Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Brudd på opplæringsloven - Trenger hjelp ASAP


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kommet i en litt kjip situasjon der jeg har en mistanke om at skolen min har brutt opplæringsloven. Jeg har det siste halvåret vært elev ved en intensivskole, hvor en tar vgsfag på et halvår. Dette innebærer at det er meget komprimert og at jeg fikk halvårsvurdering i oktober og skulle endt opp med standpunktkarakterer i desember. Men de siste tre ukene ble jeg veldig syk og ble borte fra skolen. Jeg har gyldig fravær med legeattest men allikevel har skolen valgt å la være å varsle meg om at jeg kommer til å få IV (ikke vurdert) i to av mine tre fag. Standpunktkarakterene ble satt den 8. desember og jeg fikk ingen varsel om dette på forhånd og fikk dermed litt sjokk når jeg skulle sjekke karakterene mine. Jeg har hatt dialog med skolen underveis på grunn av mitt fravær men har aldri fått noe konkret advarsel om dette. Jeg mottok skriftlig varsel den 11.12, altså tre dager etter at standpunktkarakterene ble satt. I opplæringsloven som de også viser til står det følgende:

 

§ 3-7.Varsling

Eleven og foreldra skal varslast skriftleg dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i eitt eller fleire fag fordi det ikkje er grunnlag for fastsetjing av karakter.

Eleven og foreldra skal også varslast skriftleg dersom det er fare for at eleven i halvårsvurdering med karakter eller i standpunktkarakter kan få karakteren nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller i åtferd.

Varselet skal givast utan ugrunna opphald. Varselet skal gi eleven høve til å skaffe grunnlag for halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter, eller gi eleven høve til å forbetre karakteren i orden eller åtferd.

Etter at eleven har fylt 18 år, skal foreldra ikkje varslast.

 

Det er to ark, begge datert til 08.12, altså samme dag som karakterene skulle settes med andre ord hadde jeg ikke hatt noen mulighet til å få skaffe grunnlag eller forbedring innen fristen. Samtidig mener jeg at jeg hadde mer enn nok vurderinger til å få standpunktkarakterer. Kan også nevnes at jeg fikk 5 og 6 i disse fagene til halvårsvurdering noe som i seg selv forteller at jeg har lagt mye innsats i fagene. Samtidig som jeg hadde ingenting fravær før disse tre siste ukene.

 

Kort oppsummert er det utrolig frustrerende og jeg ender opp med stort lån som jeg mener burde vært unngått i og med at skolen ikke varslet meg om dette tidligere. Er det egentlig noe jeg kan gjøre for å prøve å få gjort noe med dette?

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det er spørsmålet om varselet er gitt "uten ugrunna opphald" tvilsom. Videre står det i forskriften at varselet skal gi eleven mulighet til å skaffe grunnlag for standpunktkarakter. Varselet ble skrevet samme dag som karakteren ble fastsatt. Det er med andre ord ikke gitt noen mulighet for å skaffe karaktergrunnlag.

 

Men.

 

Du skriver at du var borte de tre siste ukene av skolen. Dette på en intensivskole der man tar fag på et halvt år. Da er det viktigere å være tilstedeværende enn hva tilfellet er for normale skoler. Tre uker vil jeg derfor påstå at er et skyhøyt fravær. At du har legeerklæring for fraværet er irrelevant for alt annet enn ordenskarakteren din. Fravær er fravær, og du har vært borte fra vurderingssitusjoner.

 

At du har fått 5 og 6 i halvårsvurderingen din spiller og liten rolle. Det er det totale kompetansenivået som er grunnlaget for standpunktskarakteren.

 

I bunn og grunn betyr dette at skolen kan opprettholde vedtaket om å gi "ikke vurdert" i fagene.

Skulle du velge å klage og komme gjennom med klagen din, er det en nær mulighet at skolen vil sette standpunktskarakter 1 i de omstridte fagene.

 

Om skolen er grei så lar de deg ta noen ekstra prøver. Så mitt råd er å ringe dm.

