Gå til innhold

Instilling av vekt på slalombindinger?


pangboss

Anbefalte innlegg

Har noen slalomski med standard bindinger. Men som de fleste ungdommer har også jeg vokst siden ifjor. Framme på bindingene har jeg stilt inn på 6(siden jeg veier 60 kg), men så oppdaget jeg at det er en vektinnstilling bak på bindingene også, som ikke dukker opp før det står sko i bindingen... Men denne instillingen sto bare på 3 :ermm:

 

Så jeg lurer på: Hva skal den bakerste instillingen stå på?(veier som sagt ca 60 kg) :hmm:

 

Håper noen kan hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har noen slalomski med standard bindinger. Men som de fleste ungdommer har også jeg vokst siden ifjor. Framme på bindingene har jeg stilt inn på 6(siden jeg veier 60 kg), men så oppdaget jeg at det er en vektinnstilling bak på bindingene også, som ikke dukker opp før det står sko i bindingen... Men denne instillingen sto bare på 3 :ermm:

 

Så jeg lurer på: Hva skal den bakerste instillingen stå på?(veier som sagt ca 60 kg) :hmm:

 

Håper noen kan hjelpe! :)

 

Svar da! :D Haster :cry:

Lenke til kommentar

DIN-setting har ingenting med vekt å gjøre.

Før noen kan gi deg en anbefaling må man nesten vite hvilke bindinger du har, hvor erfaren du er, hvor agressivt du kjører, hvor du kjører etc.

 

Ha de gjerne likt foran og bak. Husk at det er bedre at de løser ut for tidlig en gang enn for sent.

Lenke til kommentar
DIN-setting har ingenting med vekt å gjøre.

Før noen kan gi deg en anbefaling må man nesten vite hvilke bindinger du har, hvor erfaren du er, hvor agressivt du kjører, hvor du kjører etc.

 

Ha de gjerne likt foran og bak. Husk at det er bedre at de løser ut for tidlig en gang enn for sent.

 

Ok takk :w00t:

 

satser på å ha dem på 50 da, 10 mindre enn fremme, er det lurt? :roll:

Lenke til kommentar

Bindinger skal i utgangspunktet justeres til samme utløserverdi på både frem og bakbinding.

 

'5' på bindingen betyr ikke 50 kg.

 

http://www.dinsetting.com/dinchart.htm kan du finne tabeller som hjelper deg å finne riktig utgangsinnstilling. Faktorene er din vekt, størrelsen på skoene dine (sålelengde i millimeter, står som regel helt nederst på siden av helen), og kjørestil (type 1, 2, 3 osv).

Lenke til kommentar

Har sett alt for mange skader som følge av for høy DIN (meg selv inkludert). Når jeg bytter ski, stiller jeg de så jeg er sikker på at de løser ut. Hvis jeg mister skia uten grunn strammer jeg litt. Etter noen dager i bakken med lek i lav hastighet vet jeg at det er i nærheten. Før det kjører jeg ikke maks i isete løyper.

 

Hvis skiene ikke har løst ut, ser jeg ingen grunn til å stramme. Men sett bak og frembindingene likt. Hvis du ikke har brukt skiene på et år, sjekk at de løser ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg ble svart når jeg spurte i en butikk, var at du skulle sette begge bindingene (forand og bak) på det samme. Og at tallet skulle være vekta di, delt på 10, minus 2.

Med andre ord, veier du 60, skal bindingene stå på 40. Men jeg ville anbefale og sette dem opp til 50 hvis du ikke vil at skiene ramler av i et sett ;)

 

Dette kommer jo litt ann på hva du bruker dem til. Selv har jeg satt dem enda høyere en de skal fordi jeg hopper mye, og da skal de helst tåle litt mer trykk før de faller av.

Endret av Tortuga
Lenke til kommentar
Det jeg ble svart når jeg spurte i en butikk, var at du skulle sette begge bindingene (forand og bak) på det samme. Og at tallet skulle være vekta di, delt på 10, minus 2.

Hva for en butikk var det?

Gjør du noe sånt med Marker-bindinger kommer begge skia til å falle av første svingen du tar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...