Gå til innhold

Paradoks?


Centrux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er et paradoks at måneden med flest fødsel også er måneden med færrest jordmødre på jobb". Er dette virkelig et paradoks / paradoksalt? For meg virker det mer ironisk.

Ironi innebærer en grad av usannhet, at en sier en ting som egentlig betyr noe annet enn det en mener å uttrykke. "Nydelig vær vi har fått!" (det regner og stormer). Ordet kommer fra gresk og betyr forstillelse (= late som, simulere).

I det siterte eksemplet forekommer ingen usannheter (og heller ingen ordspill), så jeg ser ikke helt hvordan dette skal kunne kalles ironi.

Sitatet påpeker kun et misforhold mellom tilbud og behov for fødselshjelp. Men hvordan oppstår det misforholdet? Mener en at en enkeltperson eller en bestemt etat er ansvarlig for denne tilstanden, vil det naturlige være at den eller de kritiseres for dårlig utført jobb (planlegging). Men anser en at situasjonen skyldes en uoversiktlig rekke av aktører og tilfeldigheter samt det faktum at folk helst vil ha ferie i juli, er det ikke lenger noen bestemt en kan gi skylda. Da ligner det mer på et paradoks: et misforhold mellom det en skulle vente og slik det faktisk er. For vi venter oss en ideell verden, med samsvar mellom etterspørsel og tilbud.

Min konklusjon blir at det er godt mulig å kalle dette eksemplet for et paradoks.

Lenke til kommentar

Du har rett i det d

 

 

"Det er et paradoks at måneden med flest fødsel også er måneden med færrest jordmødre på jobb". Er dette virkelig et paradoks / paradoksalt? For meg virker det mer ironisk.

Ironi innebærer en grad av usannhet, at en sier en ting som egentlig betyr noe annet enn det en mener å uttrykke. "Nydelig vær vi har fått!" (det regner og stormer). Ordet kommer fra gresk og betyr forstillelse (= late som, simulere).

I det siterte eksemplet forekommer ingen usannheter (og heller ingen ordspill), så jeg ser ikke helt hvordan dette skal kunne kalles ironi.

Sitatet påpeker kun et misforhold mellom tilbud og behov for fødselshjelp. Men hvordan oppstår det misforholdet? Mener en at en enkeltperson eller en bestemt etat er ansvarlig for denne tilstanden, vil det naturlige være at den eller de kritiseres for dårlig utført jobb (planlegging). Men anser en at situasjonen skyldes en uoversiktlig rekke av aktører og tilfeldigheter samt det faktum at folk helst vil ha ferie i juli, er det ikke lenger noen bestemt en kan gi skylda. Da ligner det mer på et paradoks: et misforhold mellom det en skulle vente og slik det faktisk er. For vi venter oss en ideell verden, med samsvar mellom etterspørsel og tilbud.

Min konklusjon blir at det er godt mulig å kalle dette eksemplet for et paradoks.

 

Du har rett i det du sier der. 

Det virket bare så rart å kalle setningen for paradoksal ved første øyekast, men du har nok rett i din konklusjon. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er dette virkelig et paradoks / paradoksalt? For meg virker det mer ironisk.

Nytt svar fra meg: I tillegg til at dette er paradoksalt (som jeg skrev), har jeg nå kommet til at du har rett – det kan også kalles ironisk. Men da er det ingen person som er ironisk, det er skjebnen som er ironisk. Utfallet ble et annet enn det en skulle vente, sånn i første omgang. "Det var skjebnens ironi (eller ironisk) at han, gammel mestersvømmer, skulle drukne." Oppfatter man antall jordmødre på jobb som skjebnebestemt og ikke bare dårlig planlagt, gir det mening å si at dette faktum er ironisk. Men vel å merke: det ble ikke sagt ironisk – det  er selve sakens forløp som er ironisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...