Lenke til kommentar

Det kommer jo også litt ann på hva slags "intensivskole" det er snakk om, og om den ordinære opplæringsloven gjelder. Det skulle man i utgangspunktet tro.

 

Hvis man har fått IV uten varsel så klager man skriftlig til skolen. Skolen vil da måtte vurdere dette på nytt. Karakteren vil da måtte settes fra det karaktergrunnlaget som er. Det kan ikke bli 1 hvis karaktergrunnlaget er noe annet enn 1. Hvis skolen ikke gir medhold i klagen så må de oversende klagen til overordnet instans.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_6#§5-5

Lenke til kommentar

Det kommer jo også litt ann på hva slags "intensivskole" det er snakk om, og om den ordinære opplæringsloven gjelder. Det skulle man i utgangspunktet tro.

 

Hvis man har fått IV uten varsel så klager man skriftlig til skolen. Skolen vil da måtte vurdere dette på nytt. Karakteren vil da måtte settes fra det karaktergrunnlaget som er. Det kan ikke bli 1 hvis karaktergrunnlaget er noe annet enn 1. Hvis skolen ikke gir medhold i klagen så må de oversende klagen til overordnet instans.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_6#§5-5

Danielsen intensivgymnas i Bergen og mener at det er den ordinære opplæringsloven som gjelder her, ja.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er spørsmålet om varselet er gitt "uten ugrunna opphald" tvilsom. Videre står det i forskriften at varselet skal gi eleven mulighet til å skaffe grunnlag for standpunktkarakter. Varselet ble skrevet samme dag som karakteren ble fastsatt. Det er med andre ord ikke gitt noen mulighet for å skaffe karaktergrunnlag.

 

Men.

 

Du skriver at du var borte de tre siste ukene av skolen. Dette på en intensivskole der man tar fag på et halvt år. Da er det viktigere å være tilstedeværende enn hva tilfellet er for normale skoler. Tre uker vil jeg derfor påstå at er et skyhøyt fravær. At du har legeerklæring for fraværet er irrelevant for alt annet enn ordenskarakteren din. Fravær er fravær, og du har vært borte fra vurderingssitusjoner.

 

At du har fått 5 og 6 i halvårsvurderingen din spiller og liten rolle. Det er det totale kompetansenivået som er grunnlaget for standpunktskarakteren.

 

I bunn og grunn betyr dette at skolen kan opprettholde vedtaket om å gi "ikke vurdert" i fagene.

Skulle du velge å klage og komme gjennom med klagen din, er det en nær mulighet at skolen vil sette standpunktskarakter 1 i de omstridte fagene.

 

Om skolen er grei så lar de deg ta noen ekstra prøver. Så mitt råd er å ringe dm.

Jeg manglet tre vurderingssituasjoner i begge fagene, men hadde hatt fem større vurderinger i begge fagene + rapporter fra forsøk. Så kort oppsummert mener jeg å ha hatt rundt 70% progresjon om ikke mer i begge fagene og er ikke det nok til å få en karakter i faget?

 

Snakk om kronisk sykdom, som jeg fikk påvist nå i høst som har gjort det umulig for meg å være på skolen da legen min ikke tillot meg dette. Rett og slett jævlig kjipt å ikke ta hensyn til at jeg i utgangspunktet lå an til å gjennomføre med toppkarakterer. Om jeg så bare kunne fått det omgjort til ståkarakter hadde det vært plenty. Går ikke klagen igjennom kommer jeg til å søke om sykestipend hos Lånekassen men dette vil jeg helst unngå da det er en lang prosess.

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

 

Slik jeg ser det er spørsmålet om varselet er gitt "uten ugrunna opphald" tvilsom. Videre står det i forskriften at varselet skal gi eleven mulighet til å skaffe grunnlag for standpunktkarakter. Varselet ble skrevet samme dag som karakteren ble fastsatt. Det er med andre ord ikke gitt noen mulighet for å skaffe karaktergrunnlag.

 

Men.

