Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Biologi 2 eksamen 26. mai


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har biologi 2 eksamen, hadde kjemi 2 eksamen på fredag 23. mai. Så jeg har bare lørdag og søndag til å øve til biologi eksamen.

Ut fra det jeg har sett av gamle eksamener føler jeg at biologi er vanskeligere enn kjemi fordi det er så mye mer!

Eksamen blir delt i 2 deler

Del 1 kommer til å bestå av flervalgsoppgaver og noen kortsvars oppgaver, uten hjelpemidler.

Så man kan på en måte gjette seg fram til hva som kan komme og forberede seg.

Del 2 kan være om alt 0.o

Så her på del 2 virker det nesten helt umulig å forberede seg til..

 

Er det noen som har tips om hvordan jeg kan forberede meg best mulig til del 1, og spesielt del 2?
Vil helst sikre en 4'er

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme eksamensoppsett som deg. Synes personlig at kjemi er vanskeligere enn biologi.

 

Faget består i seg selv av mye lesestoff, så det er bare å sette i gang med lesingen. På del 1 vil jeg anbefale at du kan de viktigste prosessene (fotosyntesen, celleånding, kretsløp, DNA-replikasjon, mitose, meiose osv.). Det blir nok en del spørsmål om ord og uttrykk og hva disse betyr.

 

Sånn som jeg har forstått det fra læreren, så kommer det nok oppgaver innenfor genetikk, bioteknologi og evolusjon (ettersom disse emnene henger ganske godt sammen) på del 2. Noen oppgaver her vil nok forvente at du drøfter om en situasjon basert på biologikunnskapen du har fra faget (f.eks. hvilke konsekvenser kan nedhogging av regnskogen medføre?) --> Kan lett løses med logikk og sunn fornuft.

 

Er det noen her som har eksamenssett jeg/vi kan jobbe med?

Endret av Khapha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde eksamen i dette i 2011, min del 1 bestod bare av flervalgsoppgaver (så vidt jeg husker). 50 stk eller noe slikt, med alternativer som lignet på hverandre, så det var ikke akkurat plankekjøring å gjette seg fram til riktig svar om man var usikker.

 

Del 2 var 3-4 ganske sammensatte oppgaver, husker spesielt en som handlet om noe greier rundt arving av blodtype. Var helt grønn på den oppgaven, fant overhodet ingenting i bøkene som lignet på et par av spørsmålene der heller.

 

Men nå er du gjerne bedre enn jeg var den gangen, så du klarer nok en 4-er. Personlig fikk jeg 3, noe jeg tror var på hengende håret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

åja kk takker WPX!

Khapha: Jeg har en her som jeg fikk fra læreren: V2011

Men jeg vet ikke hvordan man legger til fil her på forum, hvordan gjør man det?

file://localhost/Users/Tapakron/Library/Containers/com.apple.Preview/Data/Downloads/Eksamen,%20vår%202011.pdf
Lenke til kommentar

 

Del 2 var 3-4 ganske sammensatte oppgaver, husker spesielt en som handlet om noe greier rundt arving av blodtype. Var helt grønn på den oppgaven, fant overhodet ingenting i bøkene som lignet på et par av spørsmålene der heller.

 

Hadde eksamen i dette i 2012. Fikk også en oppgave om arv, men da var det snakk om farge på papegøyer.

 

Oppgaven var ikke spesielt identisk med noe av det som stod i pensumboken. Mens boken behandlet to prinsipper for arv hver for seg, så skulle begge prinsippene komme til anvendelse samtidig i eksamensoppgaven.

Lenke til kommentar

Er det noen her inne som kan legge ut fasit svarene til tidligere eksamen på del 1.

 

Her er fasit svarene for våren 2012 i hvertfall

 

1) C
2) B
3) D
4) C
5) C
6) A
7) D
8) C
9) C
10) A
11) D
12) D
13) C
14) B
15) B
16) B
17) C
18) B
19) B
20) A
21) D
22) D
23) A
24) A
25) B
26) B
27) C
28) D
29) C
30) A
31) B
32) A
33) D
34) C
35) B
36) D

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med det letteste spørsmålet noensinne. jeg kan alt annet unntatt det her med hypoteser og teorier.

 

Hva er mest rett å si om naturvitenskapelige teorier?
A Teorier er gjetninger gjort av respekterte og dyktige vitenskapskvinner/vitenskapsmenn.
B Teorier er hypoteser som ennå ikke er bekreftet grundig nok.
C Det er bare de forklaringene som er grundigst bekreftet, som kalles teorier.
D Hvis teorier blir bekreftet grundig, går de over til å være sikker viten.
Hva er riktig svar her ?
Lenke til kommentar

 

Kan noen hjelpe meg med det letteste spørsmålet noensinne. jeg kan alt annet unntatt det her med hypoteser og teorier.

 

Hva er mest rett å si om naturvitenskapelige teorier?
A Teorier er gjetninger gjort av respekterte og dyktige vitenskapskvinner/vitenskapsmenn.
B Teorier er hypoteser som ennå ikke er bekreftet grundig nok.
C Det er bare de forklaringene som er grundigst bekreftet, som kalles teorier.
D Hvis teorier blir bekreftet grundig, går de over til å være sikker viten.
Hva er riktig svar her ?

 

 

Det er vel D, er det ikke?

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen hjelpe meg med det letteste spørsmålet noensinne. jeg kan alt annet unntatt det her med hypoteser og teorier.

 

Hva er mest rett å si om naturvitenskapelige teorier?
A Teorier er gjetninger gjort av respekterte og dyktige vitenskapskvinner/vitenskapsmenn.
B Teorier er hypoteser som ennå ikke er bekreftet grundig nok.
C Det er bare de forklaringene som er grundigst bekreftet, som kalles teorier.
D Hvis teorier blir bekreftet grundig, går de over til å være sikker viten.
Hva er riktig svar her ?

 

 

Det er vel D, er det ikke?

 

Jeg vil si det er C som er riktig her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen andre her som skal bruke Wikitaxi? Det gjør det mulig å laste ned hele den norske wikipediaen (ca. 400 mb) og lese alt offline. Vet ikke om jeg får bruk for det, men kan vel være nyttig å ha for å søke opp noe kjapt på del 2.

Endret av jabc
Lenke til kommentar

Alle eksamene for biologi 2 ligger inn på Udir fra 2009 til 2013. for å laste alle med dere trykke på noen av de biologi del 1, biologi del 1 og del 2 og bare biologi 2. dere skjønner ? er det noen som har flere fasit svar til disse eksamene utenom de som er nevnt over allerede? =) XD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...