Gå til innhold

Ny Intel Gaming/3D PC til 10-15000


Anbefalte innlegg

Som mange andre vurderer jeg å kjøpe ny pc for tida, og kunne trengt noen innspill og ideer fra mer fagkyndige folk enn det jeg selv representerer.

 

Jeg har tenkt å bruke pcen både til gaming og 3d-programmer som Blender, Unity og Unreal, samt diverse spill-moddingsverktøy. Derfor er det viktig for meg at både prosessoren og grafikk-kortet duger sånn rimelig bra, og utfyller hverandre greit. Jeg sikter mot en 60hz Intel-basert build, og har i utgangspunktet ikke tenkt å overklokke.

 

Jeg har gjort en del research i det siste, men jo mer man leser jo vanskeligere blir valgene av og til.

Jeg har uansett kommet frem til en foreløpig build som jeg gjerne tar feedback på:

 

Grafikk-kort: MSI GTX970 4gb

Prosessor: i7-6700

Hovedkort: MSI Z170 A Gaming Pro

RAM: Crucial DDR4 2133 mhz 4x4

Harddisk SSD: Samsung SSD 250 eller 500 gb

Harddisk HDD: WD Black 2TB

Kabinett: Fractal Design R5 Black (eller Cooler Master CM6903)

Strømforsyning Cooler Master G750M 750w

Operativsystem: Windows 10

 

De største problemstillingene for min del er hvilke kombinasjon av prosessor, hovedkort og RAM jeg bør gå for, samt hvor stor strømforsyning pcen trenger.

 

For tida har jeg en i5-2500k prosessor sammen med en 1gb GTX 560, så det meste blir jo en opptur..., skjønt problemet er å finne noe som holder en 3-4 år uten å koste skjorta, og som evt kan utvides seinere. Disse komponentene koster omtrent 17000kr, noe som egentlig er langt over det jeg hadde sett for meg først, noe som var rundt 10k.

 

Det er viktig for meg at pcen er relativt stillegående ved daglig bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkort er kanskje det du bør vurdere først, hva slags PSU har du i dag? Skal du ha ny bør du vurdere

EVGA SuperNOVA NEX750G2 den er god for overklokking hvis du trenger kun 1 skjermkort. Trenger du flere i crossfire\SLI bør du legge på 100 watt ekstra.

 

Husk du bør gå for K versjon om du skal ha noe nytt, koster lite ekstra man er mye letter å selge brukt.

 

De fleste vifter i dag burde ha 4 pins PWM.

Det har f.eks Cooler Master Hyper 212 Evo

 

Hypertrading hjelper litt i slike programmer men er ikke kritisk så tror du kommer langt med i5 2500k bruker muligens 30-40% lengere tid en i5 6600k.

 

Er enig angående SSD disk, det bør du sette av budsjett til f.eks samsung 850 evo 250 GB.

 

Om maskinen du har skulle begynne å fungere dårlig i overklokking eller bli ustabil kan du se på Z97 og i7 4790k på bruktmarkedet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for kommentarene!

 

Jeg har en 550W PSU i min nåværende pc. Har som sagt ikke egentlig tenkt å overklokke, men skjønner at jeg bør ha minimum 750w, kanskje 850w.

 

Jeg har tenkt tanken på å oppgradere den gamle pcen også, og la gode gamle i5-2500k slite videre i den, men da må jeg bytte både strømforsyning, RAM og grafikk-kort...pluss at jeg jeg jo kunne trengt et nytt kabinett med støvfilter *host*. Så på tross av det økonomiske så frister det å starte på nytt. Har ikke lyst å sette igang et oppgraderingsprosjekt som kan gå ad dundas og føre meg ut i sorte uten-pc-eller-www-i-4-uker-natta, paradoksalt nok i alle fall ikke uten å ha en backup først.

 

Bør jeg kjøpe ekstra vifte til kabinettet om det ikke skal overklokkes? (Det følger med to stk 140mm mener jeg).

 

Ellers er jeg fortsatt ganske usikker når det gjelder valg av hovedkort, så om noen har noen anbefalinger så tar jeg imot med takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...