 

Du skriver at du var borte de tre siste ukene av skolen. Dette på en intensivskole der man tar fag på et halvt år. Da er det viktigere å være tilstedeværende enn hva tilfellet er for normale skoler. Tre uker vil jeg derfor påstå at er et skyhøyt fravær. At du har legeerklæring for fraværet er irrelevant for alt annet enn ordenskarakteren din. Fravær er fravær, og du har vært borte fra vurderingssitusjoner.

 

At du har fått 5 og 6 i halvårsvurderingen din spiller og liten rolle. Det er det totale kompetansenivået som er grunnlaget for standpunktskarakteren.

 

I bunn og grunn betyr dette at skolen kan opprettholde vedtaket om å gi "ikke vurdert" i fagene.

Skulle du velge å klage og komme gjennom med klagen din, er det en nær mulighet at skolen vil sette standpunktskarakter 1 i de omstridte fagene.

 

Om skolen er grei så lar de deg ta noen ekstra prøver. Så mitt råd er å ringe dm.

Jeg manglet tre vurderingssituasjoner i begge fagene, men hadde hatt fem større vurderinger i begge fagene + rapporter fra forsøk. Så kort oppsummert mener jeg å ha hatt rundt 70% progresjon om ikke mer i begge fagene og er ikke det nok til å få en karakter i faget?.

 

Saken er jo at det ikke kan gjøres rede for om du har kompetanse i de resterende 30 % av faget.

 

Slik jeg ser det er det heller ikke rett ovenfor andre elever at syke elever skal slippe vurderingssituasjoner, for så å få karakter basert de vurderingssituasjonene de har vært gjennom.

 

Avgjørelsen av en eventuell klage blir uansett tatt basert på en stor mengde skjønn. Det er med andre ord vanskelig å forskuttere ved utfallet vil bli.

 

Har du prøvd å snakke med skolen i ettertid?

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Men semestret er jo ikke gått ut. Varslet er et varsel og det skal ikke være for sent "å skjerpe seg" på det tidspunkt at varslet er sendt. Karakterene settes vel i januar?

Vanskelig "å skjerpe seg" når det er snakk om "skjult sykdom" som jeg fikk påvist gjennom en blodprøve, hvor det ikke er mulig å bare skjerpe seg i og med at jeg er nødt til å medisineres for å oppnå normalverdier og med det kunne fungere normalt. Snakker nærmere bestemt om hypotyreose - stoffskiftesykdom og det påvirker hele kroppen.

 

Og til info bør du gjerne lese førstepost litt tydeligere angående mine muligheter for å gjøre noe med dette. Jeg har ikke og har ikke hatt mulighet for å gjøre noe med disse karakterene i og med at karakterene ble satt 8. DESEMBER og fikk ikke varselet før 11. Så nei karakteren settes ikke i januar, dessverre..

Lenke til kommentar

 

 

Slik jeg ser det er spørsmålet om varselet er gitt "uten ugrunna opphald" tvilsom. Videre står det i forskriften at varselet skal gi eleven mulighet til å skaffe grunnlag for standpunktkarakter. Varselet ble skrevet samme dag som karakteren ble fastsatt. Det er med andre ord ikke gitt noen mulighet for å skaffe karaktergrunnlag.

 

Men.

 

Du skriver at du var borte de tre siste ukene av skolen. Dette på en intensivskole der man tar fag på et halvt år. Da er det viktigere å være tilstedeværende enn hva tilfellet er for normale skoler. Tre uker vil jeg derfor påstå at er et skyhøyt fravær. At du har legeerklæring for fraværet er irrelevant for alt annet enn ordenskarakteren din. Fravær er fravær, og du har vært borte fra vurderingssitusjoner.

 

At du har fått 5 og 6 i halvårsvurderingen din spiller og liten rolle. Det er det totale kompetansenivået som er grunnlaget for standpunktskarakteren.

 

I bunn og grunn betyr dette at skolen kan opprettholde vedtaket om å gi "ikke vurdert" i fagene.

Skulle du velge å klage og komme gjennom med klagen din, er det en nær mulighet at skolen vil sette standpunktskarakter 1 i de omstridte fagene.

 

Om skolen er grei så lar de deg ta noen ekstra prøver. Så mitt råd er å ringe dm.

