Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, vet noen hvorfor det ikke finnes rene nøytronkjerner?

 

Det har å gjøre med hvordan den kjernekraften fungerer. Så vidt jeg husker er alle rene nøytron tilstander ustabile. Husker dessverre ikke alle detaljene og jeg er for lat til å sjekke de ut nå.

 

Hvor er -trygve når vi trenger han?

 

Kanskje http://en.wikipedia.org/wiki/Strong_interaction#Behaviour_of_the_strong_force kan gi deg litt info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja.

chart?cht=tx&chl=P=\frac{W}{t} \Rightarrow P=\frac{F*s}{t} \Rightarrow P=F*\frac{s}{t}

 

Legg merke til hvordan man kan sette inn definisjonen for arbed inn i definisjonen for effekt.

Kan du da finne farten?

 

Edit:

F=G i dette tilfellet.

hmm...går det ikke ann å finne tiden direkte med de opplysinger som foreligger? eller blir det svaret mitt feil? ble litt usikker når du skrev nja! hehe..

Lenke til kommentar

 

Hei

Jeg sliter litt med denne oppgaven:

 

To små kuler har like stor elektrisk ladning og henger i ro i tynne, lette snorer. Snorene er like lange. Avstanden mellom kulene er 0,20 m, hver kule har masse 8,0 g og vinkelen mellom snorene er 50,4 grader. Hvor stor ladning har hver kule?

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal starte å løse denne oppgaven. Jeg skal vel bruke formelen

 

F= Kvadatrot (kQ1Q2/r). Problemet er bare at jeg ikke har alle tallene

 

Problemet ditt er at du har missforstått hva fysikk handler om. Det handler ikke om å plugge tall inn i formler.

 

Lag en tegning av kulene og tegn opp kreftene som virker på de. Du kan godt legge ut en tegning her så kan jeg sjekke om du har gjort det rett.

 

PS: Jo, du har alle tallene. Les oppgaven en gang til. Du har noe informasjon om ladningene der.

 

Har begynt å tegne på kreftene, men synes det er litt vanskelig. I Y retning er S+G=0 siden kulene henger i ro (N.1.L). I X retning er jeg litt mer usikker. For det virker kanskje noen krefter (F?) mellom kulene som gjør at de ikke kolliderer? post-368205-0-05919500-1418421246_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Det stemmer at de virker i motsatt retting ja, men ikke fordi de har like stor ladning, men fordi de ladningen til de to partiklene har samme fortegn. To posetive, eller negative, ladninger vil frastøte hverandre.

 

Kraften får som F = - Q*Q/r**2.

 

Tegningen din ser ut til å stemme. Nå må du tenke trigonometrisk.

Lenke til kommentar

Hei, vet noen hvorfor det ikke finnes rene nøytronkjerner?

Dersom det var en ren nøytonkjerne ville det skje en reaksjon som fikk et nøyton til å dele seg til et elektron og et proton (betastråling). Med andre ord vil den ikke lenger være ren. Når det oppstår protoner på denne måten vil de også hindre videre reaksjoner mellom nøytonene.

 

På grunn av dette trengs det en balanse mellom nøytoner/protoner, kjernekraft/frastøtningskraft for at kjernen skal være stabil.

Endret av Drømmeren
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg har jobbet med et uttrykk noen dager, uten å komme helt i mål.

 

Eksempel på oppgave jeg ønsker uttrykk for er:

 

En stålkule med masse 3 kg og farten 10m/s treffer en annen

stålkule med masse 1 kg, som i utgangspunktet ligger i ro.

Støtet er sentralt og elastisk. Finn farten til begge kulene etter støtet.

 

Her skulle jeg gjerne hatt et uttrykk eller en annengradsligning, som er satt sammen av formel for bevaring av bevegelsesmengde:

 

m1v1+m2v2=mu1+m2u

 

Og ligning for bevaring av energi

 

1/2m1v^2,1+1/2m2v^2,2=1/2m1u^2,1+1/2m2u^2,2.

 

En del knot for å komme frem til et uttrykk. Men om noen her tar utfordringen er jeg evig takknemlig.

 

Kan du ikke bare løse den ved å lage et likningssett? Endret av physics&math96
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg har jobbet med et uttrykk noen dager, uten å komme helt i mål.

 

Eksempel på oppgave jeg ønsker uttrykk for er:

 

En stålkule med masse 3 kg og farten 10m/s treffer en annen

stålkule med masse 1 kg, som i utgangspunktet ligger i ro.

Støtet er sentralt og elastisk. Finn farten til begge kulene etter støtet.

 

Her skulle jeg gjerne hatt et uttrykk eller en annengradsligning, som er satt sammen av formel for bevaring av bevegelsesmengde:

 

m1v1+m2v2=mu1+m2u

 

Og ligning for bevaring av energi

 

1/2m1v^2,1+1/2m2v^2,2=1/2m1u^2,1+1/2m2u^2,2.

 

En del knot for å komme frem til et uttrykk. Men om noen her tar utfordringen er jeg evig takknemlig.

 

Kan du ikke bare løse den ved å lage et likningssett?

Er ikke sikker på om dette hjelper, men har kanskje noe.

 

1v^2,1=m1u^2,1+m2u^2,2 (1)

u1+v1=u2 (2)

 

m2v^2,2 i ligning (1) og v2 i ligning (2) forsvinner siden den ene kula er i ro ved starten. Det er et eksempel i ergo 2 som forklarer det ganske bra, side 94-95.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...