vært til avhør i monitor rommet så sa han at han var omringet av 5 vektere bare inne på dette lille rommet plus ekstra vektere med de andre tyvene på nabo kontorene. På monitor rommet hadde de full kontroll over butikken og de sa "sniki sniki sniki" hver gang de så noe mistenkelig og fikk bringt inn kunden når han hadde passert betalings punktet. Det var sykt tragiske vektere som trodde de holdt dommedag unna ved å fiske inn tyvene og de nøt det så jævlig. RETT OG SLETT LAVMÅL!!!

Straffen han fikk var 1500kr i bot, karantene fra kjøpesenteret i 6 måneder, fikk ikke beholde sjokoladen, ble politi anmeldt osv. Og sjikanert av vekterne under hendelsen og i etterkant da han dukket opp noen uker senere så var de frekk mot han.

 

Det er bra, håper det tar mange av disse naskrene.

Lenke til kommentar

Det er butikken som bestemmer om tyvene skal anmeldes, ikke vekterne. Vekterne utfører gjøremålene sine etter en instruks som butikken selv har vært med på å utarbeide. Selvfølgelig fungerer det ikke slik at man bare kan si beklager og gå videre etter man er tatt for nasking. Tenk å la seg irritere over dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan du betale vekterkurs for meg ?

 

:tease:

 

Det er vedlig normalt at arbeidsgiver betaler vekterkurset for deg. :)

 

Har selv aldri opplevd at dette er normalt. Kjenner mange uten vekterkurs som har prøvd å få seg jobb som vekter, men klarer det aldri fordi de mangler selve kurset. Dette er kanskje mer vanlig i de store byene. Da må de vel slite med å få ansatt flere vektere ettersom de påspanderer dyre kurs.

Lenke til kommentar

Kan du betale vekterkurs for meg ?

 

:tease:

 

Det er vedlig normalt at arbeidsgiver betaler vekterkurset for deg. :)

 

Har selv aldri opplevd at dette er normalt. Kjenner mange uten vekterkurs som har prøvd å få seg jobb som vekter, men klarer det aldri fordi de mangler selve kurset. Dette er kanskje mer vanlig i de store byene. Da må de vel slite med å få ansatt flere vektere ettersom de påspanderer dyre kurs.

 

Virkelig? Du har nok rett, kommer nok ann på hvilket firma og hvor. Og nå jobber jeg i en av de større byene. :)

Lenke til kommentar

Skal du bli en person som skal håndheve sikkerhet og lover, bli Politi istedenfor å bli lekepoliti som nyter å ta folk som nasker i leketøysbutikken.

 

En ekte hendelse:

 

Har en kamerat som ble tatt på en matbutikk på et kjøpesenter han tok en Troika sjokolade verdt under 10kr, butikken var stapp full av sivile vektere og normale vektere utenfor. De så han lusket rundt i butikken på videokamera så sa de "sniki sniki sniki" så løp de ut i butikken altså ca. 5 vektere og grabbet han når han passerte betalings punktet. Jeg og to andre kamerater satt på benken utenfor mens han var til avhør i butikken så, så vi 3 andre kunder som ble tatt for nasking på samme måte på under 30min ekskludert kameraten.

Når kameraten hadde tilstått og skrevet under på papiret så, sendte de rapport til politiet.

Når kameraten kom ut av butikken igjen etter å ha vært til avhør i monitor rommet så sa han at han var omringet av 5 vektere bare inne på dette lille rommet plus ekstra vektere med de andre tyvene på nabo kontorene. På monitor rommet hadde de full kontroll over butikken og de sa "sniki sniki sniki" hver gang de så noe mistenkelig og fikk bringt inn kunden når han hadde passert betalings punktet. Det var sykt tragiske vektere som trodde de holdt dommedag unna ved å fiske inn tyvene og de nøt det så jævlig. RETT OG SLETT LAVMÅL!!!

Straffen han fikk var 1500kr i bot, karantene fra kjøpesenteret i 6 måneder, fikk ikke beholde sjokoladen, ble politi anmeldt osv. Og sjikanert av vekterne under hendelsen og i etterkant da han dukket opp noen uker senere så var de frekk mot han.

Du skriver dette med tydelig misnøye. Mener du det er greit å naske selv om det kun gjelder 10 kroner? Jeg synest det er rett og rimelig med forenklet forelegg og utestengelse.

Forenklet forelegg får man bare i trafikksaker. For annen kriminalitet får man forelegg.

 

Ellers skjønner jeg ikke vrøvlet til tricell. Du skriver usammenhengende, og har ingen argumenter, bare "VEKTERE ER TEITE LOLOLOLOL!". Latterlig, anbefaler deg å tenke deg litt om.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hm, vekter virker som en spennende jobb egentlig. Satt og preiket med en etter skolen igår, aldri truffet han før men han prater i ett sett.

 

Er det noen spesielle krav for å bli vekter? Utdanning, prikkfritt rulleblad, førerkort?

