Gå til innhold

Oppklaring rundt båtførerbevis og lovlig kjøring


Gissan

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Om det er flere som øver til eksamen virker prøven på http://pennalet.no/bil-og-motor/batforerproven bra :) Eneste gratisprøven jeg har funnet som er lagt opp likt som eksamen. Er 50 spørsmål, og tar også hensyn til at spørsmål innen viktige emner betyr mer på eksamen.

Om du har android telefon finnes det også en app fra samme side. Her er det mange flere spørsmål, og nye spørsmål hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Om man har relevant utdanning/opplæring, skal man kunne få utstedt båtførerbeviset uten å ta kurs og prøve. Er matros fagbrev tilstrekkelig opplæring? Der går man jo gjennom det meste som faller under båtførerprøven på skolen. Hvordan dokumentere ovenfor Norsk test(?) at man har hatt tilstrekkelig opplæring? Godtar de kopi av fagbrev eller må man gå mer inn på detaljer i skolepensum og dokumentere det?

Gammel tråd, men svarer allikevel siden det kanskje er noen andre som kan få bruk for dette svaret.

 

Jeg gikk VG2 Sjøfartsfag (Matros), alt en trenger å gjør er å bestå skoleåret, så kan en sende inn vitnemål til sjøfartsdirektoratet så får du båtførerbeviset uten noen ekstra kurs eller eksamen. Jeg gjorde dette når jeg var matroslærling, så en trenger ikke fagbrevet engang. 

Jeg hadde Matros som hovedfag, men ganske sikker på at dette gjelder de som har motormann som hovedfag også. 

 

Dessverre ikke så mange som er klar over dette, flere av mine tidligere klassekamerater betalte for kurset.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

kan man "plutselig" føre båt over 50 fot så lenge man holder seg "innaskjærs"? F.eks. kun putrer rundtomkring i Oslofjorden eller langsmed Sørlandskysten?

så denne:

"Skal du føre et fritidsfartøy med skroglengde fra og med 15 meter og inntil 24 meter i stor kystfart, må du ha fritidsskippersertifikat."

https://www.sdir.no/fritidsbat/sertifikater/fritidsskippersertifikat/onsker-a-ta-fritidsskippersertifikat/#Hvem_må_ha_fritidsskippersertifikat?

altså, jeg hang meg opp i begrepet "stor kystfart"

Lenke til kommentar

Nei, grensen på 15 meter gjelder.

Poenget er at når du skal utenfor stor kystfart må du over på D5LA, da holder det ikke lenger med alminnelig D5L. Det er ingen "rabatt" på størrelse for lavere fartsområde enn stor kystfart.

---

Det finnes unntaksbestemmelser hvor du pga feks force majeure likevel kan føre skip du ikke har sertifikat for, altså §§88-91 i forskriften, men disse skal du ikke basere deg på når du putrer rundt for moro skyld.

Lenke til kommentar
Penny skrev (På 19.4.2022 den 16.27):

Nei, grensen på 15 meter gjelder.

du har sikkert rett, men i så fall burde de formulert det annerledes, og bare skrevet "Skal du føre et fritidsfartøy med skroglengde fra og med 15 meter og inntil 24 meter, må du ha fritidsskippersertifikat." dvs. droppet "stor kystfart" i sammenhengen.

For. er jo noe som også heter "liten kystfart" og Kystområde 1, 2, 3

yo0QPpq.png
https://snl.no/fartsområde

-var dette som fikk meg til å undre/tro at man muligens kunne ferdes med fritidsbåt over 50 fot innaskjærs, uten fritidsskippersertifikat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...