 

Jeg manglet tre vurderingssituasjoner i begge fagene, men hadde hatt fem større vurderinger i begge fagene + rapporter fra forsøk. Så kort oppsummert mener jeg å ha hatt rundt 70% progresjon om ikke mer i begge fagene og er ikke det nok til å få en karakter i faget?.

Saken er jo at det ikke kan gjøres rede for om du har kompetanse i de resterende 30 % av faget.

 

Slik jeg ser det er det heller ikke rett ovenfor andre elever at syke elever skal slippe vurderingssituasjoner, for så å få karakter basert de vurderingssituasjonene de har vært gjennom.

 

Avgjørelsen av en eventuell klage blir uansett tatt basert på en stor mengde skjønn. Det er med andre ord vanskelig å forskuttere ved utfallet vil bli.

 

Har du prøvd å snakke med skolen i ettertid?

Så da er det heller ikke rett ovenfor meg som ufrivillig ikke fikk fullført skolegangen å få uttelling for det arbeidet jeg har lagt ned dette halvåret? Det er jo også urettferdig, synes jeg. Hadde ikke gjort meg noe om andre i min situasjon hadde fått en 2 i faget om de var sinnsykt flinke i faget og jobbet masse men ble forhindret fra å fullføre. Derimot hadde jeg reagert kraftig om de hadde fått 5/6 i faget. Det handler jo bare om at jeg vil ha en ståkarakter i faget og når jeg ikke får mulighet til å vise dette på grunn av svikt fra skolens side vil jeg absolutt påstå at det IKKE er meg det skal gå utover. Greit nok om de hadde varslet meg 1 uke før karaktersetting, noe jeg mener de burde gjort for da hadde jeg vært klar over min situasjon og hadde også gjerne klart å vise min kompetanse og redde mine høye karakterer. Men som sagt er det eneste som betyr noe nå er å få karakter i faget.

 

Og nei jeg har ikke snakket med skolen for slik jeg har oppfattet det så er ikke de så veldig interessert i høre fra meg men det er jo bare motivasjonsfaktor i seg selv. Skal sende inn klage i morgen, så får jeg bare håpe at det går veien

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Det er ikke hva folk synes men hva lovtekst og forskrift sier som teller. Eleven har krav på varsel i rimelig tid før karakterfastsetting. Hvis ikke så er det skolens problem å gjennomføre de vurderingene som behøves. Karakterene fastsettes heller ikke ut i fra hva noen synes men ut i fra opplæringsloven. Forutsetningen for å oppnå sine rettigheter er en skriftlig klage som må sendes hurtigst mulig. Det holder med et par linjer. Også lurt å legge ved legeattest som forklaring på fravær. Tiden er den kritiske faktor. Det er mulig det kan holde med å klage i morgen tidlig med litt flaks. Hvis man diskuterer for lenge så kan man ikke klage og ikke få ny karakter på grunn av at da er klagefristen gått ut. Hvis det ikke finnes noen legeattest for hånden så kan man ettersende denne. Full fart og med en gang, det er det som nå teller. Legg berskjed her hva resultatet ble ..

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Helt enig i det arne22 skriver. Hvorvidt en bruker her inne synes det er riktig eller galt om du får karakter har ingenting å si. Jeg er ingen jurist, men hadde jeg vært deg hadde jeg sørget for å få sendt inn en klage så fort som mulig. Da må skolen komme med et tilsvar og vurdere saken din på nytt. Får du avslag på klagen regner jeg med at det finnes en ankeinstans, og at du da vil ha bedre tid til å utforme en evt. bedre klage.

Lenke til kommentar

Jeg er hvertfall adjunkt med opprykk. Selvsagt kan ejg ikke regelverket, men man bør få kreditt for den kompetansen man har - om regelverket gir mening, selvsagt. Manglende kompetanse kan ikke gi "minuspoeng".

Det går fint an å bestå en eksamen ved kun å svare godt på deler av pensum. Ingen stryker fordi de er helt blank innen et tema eller to, hvis resten veier opp for dette. Da gir det tilsvarende svært liten mening i å stryke en kandidat som har arbeid ellers som viser kompetansen i større deler av pensum såfremt total kompetanse er god nok til å kunne gi bestått.

