Gå til innhold

Forsvarets opptak og seleksjon (FOS) - Informasjon & spørsmål


Natrich

Anbefalte innlegg

Denne tråden er ment som en tråd for samling av informasjon, spørsmål og andre ting rundt FOS. Her kan du spørre andre brukere om spørsmål og få svar på det du lurer på. Informasjon, spørsmål og svar ang Sesjon del 2 finner du her :)

! Siden det er vinteropptaket som kommer nå, vil sommerversjonen være i en spoiler nederst i tråden !

 

Alle flyreiser bestilles via Forsvaret

 

Hvis du har blitt innkalt til opptak må du ringe Forsvaret før den 31. desember 2012 for bestilling av reise.

Informasjon under "Reisen" i gul boks!

 

Under vinteropptaket har du muligheten til å søke opptak til utskrevet befalskkurs; jeger; vakthold og sikring; rekruttskoleinstruktør og grenader.

 

Utskrevet befalsskurs er for deg som vil få ledererfaring i løpet av førstegangstjenesten. Først får du seks måneder med lederutdanning så seks måneder med praksis. Etter endt år kan du søke engasjement som sersjant.

UB-jeger:
Heimevernets Befalsskole tilbyr utskrevet befalskurs med fokus på jegertjeneste. Utdanningen består av en seks måneder lang skoleperiode etterfulgt av seks måneder praksisperiode. I praksisperioden fungerer du som instruktør eller lagfører for enheter på 8 – 10 personer.

Vakthold og sikring:
Denne utdanningen er delt i to – grunnleggende lederutdanning og praksis. Lederutdanningen gjennomføres over seks måneder ved Luftforsvarets befalsskole på Kjevik. Så tar du fatt på seks måneders praksis som UB-korporal i vakt- og sikringsavdelingen ved en av Luftforsvarets luftvinger.

Rekruttskoleinstruktør:
Denne utdanningen er delt i to – grunnleggende lederutdanning og praksis. Lederutdanningen gjennomføres over seks måneder ved Luftforsvarets befalsskole på Kjevik. Så tar du fatt på seks måneders praksis som UB-korporal og rekruttskoleinstruktør ved KNM Harald Haarfagre - merk at denne stillingen krever førerkort klasse B.

 

Grenader i Brigade-Nord: Stillingene er midlertidige åremålsstillinger etter tjenestemannsloven. De som får

grenaderstilling tilbys en treårskontrakt. Tjenestested, tjenestestilling, spesifiserte

krav og lønn står i denne utlysingen. Merk: det vil komme en ny runde/utlysning ved våren 2013.

 

Noen viktige datoer rundt FOS:

Søndag 13. januar: oppmøte til FOS.

 

 

Hva skal jeg ha med?

Du må ha med:

  • Innkallingsskriv
  • Identifikasjon
  • Lommepenger kan være kjekt når du skal på Velferden og så du har lommepenger, det tar tid før du får utbetalt dagpenger når du kommer i tjenesten
  • Treningstøy - inne og ute
  • Badetøy - innendørs svømmetest
  • Toalettsaker
  • Håndkle
  • Armbåndsur av den rimelige typen
  • Tøy for utendørsaktiviteter
  • Regntøy
  • De første dagene og siste dagene av opptaket må du gå i eget tøy - pakk for en ca en uke - du skal være mye ute, pakk derfor varmt!

Annet som kan være lurt å ha med:

  • Vitnemål og relevante attester (ta med bekreftede kopier)
  • Førerkort og andre sertifikat
  • Synstest for førerkort
  • Vaksinasjonsattester
  • Legeattester som er nye etter sesjon del 2.
  • Nødvendige medikamenter (NB! Disse må være i original embalasje!)

Reisen

Alle flyreiser bestilles via Forsvaret!

 

Billetter bestilles på 64 80 33 32, 69 80 33 37, eller 69 80 34 34.

 

Oppgi kostnadssted: 10 125 406.

Telefonens åpningstid: 08.00 og 15.00 mandag til fredag.

De som kommer fra disse fylkene skal bestille flyreise gjennom Forsvaret: Buskerud, Finnmark, Hedmark, Hordaland, Møre og Romsdal, Nordland, Nord-Trøndelag, Oppland, Sogn og Fjordane Sør-Trøndelag eller Troms.

De som reiser med buss eller tog bestiller dette selv.

 

Hvordan kommer jeg meg fra Kristiansand til Kjevik?

 

Jeg kommer med buss:

Fra rutebilstasjonen i Kristiansand kan du ta lokalbuss nummer 35/36 til Kjevik.

Ruteopplysninger finner du her: www.177-agder.no

 

Jeg kommer med fly:

Det er gangavstand fra flyplassen til Luftforsvarets skolesenter Kjevik.

