Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Nåvel. På de plattformene jeg har vært på så gjøres nå egentlig alt mulig for å få opp oljen enda litt raskere. Gasslift, vanninjeksjon (hindrer også innsynking), syrevask, wireline osv.

 

Men ellers så ser det ut som jeg bare kan selge blien hvis denne utviklingen fortsetter.

 

Edit: Ny og forbedret teknologi gjør en i stand til å ta ut mye mer olje. For eksempel så pågår det på Ekofisk B wireline arbeid. En regner med å kunne ta ut 10 000 fat mer i døgnet når denne jobben er ferdig. Ellers så skal det bygges nye og utbedre de andre plattformene for tilsammen 100 milliarder kroner (++) som gjør de i stand til å ta ut enda mer.

 

Ok, men vil det få oljen til å vare lengre? Det virker bare som det er motsatt, men at de bruker argument om at oljen skal vare lengre for å forsvare det å tappe opp fortere? Staten Norge taper, mens sjefer med opsjonsrelaterte bonuser tjener. Ellers så er spreaden på futures nå ekstremt tett, det er enda mer spekulasjon nå. De som spekulerer på juni kontrakter eier virkelig markedet. aktiviteten er helt ekstrem sammenlignet med andre råvarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, det gikk litt over hodet mitt. Er bare en elektriker som snapper opp en del info om det som skal skje der ute (ikke at det er hemmlig).

 

Angående at oljen vil vare lengre så er det ett tilfell av ja takk, begge deler. Selv om de kan ta opp mer olje nå, så betyr det også at de kan ta opp olje i flere år en de ville uten disse modifiseringene.

 

Til en viss grad så kan jo norge tjene på at alle brønnene i nordsjøen blir stengt til prisen er over 250$. Men er egentlig det lurt?

Endret av Snesopp
Lenke til kommentar

Man kan innføre et prisgulv, f.eks. at man ikke produserer/eksporterer olje hvis den går under 500 kr/fat. Med knappheten på oljen i verden i dag vil en slik politikk trolig føre til at oljen aldri går under dette nivået. Uansett, dette er arvesølvet vårt og i ettertid er det sårt å tenke på at på 90-tallet solgte vi unna oljen til 50 øre/liter. I dag får vi 3-4 kr/liter.

 

Men det er vanskelig å si hvordan situasjonen er om 50 år, kanskje har man greid å komme opp med ny teknologi som gjør at vi ikke lenger trenger olje?

 

 

$126.20 er forresten rekorden nå.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Vi ga bort oljen med 20-40 dollar fatet.

 

Men hva er en grei pris å kreve for den gjennomsnittlige kjøperen på verdensmarkedet? Kanskje mellom 5-8 kroner pr liter. Det har mange råd til og det betyr en oljepris på 200 dollar. Men dersom tilbudet går raskt ned p.g.a peak oil så vil alt bli mer ustabilt.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Det er jo et godt spørsmål. Ettersom vi snakker om et stoff som trolig er oppbrukt om 100 år vil jeg si at prisen fortsatt er for lav. Men vår kapitalistiske økonomi er kortsiktig og ser ikke så langt fram i tid.

 

Mens bensinprisene har doblet seg de siste to årene i USA har forbruket gått ned med bare 1%. Men det har mye å gjøre med at folk ikke har alternativer. Bor man én time fra jobben og det er ingen skikkelig infrastruktur for kollektivtransport, så har man ikke så mye valg.

 

Men det man glemmer er at oljeprisen påvirker det meste. Tenk bare på matprisen. Det brukes svært mye olje i moderne matproduksjonen og ikke minst transportkostnadene når f.eks. ris skal fraktes halve verden rundt. Dette kan føre til at norsk landbruk blir mer konkurransedyktig. Kanskje blir transportutgiftene så store at det som tidligere var billigst å importere fra f.eks. Kina nå heller blir billigere fra Tyskland.

 

Ellers kan man jo se på den voldsomme økningen som en slags global C02-avgift. Man blir kvitt mye av luksusforbruket, SUV-salget er kraftig ned. Alternative drivstoff som var direkte ulønnsomme sammenlignet med olje ved $30 dollar/fatet begynner å bli en reell konkurrent. Investorene ser dette og satser mer på forskning og utvikling av fornybar energi.