 

Det er veldig spennende, man opplever mye. Nå har jeg mest erfaring fra mobilt og utrykning. Man er over alt i løpet av en natt, det kan være alt fra å hjelpe den fulle mannen i gata, innbrudd, folk og biler som snoker rundt; da følger man med på disse og lager gjerne en observasjonsrapport. Neste dag kan det ha vært en hendelse, da vil vekterrapporten være verdifull og avgjørende i en politisak.

 

En svært viktig del av jobben til en vekter er å forebygge, observere og rapportere.

Lenke til kommentar

mens han var til avhør i butikken

Jeg trodde vektere ikke hadde lov til å avhøre folk jeg, men bare holde dem igjen til politiet kom.

 

Man har lov til å spørre og føre en samtale, personen kan nekte å svare og da kan ikke vekteren tvinge deg. Politiet kommer normalt ikke, det skrives kun en anmeldelse. Men blir personen truende tilkaller man selvfølgelig Politiet.

Endret av Vektern
Lenke til kommentar

Liker jobben. Den er ikke dårlig betalt med tanke på at man ikke trenger mye utdanning. Vi har en startlønn på over 140 kr timen, og man får langt mindre i startlønn dersom man f.eks velger å jobbe i en butikk.

 

Dette er satsene etter streiken:

 

0-12 mnd: 141,37,-

1-3 år: 143,87,-

 

Nattillegg (kl. 21-06):

22,- (25,- fra år 2011)

 

Helgetillegg (Lør kl. 18 til Man kl. 06):

42,- (45,- fra år 2011)

 

Fagbrev gir minst 5 kr.

 

Jeg får utbetalt mellom 18.000,- og 23.000,- i måneden, 18 ved ca 150 timer. Og det er alltid sjanse for overtid som kommer godt med. Jobber annenhver helg og bare natt.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Skal du bli en person som skal håndheve sikkerhet og lover, bli Politi istedenfor å bli lekepoliti som nyter å ta folk som nasker i leketøysbutikken.

 

En ekte hendelse:

 

Har en kamerat som ble tatt på en matbutikk på et kjøpesenter han tok en Troika sjokolade verdt under 10kr, butikken var stapp full av sivile vektere og normale vektere utenfor. De så han lusket rundt i butikken på videokamera så sa de "sniki sniki sniki" så løp de ut i butikken altså ca. 5 vektere og grabbet han når han passerte betalings punktet. Jeg og to andre kamerater satt på benken utenfor mens han var til avhør i butikken så, så vi 3 andre kunder som ble tatt for nasking på samme måte på under 30min ekskludert kameraten.

Når kameraten hadde tilstått og skrevet under på papiret så, sendte de rapport til politiet.

Når kameraten kom ut av butikken igjen etter å ha vært til avhør i monitor rommet så sa han at han var omringet av 5 vektere bare inne på dette lille rommet plus ekstra vektere med de andre tyvene på nabo kontorene. På monitor rommet hadde de full kontroll over butikken og de sa "sniki sniki sniki" hver gang de så noe mistenkelig og fikk bringt inn kunden når han hadde passert betalings punktet. Det var sykt tragiske vektere som trodde de holdt dommedag unna ved å fiske inn tyvene og de nøt det så jævlig. RETT OG SLETT LAVMÅL!!!

Straffen han fikk var 1500kr i bot, karantene fra kjøpesenteret i 6 måneder, fikk ikke beholde sjokoladen, ble politi anmeldt osv. Og sjikanert av vekterne under hendelsen og i etterkant da han dukket opp noen uker senere så var de frekk mot han.

Du skriver dette med tydelig misnøye. Mener du det er greit å naske selv om det kun gjelder 10 kroner? Jeg synest det er rett og rimelig med forenklet forelegg og utestengelse.

Forenklet forelegg får man bare i trafikksaker. For annen kriminalitet får man forelegg.

 

Ellers skjønner jeg ikke vrøvlet til tricell. Du skriver usammenhengende, og har ingen argumenter, bare "VEKTERE ER TEITE LOLOLOLOL!". Latterlig, anbefaler deg å tenke deg litt om.

 

Ok nå kobles jeg inn igjen. Du har hatt en historikk på at du er treig og korttenkt, men nå oppgraderes det til uklar i tillegg fordi:

 

Hvor i pokker får du også frem at jeg har sagt "VEKTERE ER TEITE LOLOLOLOL" for det har jeg aldeles ikke sagt en gang.

 

Og for det andre begrunn svaret ditt med at jeg skriver usammenhengende og har ingen argumenter?

 

Jeg har tre kjerne argumenter som visse vektere bommer totalt på som er:

 

- Behandle folk med respekt!

 

- Hold situasjonen diskrée i hensyn til kunde og butikk!

 

- Hold saken innenfor dimensjonene!

 

Edit: rettet litt på innlegget.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Den rettelsen om forelegg var rettet mot meg.

 

Jeg var litt usikker der med jeg valgte å skrive det allikevel. Det har nå blitt fjernet fra innlegg nr 37.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...