 

Jeg kommer med tog:

Forsvaret stiller med egne busser som kjører fra jernbanestasjonen til Luftforsvarets skolesenter Kjevik.

Lørdag 12. januar venter bussene på dere som kommer med tog fra Stavanger klokka 15.44 og 19.43. Bussene venter også på dere som kommer med tog fra Oslo klokka 15.50 og 19.57.

Søndag 13. januar venter bussene på dere som kommer med tog fra Stavanger klokka 15.44 og 17.37. Bussene venter også på dere som dere som kommer med tog fra Oslo klokka 15.50 og 17.54.

 

Forsvaret dekker ikke overnatting, men det er mulig å sove på Kjevik fra fredag 11. januar.

 

 

Opptaket skjer rett utenfor Kristiansand på luftforsvarets skolesenter Kjevik.

Reisen til Kjevik blir dekket av Forsvaret, husk å ta vare på kvitteringer(!). Mange busselskaper og NSB gir 50% militær moderasjon ved fremvisning av innkallingsbrev. Det kan også være lurt å notere se km-avstanden til togstasjonen da Forsvaret også tar med dette i sin beregning.

Er reisetiden din under 10 timer så dekker Forsvaret buss og tog, dersom reisetiden skulle være over 10 timer har du krav på gratis flyreise. Merk: Forsvaret dekker ikke flybilletter som er bestilt privat.

 

Krav for FOS (menn/kvinner)

Minstekravet for fysiskstyrke på FOS er karakter 2 på 3000 meter (14:00/15:00), gjennomsnittskarakter 2 på styrketester (krav under) og kunne svømme 200 meter.

Testene i styrke blir utført ved øvelsene kroppsheving (4/5), pushups (16/10) og situps (20 for begge kjønn).

Føler du deg ikke klar for styrken så har du enda en mulighet til å forbedre deg, her har Forsvaret en del treningstips til deg!

 

Generelle krav det stilles til deg:

  • norsk statsborger
  • ha god helse, hørsel og syn
  • ha god vandel
  • fylt 18år innen utgangen av året du begynner
  • kunne skrive og snakke norsk
  • ha godt resultat fra teoritesten på sesjon (minstekrav 5 av 9.)

Andre kriterier:

  • ta initiativ
  • håndtere usikkerhet
  • skape tillit
  • vise omsorg
  • ta selvstendige og gode beslutninger

Sommerversjonen:

 

 

Alle flyreiser bestilles via Forsvaret

 

Hvis du har blitt innkalt til opptak må du ringe Forsvaret før den 7. juni for bestilling av reise.

Informasjon under "Reisen" i grønn ramme!

 

Du sitter kanskje og lurer på: hva er lederutdanning i Forsvaret?

Lederutdanning i Forsvaret er delt inn på fire nivåer utskrevet befalskurs, befalsskole, gjennomgående krigsskole, luftforsvarets flygeskole og lærling med lederutdanning.

 

Utskrevet befalskurs er for deg som vil få ledererfaring i løpet av førstegangstjenesten. Først får du seks måneder med lederutdanning så seks måneder med praksis. Etter endt år kan du søke engasjement som sersjant.

Befalsskole gir en grunnleggende lederutdanning som var varierende lengde etter hvilke fagretning du veler. På BS blir du utdannet innen alt fra språk til sanitet og fysisk aktivitet vektlegges. BS har en lønnet praksis periode. Etter endt utdanning kan du søke fast ansettelse i Forsvaret eller videre utdanning på krigsskolene.

 

Gjennomgående krigsskole starter med et år befalsskole deretter tre år på KS. Etter KS får du fire år med praksis på ditt fagfelt. Etter KS kan du søke ansettelse eller høyere utdanning i Forsvaret.

Luftforsvarets flygeskole selekterer personell til pilotutdanning for jagerfly, flermotorfly og helikopter samt navigatør utdanning. Dette løpet tar tre til fire år og gjennomføres i Norge, USA og Canada. Etter utdanning vil du jobbe plikttjenesten din som flyger eler navigatør. Obs: Denne utdanning krever 100% ukorrigert syn.

 

Lærling med lederutdanning kombinerer læretiden i Forsvaret med en befalsskole. Utdanningen starter med en befalsutdanning, etter dette kommer læretiden. Denne ordningen gir deg fagbrev, lederutdanning og generell studiekompetanse! Etter utdanning kan du søke ansettelse i Forsvaret eller videre utdanning.

 

 

Noen viktige datoer rundt FOS:

Søndag 24.juni: oppmøtedagen, møt innen 17:00.

Fredag 29. juni: denne dagen får du vite om du blir tatt opp som aspirant. Perioden som aspirant varer en ukes tid og består av grunnleggende utdanning og en øvelse hvor det blir seleksjon.