Mulig jeg hadde brutt lover og regler, men jeg ville nok latt dette gå (slik jeg leser tråden er vurderingen adekvat i større deler av pensum) - men selvsagt med en dårlig karakter, som en konsekvens av fraværet og mangelen på vurdering i andre deler av pensum, igjen.

Lenke til kommentar

Helt enig i det arne22 skriver. Hvorvidt en bruker her inne synes det er riktig eller galt om du får karakter har ingenting å si. Jeg er ingen jurist, men hadde jeg vært deg hadde jeg sørget for å få sendt inn en klage så fort som mulig. Da må skolen komme med et tilsvar og vurdere saken din på nytt. Får du avslag på klagen regner jeg med at det finnes en ankeinstans, og at du da vil ha bedre tid til å utforme en evt. bedre klage.

Hjelper ikke å være enig i det arne22 sier, når deler av det han skriver er direkte feil.

 

Skolen har ingen plikt til å gjennomføre nye vurderinger om klagen går gjennom. Da plikter de å sette en karakter etter det grunnlaget som finnes, og det kan like gjerne være karakteren 1.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Det er ikke direkte feil nei. Skolen plikter å ha et vurderingsgrunnlag. Hviordan de skaffer seg det er skolens problem, så lenge det ikke er sendt varsel i tide. Hvis de vurderingssituasjonene som er gjennomført gir tilstrekkelig grunnlag fior karakter, da er det ok. Hvis ikke så er man i ytterste konsekvens nødt til å gjennomføre en ny vurdering. Hvis det finnes tilstrekkelig saklig grunnlag til det så kan karakteren bli satt til 1, med de muiligheter det gir, for å gå opp til eksamen og rette opp denne eneren. (I motsetning til ved IV.) Fylkesmannen er den instans som avgjør klagen, hvis skolen ikke gir eleven medhold. Fylkesmannen avgjør saken med utgangspunkt i gjeldende lovgivning og ikke på basis av synsing på diskusjonforum. En skole som har gitt IV uten nødvendig varsel har tapt den saken. Men det er en forholdsvis kort klagefrist og det spørs om denne er oversittet i denne saken. Skolen har imidlertid informasjonsplikt omkring denne fristen, og framgangen ved klage, og hvis ikke denne iformasjonsplikten er overholdt, så spørs det om ikke fylkesmannen vil vurdere det slik at man må akseptere en lengre frist.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

At skolen må gjennomføre nye vurderingssituasjoner stemmer ikke. Utdanningsdirektoratets rundskriv 1-2010 slår fast at konsekvensen av manglende varsling er at standpunktskarakterer skal settes. Ikke at tidligere vurderingssituasjoner som eleven ikke har møtt opp til skal gjennomføres på ny.

 

Ser ikke helt poenget i kommentaren om at fylkesmannen ikke tar utgangspunkt i "synsing" i diskusjonsforum. Det er ingen her som har påstått det.

 

Klagefristen er for øvrig tre uker - det samme som et hvert annet enkeltvedtak i forvaltningen.

Lenke til kommentar

Danielsen forholder seg til klagefrist på 3 uker (karakter satt 8. desember og frist 22. desember), antar at dette varierer fra skole til skole. Til min store forskrekkelse fant jeg ut på fredag at jeg må levere klagene i person inne på kontoret i Bergen. Mao kan jeg ikke sende per mail/post. Da jeg ikke har hatt mulighet til å møte opp i person pga. jobb, har jeg prøvd på alle andre måter å få tanter/onkler/venninner you name it til å levere det for meg. Da ingen har hatt anledning og skolen har unngått å svare på mine henvendelser tlf+mail så er det ikke stort jeg har kunnet gjøre. Greit nok at de har tre ukers klagefrist men da må de vel også svare på henvendelser(?)

 

Dermed blir det å bite i det sure eplet og begynne på den evige papirutvekslingen med "sykestipendilånekassen". :yucky:

 

Om jeg hadde fått medhold vet jeg ikke, men kanskje. Uansett. Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...