Gå til innhold

Næringsoppgave 1 ENK - Sum Egenkapital Gjeld


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sitter hvert år og river meg i håret pga Næringsoppgaven. Nå har jeg ført inntekter og utgifter så den biten er inne, men det er en ting jeg elementært ikke forstår når det kommer til "Sum Skattemessig Egenkapital".

 

For å forenkle tallene:

 

9930- resultat 100.000,-

9950- sum eiendeler 10.000,-

9960-sum skattemessig egenkapital FJORÅRETS VERDI - 50.000,-

 

Blir 9960 ÅRETS VERDI 150.000,-?

 

Isåfall vil denne alltid vokse. Det betyr at jeg har høyere egenkapital hvert år selvom jeg tar ut alt av penger. Hvordan beregnes skatten av dette. Hvorfor er forholdet slik at fjorårets verdi legges til grunn slik at denne ikke blir det som faktisk er årets? De 50.000 var jo det som var i fjor, men det er tatt ut. Når de beregner skatten trekker de disse fra hverandre da eller? Hvis ikke blir man stående med millionbeløp relativt raskt... Fint om noen med peiling bare forklarer meg gangen på akurat dette så jeg slipper å bli like bekymret hvert år.

 

Nå som de snakker om å forenkle byråkratiet vårt...

Den burde se slik ut:

 

"

- inntekt :

- fradrag og avskrivinger

 

God Påske"

 

thx,

Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må se på side 4, postene 0420-0425. Her kommer privatuttak til fradrag i post 0422, slik at slutt EK = åpning EK pluss resultat (0421) minus privatuttak (0422). Om du her har tatt ut tilsvarende resultatet i privatuttak, så vil ikke EK (post 0425, som skal samsvare med 9960) vokse.

 

(i regnestykket for balansen, på side 3, skal du overhodet ikke trekke inn resultatet fra post 9930. Her er det kun eiendeler og gjeld som skal summeres og trekkes fra hverandre; sum eiendeler minus sum gjeld blir EK.)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Aiai.

 

Det betyr at jeg i flere år har gjort denne feilen. Nå er beløpet oppe i over 200.000 da det skulle vært bare noen tusen... Likevel skattet jeg i fjor ca 70.000 og hadde oppført 211.000 på ENK. Ellers skattet jeg normalt på den andre lønna. Det virket da for meg som om det ble skattet ordentlig.

 

Uansett om jeg gjør dette riktig i år vil jeg bli stående med en kapital på 211.000 + årets eiendeler...

 

I år skal jeg ha tatt ut ca 140.000. Dermed ender jeg opp med 9960 på ca.20.000, men jeg får da de 211.000 oppå der igjen.

 

(se vedlegg)

post-59670-0-99365300-1400749793_thumb.png

Lenke til kommentar

sum privatkonto....

Er vel her jeg har gjort feilen.

 

Hvordan skal jeg få rettet opp i dette? Skal jeg bare føre som vanlig og sende en korreksjon på selvangivelsen 2012?

 

Jeg antar det har blitt skattet da det nok har kommet opp som personinntekt fra annen næring RF 1224. Jeg bare tenker at her er det noe som kan komme til å ta meg dersom jeg avslutter selskapet og det fortsatt er kapital (som egentlig ikke er der) og jeg da må skatte på fiktive tall igjen...

 

Jeg kan vel ikke bare endre fjorårets helt uten videre. Kanskje om det er ført som personinntekt så kan jeg sette den ned i årets så det blir riktig.

 

EDIT:

 

Jeg ser at det er nok det som har skjedd. Se vedlegg.

Det betyr at det er det som har skjedd noen år. Derfor stemmer ikke de 60.000 ca. eller de 211.000 så det betyr at jeg skal ha dette satt på 0 i dag, men at jeg får de ca. 140.000 i personinntekt

Endret av Martin A
Lenke til kommentar

Du skatter ikke, verken inntektsskatt eller formuesskatt, av EK i næringsoppgaven. Det kan hende du har betalt for mye formuesskatt, om sum eiendeler er for høyt, og det tallet har blitt overført til selvangivelsen, og du er over grensa for formuesskatt. Det utgjør uansett ikke mer enn 1100kr av 200.000 om så skulle være...

 

Men det virker jo ikke slik; på vedlegget ditt står eiendeler verdsatt til 65.037 i fjor, mens EK sto i 211.809, og ingen gjeld -jeg finner det noe merkelig at de tallene for i fjor har gått gjennom Skatteetatens kontroll, når sum eiendeler ikke balanserer med sum EK+gjeld, det elementære regnestykket hadde jeg regnet med ble sjekket helt automatisk...