Tirsdag 10. juli: denne dagen får du vite om du blir tatt opp som elev. (datoer for "skolestart", se nederst i tråden. Der er også noen linker til informasjon om skolene)

 

Hva skal jeg ha med?

Du må ha med:

  • Innkallingsskriv
  • Vitnemål og relevante attester (ta med bekreftede kopier)
  • Treningstøy, inkl joggesko
  • Badetøy
  • Toalettsaker
  • Håndkle
  • Armbåndsur av den rimelige typen
  • Tøy for utendørsaktiviteter
  • Regntøy

Utover dette så må du tenke på at du har begrenset med lagringsplass på opptaket. Ikke ta med hele klesskapet ditt hjemme. Forsvaret tar ikke ansvar for verdigjenstander o.l dette er du selv ansvarlig for.

 

Er du i førstegangstjenesten? Du skal ikke ta med militært utstyr til opptaket, dette pakker du ned for lagring på tjenestestedet ditt og du reiser sivilt til opptaket. Hvis du går videre etter opptaket skal utstyret ditt ettersendes til ditt nye tjenestested.

 

 

Reisen

Alle flyreiser bestilles via Forsvaret!

 

Billetter bestilles på 64 80 33 34, 69 80 33 37, eller 69 80 34 34.

 

Oppgi kostnadssted: 10 125 406.

Telefonens åpningstid: 08.00 og 15.00 mandag til fredag.

 

Jeg kommer med buss:

Fra rutebilstasjonen i Kristiansand kan du ta lokalbuss nummer 35/36 til Kjevik.

Ruteopplysninger finner du her: www.177-agder.no

 

Jeg kommer med fly:

Det er gangavstand fra flyplassen til Luftforsvarets skolesenter Kjevik.

 

Jeg kommer med tog:

Forsvaret stiller med egne busser som kjører fra jernbanestasjonen til Luftforsvarets skolesenter Kjevik.

Lørdag 23. juni venter de på dere som kommer med tog fra Oslo klokka 11.42 og 15.56.

Søndag 24. juni venter de på dere som kommer med tog fra Stavanger klokka 13.47 og dere som kommer med tog fra Oslo klokka 15.56.

 

Hvis du kommer du med tog til andre tidspunkt? Se "Jeg kommer med buss". (Det er gangavstand fra togstasjon til bussterminal)

 

Forsvaret dekker ikke overnatting, men det er mulig å sove på Kjevik fra fredag 22. juni.

 

 

 

Opptaket skjer rett utenfor Kristiansand på luftforsvarets skolesenter Kjevik.

Reisen til Kjevik blir dekket av Forsvaret, husk å ta vare på kvitteringer(!). Mange busselskaper og NSB gir 50% militær moderasjon ved fremvisning av innkallingsbrev.

Er reisetiden din under 10 timer så dekker Forsvaret buss og tog, dersom reisetiden skulle være over 10 timer har du krav på gratis flyreise. Merk: Forsvaret dekker ikke flybilletter som er bestilt privat.

 

Krav for FOS (menn/kvinner)

Minstekravet for fysiskstyrke på FOS er karakter 2 på 3000 meter (14:00/15:00), gjennomsnittskarakter 2 på styrketester (krav under) og kunne svømme 200 meter.

Testene i styrke blir utført ved øvelsene kroppsheving (4/5), pushups (16/10) og situps (20 for begge kjønn).

Føler du deg ikke klar for styrken så har du enda en mulighet til å forbedre deg, her har Forsvaret en del treningstips til deg!

 

Generelle krav det stilles til deg:

  • norsk statsborger
  • ha god helse, hørsel og syn
  • ha god vandel
  • fylt 18år innen utgangen av året du begynner
  • kunne skrive og snakke norsk
  • ha godt resultat fra teoritesten på sesjon (minstekrav 5 av 9.)

Andre kriterier:

  • ta initiativ
  • håndtere usikkerhet
  • skape tillit
  • vise omsorg
  • ta selvstendige og gode beslutninger

Datoer for "skolestart"

Krigsskolen - 13. august

UB Harald Haarfagre - 31. juli

BS Sjøforsvaret - 13. august

BS Luftforsvaret - 8. august - blir på Kjevik til 13. juli

BS Heimeværnet - 7. august

Forsvarets ing. høgskole - 6. august - fortsetter på Jørstadmoen til 13. juli

Forsvarets tek. høgskole - 6. august - fortsetter på Sessvollmoen til 11. juli

BS for etterretning og språk - 17. juli

 

Hærens befalsskole:

Grensevakten - 23. juli

2. bataljon - 30. juli

Ing. bataljon - 30. juli

CSS-bataljonen - 23. juli

Sambandsbataljonen - 5. august

Panserbataljonen - 02. august

Sanitetsbataljonen - 06. august

Artilleribataljonen - 08. august

Garden - 01. august

 

 

 

Kilde: Forsvaret.no; 1, 2, 3, 4; vinterversjonen av disse sidene.