 

Man kan også tenke på dette rent energimessig: 1 liter olje sies å tilsvare omtrent 200 menneskelige arbeidstimer. Nå aner jeg ikke gjennomsnittslønn i verden, men vil tippe timelønn ligger på rundt 2 kroner i snitt, altså burde oljen kostet 400 kroner/liter hvis man tenker på nytteverdien fra stoffet...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Det er ikke så lett å eie olje som gull, men den funksjonen har futures markedet tatt, det forklarer frikoblingen fra det fundamentale. Så hvis vi ser på olje som penger, opplever verden deflasjon, eller snart vil den gjøre det

 

Her tror jeg du bommer fælt. Noen må jo motta disse oljelastene også. Spekulantene hiver seg bare på og utgjør ikke fundamentet.

 

Vi lever i en ny tid der optimismen fra slutten av 90 tallet er borte.

Lenke til kommentar
Det er ikke så lett å eie olje som gull, men den funksjonen har futures markedet tatt, det forklarer frikoblingen fra det fundamentale. Så hvis vi ser på olje som penger, opplever verden deflasjon, eller snart vil den gjøre det

 

Her tror jeg du bommer fælt. Noen må jo motta disse oljelastene også. Spekulantene hiver seg bare på og utgjør ikke fundamentet.

 

Vi lever i en ny tid der optimismen fra slutten av 90 tallet er borte.

 

Jeg er enig i at det er et fundament, men jeg tror spekulantene driver prisen veldig, 50 % kanskje, det er bare sånn futures markedet virker når spekulasjonen tar overhånd, enten det er olje, sukker, soyabønner eller ris ,sterkt hjulpet av en flukt fra papir inn i harde varer.

 

Jeg regnet på en tur fra Oslo til Shanghai, et snittfly vil da bruke 780 liter totalt på tur retur om setene er fulle. Det beste flyet på markedet, når det blir ferdig:), kunne kuttet det til 470 liter. Nå vet jeg ikke prisen på flybensin i forhold til et fat olje, eller diesel. Men det er uansett en betydelig mengde, det tilsvarer forbruket i diesel for nesten 20000 km, et årsforbruk for en av de mest moderne dieselbilene. Så spørs det hvor lenge det går før en slik tur koster en hel årslønn for folk flest i vesten.

Lenke til kommentar

Jeg googlet opp de siste prisene på flybensin:

 

Aviation gas: 6,9 kr/liter ($5,06/gallon)

Jetfuel: 4,7 kr/liter ($3,46/gallon)

 

Det virker faktisk ikke så mye, men lurer på om det kommer noe CO2-avgifter og lignende oppå der igjen. Leste at Air France hadde fått sikret seg drivstoff til fastpris i ti år framover på $80 dollar/fat for ikke så lenge siden. Kan nok vise seg å være en meget smart avgjørelse. Norwegian derimot har ikke sikret seg noe og denne uken gikk billettprisene deres kraftig opp.

 

Er det én ting vi virkelig skulle brukt oljepengene våre på er det et skikkelig jernbanenett over hele landet og høyhastighetstog.

Lenke til kommentar
Jeg googlet opp de siste prisene på flybensin:

 

Aviation gas: 6,9 kr/liter ($5,06/gallon)

Jetfuel: 4,7 kr/liter ($3,46/gallon)

 

Det virker faktisk ikke så mye, men lurer på om det kommer noe CO2-avgifter og lignende oppå der igjen. Leste at Air France hadde fått sikret seg drivstoff til fastpris i ti år framover på $80 dollar/fat for ikke så lenge siden. Kan nok vise seg å være en meget smart avgjørelse. Norwegian derimot har ikke sikret seg noe og denne uken gikk billettprisene deres kraftig opp.

 

Er det én ting vi virkelig skulle brukt oljepengene våre på er det et skikkelig jernbanenett over hele landet og høyhastighetstog.

 

Det er bra med jernbane. Men jeg tror spekulasjonen i oljemarkedet nå er ekstrem. Her er en god artikkel: http://www.foxnews.com/story/0,2933,166038,00.html

 

"Even OPEC refers to NYMEX when it sets its price targets. Right now it costs exactly $3,375 for anyone to control 1000 barrels of crude oil valued at roughly $67,000. Three grand to control nearly seventy!"