 

Hva du mener med referansen til personinntektsskjemaet forstår jeg ikke helt -dette tallet skal ikke overføres dit.. :hmm:

 

Jeg ville ikke gjort mer med dette enn å føre opp riktig tall for EK i år; om foretaket har 16.952 i eiendeler, og ingen gjeld, så skal også EK være 16.952. For å få dette til å stemme i regnestykket på side 4 (postene 2051-2070 og 0420-0425) må du føre det som er for mye i EK fra i fjor (på post 0420) som en "negativ egenkapitalkorreksjon" på post 2059 og 0424. (edit: eller bare føre opp ekstra mye på 2061 kontantuttak for i år...)

 

OM skatteetaten begynner å stille spørsmål, så får du forklare etter beste evne at du har gjort feil tidligere år, men at de ikke påvirker inntekten/skatten.

 

edit: jeg tror jeg forstår nå hva du mener med referansen din til personinntekt, og det siste avsnittet, men det er ikke tallet på noen av postene for privatuttak/privatkonto som er grunnlag her -grunnlaget for personinntekt (og dermed trygdeavgift) hentes fra post 0402E (som igjen henter tallet fra resultatet, 9930). At du har glemt å føre opp 140.000 på privatuttak i fjor skal egentlig ikke ha noen virkning på personinntektsgrunnlaget -men det kan hende du har gjort andre feil...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det hjelper veldig. Jeg har slitt i flere år (som du ser) med akkurat dette,m en nå begynner det å gi mening.

 

Her er oppdatert liste med siste tall.

 

- Sum gjeld består av oppgjørskonto MVA som utgjør 1.302,-

- Sum skattemessig egenkapital er da det jeg har på firmakonto og skatteoppgjørskonto 2.253,- (som egentlig ikke spiller noen rolle, men det er det som står igjen i firma på slutten av året som ikke er tatt ut.)

- 0425 skattemessig egenkapital er dermed 144.654,- (årsresultat) minus 142.401,- (sum privatkonto, som kun er uttak)

 

Beløpet som er i personinntekt skjema under 1.1 er hentet fra Næringsoppgaven og blir dermed 144654, hele summen. Jeg antar det er derfor det er blitt korrekt skattet tidligere.

 

Det jeg tenker er at jeg fyller i det som er korrekt for i år og legger inn samme for i fjor i denne næringsoppgaven. Det betyr at tallene blir oppdaterte selvom det nå ikke er 211.000,- , men det korrekte beløpet fra fjorårets bankutskrift. Foreløpig har jeg satt 0, så jeg skal få i år til å gå opp først, men tenker oppdatere det med de små tusenlappene som sto på konto. Da vil det stemme med de nye tallene. Uttaket mitt vil da tilsvare det jeg har satt opp pluss egenkapitalen fra i fjor og jeg sitter da igjen med det samme som jeg har her nå.

 

Dersom de spør om dette tenkte jeg si nettopp dette. At jeg har rettet opp i år pga denne feilen fra tidligere år der jeg har fått riktig sum (eller egentlig for mye, men i deres favør) på personinntektskjema og dermed i selvangivelsen.

 

 

 

 

post-59670-0-02174900-1401049712_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du skriver

 


om foretaket har 16.952 i eiendeler, og ingen gjeld, så skal også EK være 16.952.

 

Hvordan blir dette? Jeg har kontormaskiner og konti ført opp her.

Om det skal balansere, hvor setter jeg kontormaskiner for balansen sin del slik at det går opp?

Det må inn i egenkapital da eller? Hvor da?

post-59670-0-42214300-1401052650_thumb.jpg

Endret av Martin A
Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på hva du egentlig spør om... Det ser rett ut som det er der. Eller, det siste skjermbildet med eiendeler, i siste innlegg er rett, det øverste i forrige innlegg må korrigeres.

 

Balansen består av to sider; eiendeler (inkludert kundefordringer) og gjeld+egenkapital. Kontormaskiner skal inn på eiendelssiden, på konto 1280, der du har plassert dem. Om sum eiendeler er 16.952, og du har 1.302 i gjeld, må altså EK i post 9960 bli 15.650, og post 9995 (EK+gjeld) skal balansere (derav navnet balanse..) med post 9950 (eiendeler). Eller for å si det på en annen måte; kontormaskinene (14.700) skal legges til på post 9960, mens gjelda (1.302) derimot skal trekkes fra* -slik at summen blir 15.650, eller 13.398 mer enn du har satt opp nå. Husk dette tallet, det kommer nemlig tilbake for å hjemsøke deg senere...