Endret av Natrich
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg tenkte når har du opptak i UB for luft?

Når er "skolestart" for UB?

 

Hvilken av grenene tenker du på?

 

UB luft starter likt som resten. Med andre ord 8. August

jeg tenkte på når starter opptakene for UB? siden jeg allerede har kommet inn på vanelig 1gangstjeneste i madla lurte jeg på om det var senere eller tidligere enn 24 juli

:)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte når har du opptak i UB for luft?

Når er "skolestart" for UB?

 

Hvilken av grenene tenker du på?

 

UB luft starter likt som resten. Med andre ord 8. August

jeg tenkte på når starter opptakene for UB? siden jeg allerede har kommet inn på vanelig 1gangstjeneste i madla lurte jeg på om det var senere eller tidligere enn 24 juli

:)

 

Opptak og skolestart er ganske forskjellige ;)

 

Men for å svare på spørsmålet ditt. UB opptak er samtidig som de andre, det vil si fra 24. Juni til 10. Juli (eller 13. Juli hvis du skal inn i luft).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Har fått innkalling til forsvaret (panserbataljonen) ,er det dermed sikkert at jeg skal inn i August 2013, eller er det en sjanse for at jeg fortsatt ikke kommer inn i forsvaret?

 

Litt feil tråd å poste i...

Men ja, PBN har kun 1 innrykk i 2013. Hvis du har mottatt en innkalling til fgtj. i PBN, så er det sikkert at du må møte opp på innrykksdagen. Det om du faktisk kommer inn i Forsvaret er vel litt avhengig av at du fortsatt er tjenestedyktig når du møter opp til innrykk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ser på Forsvaret.no/fos at det er folk som kan søke grenader i tilleg til offisersutdanning?

Finner veldig lite info angående Grenader biten, noen som kan hjelpe meg med litt info?

 

Er det de som gjør det "dårlig" som blir tilbudt sånne stillinger?

Hvordan stillinger er det snakk om?

I tillegg, om jeg ikke klarer løpekravet som er 14.00 min.

Er jeg helt sjangseløs da? Eller har de skjønn? For jeg vet jeg klarer selve opptaket, er bare løpinga jeg sliter med.

Lenke til kommentar

Jeg ser på Forsvaret.no/fos at det er folk som kan søke grenader i tilleg til offisersutdanning?

Finner veldig lite info angående Grenader biten, noen som kan hjelpe meg med litt info?

 

Er det de som gjør det "dårlig" som blir tilbudt sånne stillinger?

Hvordan stillinger er det snakk om?

I tillegg, om jeg ikke klarer løpekravet som er 14.00 min.

Er jeg helt sjangseløs da? Eller har de skjønn? For jeg vet jeg klarer selve opptaket, er bare løpinga jeg sliter med.

Grender er en person som er ansatt i Forsvaret uten lederstilling/lederutdanning. Det er en liste over søkte grenader stillinger på Forsvarets sider. Du søker til det på samme måte som Bs/ub. Og dette er ikke noen stilling man får om man gjør det for dårlig på fos.

 

Det har skjedd tidligere at personer som ikke har klart minimums krav har blitt selektivt for vidre utdanning, men vet at nå i senere år har det nesten ikke skjedd, f.esk fos sommer 2011? Greide alle minimums kravene.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar.

Og jeg er klar over hva en grenader er :)

For å omformulerer litt. Når jeg drar på opptak, kan jeg da velge mellom en grenaderstilling og offiserutdanning. Eller må jeg søke grenader spesfik.

 

"Opptaksrådet består av skolesjefene, personellansvarlig for grenader, lege, psykolog, idrettsoffiser og representanter fra tjenestemannsorganisasjonene. Her gjennomføres en vurdering og beslutning på hvem som tilbys skoleplass eller grenaderstilling."

 

Er den linja som forvirrer meg. Trodde Fos kun var for offiserutdanning. Og ikke gav muligheten til grendaerstillinger.

Lenke til kommentar

Var minst én som kom videre uten å klare minimumskravene på FOS sommer 2012.

Det tror jeg ikke på. FOS sitt minstekrav er hva navnet tilsier: et minstekrav. Om du ikke klarer det får du ikke være med på del 2 engang.

Det er to utrenskninger av folk som ikke har bestått: Samme dagen som Del 2 starter og siste dagen på opptaket.

Husker på FOS 2010 flere som valgte å krysse fingrene og kaste bort flere dager av sommerferien sin bare for å bli uansett bli vraket på en senere anledning.

 

om det du mener er tilfelle må personen ha enten misforstått egen prestasjon eller minstekravet

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...