Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Skal prøve å forklare hvordan jeg tenkte, men ikke så lett uten å tegne. Hvis vi kaller de to genvariantene for a og A. Da er aa den eneste kombinasjonen som gir et barn med albino. Dersom to heterozygote foreldre krysses kan barna bli: Aa, AA, aa og Aa. Av disse er bare tre av dem brune, slik oppgaveteksen krever at den neste foreldregenerasjonen skal være. Vi har da mulighetene: Aa, AA og Aa. La oss kalle den siste for Aa(2) for å ikke blande dem. Disse kan krysses ni ulike måter, (3^2). Jeg kan ramse opp de ni ulike:

1-AaxAA,

2-AaxAa,

3-AaxAa(2),

4-AAxAa,

5-AAxAA,

6-AAxAa(2),

7-Aa(2)xAA,

8-Aa(2)xAa(2),

9-Aa(2)xAa

 

Kun 6 av disse kombinasjonene vil gi mulighet for albinobarn, det er de seks som inneholder to heterozygote foreldre (her: nr 1,2,3,7,8,9)

 

Aha, jeg er med. Men jeg har gjort det på en annen måte. Kan godt være at jeg har tenkt feil.

 

Jeg gjorde det slik at jeg først brukte krysningsskjema der jeg krysset Aa med Aa (foreldrene)

Jeg fikk da at det var 1/4 sjanse for AA, 1/4 sjanse for aa og 2/4 sjanse for Aa.

 

Jeg eliminerte så alternativet der man fikk aa, da disse ble hvite og disse var brune.

 

Jeg fikk da 2/3 sjanse for Aa og 1/3 sjanse for AA.

 

Jeg tegnet så opp krysning for de ulike alternativene AAxAA AaxAa og AAxAa.

 

Jeg tok så utgangspunkt i at vi krysset Aa med AA (jeg kalte dette krysningsskjema C) og summerte total risiko. Jeg endte da opp med at detvar 2/3 sjanse for at en foreldre var bærer, 1/2 sjanse for at de arver a hos foreldrene, og at det var 1/4 sjanse for å få et albinobarn.

 

Samlet fikk jeg

2/3 x 1/2 x !/4 =1/36

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok sensorene får mye forskjellig der. Morsom oppgave! I motsetning til nynorsk og slikt var det faktisk en tentamen jeg koste meg godt med, til tross for stresset.

 

Ja, jeg elsker biologi! Hadde norskeksamen i dag. Var ingen oppgaver jeg syns var noe særlig så følte ikke akkurat at jeg fikk bingo der.

Lenke til kommentar

Skal ikke gjøre det om til en norsktråd, men taktikken min er rett og slett bare å skrive samme sjanger (retorisk analyse, kommer alltid) hver gang, og slavisk følge en formål som som regel gir meg 5. Men nå skulle de selvfølgelig stappe på en del 1 og. Glad jeg snart er ferdig med sånne fag!

Lenke til kommentar

Skal ikke gjøre det om til en norsktråd, men taktikken min er rett og slett bare å skrive samme sjanger (retorisk analyse, kommer alltid) hver gang, og slavisk følge en formål som som regel gir meg 5. Men nå skulle de selvfølgelig stappe på en del 1 og. Glad jeg snart er ferdig med sånne fag!

 

Ja, jeg seriøst HATER reklameanalyse. Men men, jeg skrev den siste oppgaven som handlet om kvinner (essay/kåseri) så det går enten bra eller rett vest. Jeg har 5-5 fra før, men hadde vært greit å fått en 5-er for å kutte den ene karakteren, og dermed få en karakter mindre å dele på.

 

Det er så mange år siden jeg har hatt norskpensum på skolen så jeg følte ikke at jeg hadde kunnskaper nok til å skrive noen av de andre oppgavene.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Så ja, jeg går gjennom DEL 1 (v2013), disse svar fikk jeg. Hva mener dere?

1-C
2-B
3-C
4-B (Her tenker jeg at, alle planter blir ikke spist av primærkonsumenter og av det som blir spist blir ikke alt fordøyd.)
5-B
6-B
7-B
8-A
9-C
10-D
11-A
12-A
13-C
14-C
15-B
16-B
17-B
18-A
19-D
20-D
21-C
22-C
23-B
24-A
25-A
26-C
27-D
28-D
29-B
30-C
31-D
32-B
33-B
34-D
35-C
36-C

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...