 

*) 1.302kr av eiendelene dine er nemlig "finansiert" med kortsiktig gjeld -EK er det tenkte beløpet du ville sittet igjen med om du solgte eiendelene (til bokført verdi...) og innfridde all gjelda. Derfor blir sum EK = eiendeler minus gjeld.

 

Da sliter du imidlertid litt med å få postene 0421-0425 til å stemme overens. Enten må du sette inn 13.398 (ja, nettopp...) i post 0420 eller redusere tallet på privatkonto (0422) tilsvarende for å få regnestykket til å gå opp. Problemet er jo at du egentlig, om du skal bruke fjorårstallene (noe du vanligvis skal, men ikke når de er gale..) har helt feil tall for EK i åpningsbalansen, på post 0420.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hei Inge!

 

Du aner ikke hvor stor hjelp du er akkurat nå! :)

Om jeg forstår rett legger jeg altså eiendeler inn i skattemessig egenkapital (maskinvaren). Jeg har nå lagt inn slik at skattemessig egenkapital er lik kontoinnskuddet, eller det jeg ikke har tatt ut av næringskontoen pluss maskinvare så denne blir 15.650,- som du sier. (post 2050) MVA konto står fortsatt på gjeldssiden. Sum EK + gjeld 9995 er nå lik 9950

 

Litt usikker på det neste du skriver om 042X postene. Jeg har lagt til grunn de 211.809,- fra i fjor på 0420 og en egenkapitalkorreksjon på samme tallet under 0424. (disse må som sagt oppdateres så det blir korrekt i henhold til i fjor. Det skal nok være ca. 160.000,- og ikke 211.000,- , men det tenker jeg fikse til slutt. Først må jeg få årets til å fungere. )

 

Forslaget er å legge på de 13.398 i 0420 eller trekke det fra 0422. Dette betyr, igjen om jeg leser riktig, at jeg definerer den egenkapitalen som stående fra 01.01.2013 (0420) eller at jeg ikke har tatt ut alt jeg har av kapital ettersom jeg ikke kan ta ut en maskin uten å selge/avvikle slik at verdien blir realisert. (0422) MEN... Sum privatkonto MÅ jo inneholde uttak så det beste er vel om det havner under 0420.

 

Det beste for meg er vel å legge det på 0420 og så fikse tallene fra i fjor,2012 og samtidig gjøre en egenkapitalkorreksjon for dette. Da vil jeg få riktig utg.pkt.

 

Et annet spm. I fjor har jeg 65.037,- i sum eiendeler. Dette er maskinvare og bankinnskudd (21.000 og 43.999,-). Maskinvare er ikke realisert så jeg antar at jeg må på privatkonto i år legge til de 43.999,- ettersom dette ikke er på konto lenger, ergo er det tatt ut iløpet av året ettersom det nå kun står noen få tusenlapper på konto.

 

 

 

 

 

post-59670-0-59089500-1401093934_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort var å "saldere" regnestykket med egenkapitalkorreksjonen; altså å føre opp hele det gale fjorårstallet (211.809) på 0420, og så redusere beløpet i post 0424 slik at du får rett beløp (15.650) på post 0425. La alle tallene i kolonnen "fjorårets verdi" stå som de står, det er ikke noe poeng i å forandre dem -det viktige er at utgangspunktet (åpningsbalansen) for neste regnskapsår (altså det inneværende, 2014) blir rett.

 

Om du har tatt ut 41.746 (43.999 som sto på konto 31/12/12 minus de 2.253 som er igjen et år senere) mer enn årets overskudd til privat, så skal det beløpet også legges til på privatuttak under post 0422. Da blir tallet på egenkapitalkorreksjonen (0424) redusert med 41.746 kr til. Om jeg regner rett blir det da 184.147 på 0422/privatkonto og -156.666 på 0424/egenkapitalkorreksjon for å ende med 15.650 på post 0425.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hei igjen Inge

 

Da var den levert. Jeg gjorde som du sa. Det ser ryddig ut og jeg har korrigert alt slik det skal være så om jeg får noe spm på det så kan jeg redegjøre for det. Vil igjen takke for hjelpen. Det var veldig hjelp :)

Jobber du som revisor til daglig eller?

 

M

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...