Saken er at ingen vet hvor høyt det vil gå eller hvor lenge det vil vare.

Lenke til kommentar

CRUDE OIL, LIGHT SWEET - NEW YORK MERCANTILE EXCHANGE Code-067651

FUTURES ONLY POSITIONS AS OF 05/06/08 |

--------------------------------------------------------------| NONREPORTABLE

NON-COMMERCIAL | COMMERCIAL | TOTAL | POSITIONS

--------------------------|-----------------|-----------------|-----------------

LONG | SHORT |SPREADS | LONG | SHORT | LONG | SHORT | LONG | SHORT

--------------------------------------------------------------------------------

(CONTRACTS OF 1,000 BARRELS) OPEN INTEREST: 1,422,431

COMMITMENTS

257,908 194,690 222,809 857,629 881,738 1338346 1299237 84,085 123,194

 

CHANGES FROM 04/29/08 (CHANGE IN OPEN INTEREST: 56,975)

16,506 6,599 12,706 19,845 6,625 49,057 25,930 7,918 31,045

 

PERCENT OF OPEN INTEREST FOR EACH CATEGORY OF TRADERS

18.1 13.7 15.7 60.3 62.0 94.1 91.3 5.9 8.7

 

NUMBER OF TRADERS IN EACH CATEGORY (TOTAL TRADERS: 339)

90 130 131 89 105 269 282

 

http://www.cftc.gov/dea/futures/deanymelf.htm

 

En forklaring: http://www.theoildrum.com/node/3157

 

"The commercial PNL (Percent Net Long position) is also called "hedging pressure" and the non commercial PNL is the "speculative pressure"."

Endret av enim2
Lenke til kommentar
$124.70. Vi har dermed fått en dobling av oljeprisen på 12 måneder.

Det er egentlig merkelig hvor lite det betyr for bensinprisen. For 12 måneder siden kostet bensinen ca 11,50* i Tromsø. Nå koster den ca 13,50*. Altså 17% økning selv om råvaren har steget med 100%. Dieselen ligger ca 50 øre høyere.

 

* Tromsø har ikke bompengesystem. I stedet for har vi en lokal avgift på 65 øre/liter. Drivstoffprisene er altså ikke representable for andre deler av landet.

 

Trekk fra det staten tar i avgifter fra den summen du betaler pr. liter og du ser at prisen har steget langt høyere enn 17%.

Lenke til kommentar
Trekk fra det staten tar i avgifter fra den summen du betaler pr. liter og du ser at prisen har steget langt høyere enn 17%.

 

Vi kan være glade for at avgiftssatsene er fastsatt i kroner per liter, og ikke som en prosentsats av selve oljeprisen, ja...

 

Edit: ja, bortsett fra momsen (eller merverdiavgifta, for å bruke korrekt navn), da.. :blush:

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Nei det gjør jeg ikke. Og det svaret tror jeg nok du visste. Ikke klarte du svare på spørsmålet mitt heller, men du insinuerer vel at du ikke er enig. Hvordan du får momsen til å være høyere enn drivstoffavgiften på ~4 kr forstår ikke jeg.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Egentlig er futures markedene så små at det skal veldig lite penger til for å flytte dem. Om real rentene er lave, og aksjemarkedene i stagnasjon slik som nå kan det godt bli mye mer spekulasjon. Det gjelder å finne de råvarene som er billigst å kjøpe.

 

Han Simmons som snakker så mye om peak oil, skyldte på spekulasjon i 1998 da prisen var lav, men nå er det naturligvis ingen spekulasjon :grin: Til tross for at lagrene er like høye som før prisen falt i 1998. Hvis noe, måtte det være at lagertallene fra USA ikke lenger betyr noe.

 

Det som er litt mer interessant er synet til Peter Schiff. Han mener asiatene kommer til å vrake dollaren, med det resultatet at oljeprisen går veldig opp i USA samtidig som den går ned i Asia.

Det er veldig mange signaler på at Kina er iferd med å gjøre en revaluering der det tas et kjempesteg, for å hindre mer spekulasjon på at de skal komme til å gjøre det. Da vil asiatene naturligvis få kjøpekraften usa mister.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...