Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bytte av klasserom


kjetilrønningen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Om det er lov eller ikke har ikke jeg peiling på. Men akkurat det samme ble gjort på trinnet mitt da jeg gikk på ungdomsskolen for 6 år siden. Da ble 6 klasser om til 3 rett etter jul, da det nye semesteret begynte. Vi var opptil 100 elever i én stor "klasse" med 2-3 lærere. Så lenge man får dekket alt av pensum og det er nok lærere til å hjelpe alle elevene ser jeg ikke noe problem i det. Hvis dette er noe skolen har behov for å gjøre på grunn av økonomi eller mangel på klasserom, så tror jeg ikke dere som elever har noe dere skulle sagt i mot. Om dere absolutt har behov for å vite hvorfor, så skader det nok ikke å spørre.

Lenke til kommentar

Generelt sett har rektor rett til å organisere undervisningen på den måten han ønsker, se opplæringslova § 2-3 fjerde ledd, men organiseringen kan ikke være slik at den går ut over elevenes fysiske og psykososiale skolemiljø, se opplæringslova kapittel 9a.

 

Det er i utgangspunktet ingen plikt til å begrunne organisatoriske endringer, men dersom en elev ber om tiltak vedrørende det psykososiale skolemiljøet har skolen plikt til å behandle spørsmålet etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningsloven - herunder reglene om plikt til å begrunne vedtaket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...