Gå til innhold

[Løst] HJELPP! Hovedkorte ekploderte !


Anbefalte innlegg

Så i sitt å ser på film så plutselig så hørte i eit smell så pcen skudde seg av

og så ser i att en del av hovedkorte har dotte av !

 

og det lunka brent

 

Kan detta ha nokkå ma att strømmen gjekk i sta ? eller nokkå feil ma strømmen

 

eller att hovedkorte va overoppheta va max oppi 60 grader i sta...

 

Veit ikke ka i ska gjer no

 

Takka veldig for svar !!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke skrudd den på etter dette skjedde du mener vel trenger nytt hovedkort ? jeg såg påhovedkorte i sta såg att en av capatisors veit ikke ka det heite på norsk.



uansett om i ska kjøpe eit nytt hovedkort så må i uansett vite ka som faktisk skjedde slek at det ikke skal sje igjen.



har aldri hatt nokkå problema ma hovedkorte før .


Lenke til kommentar

Kjøpte den brukt så har ingen kviteringer. delene er fra komplett.no delene er ca 2-3 år tipper jeg

 

PSU Corsair 1200w trur i hovedkort e msi miltary class 2 b3

 

Kan detta ha nokkå å gjer ma att dei hell på å ordna på strømmen i område her ?

Endret av LikaDuSuppe?
Lenke til kommentar

Så i sitt å ser på film så plutselig så hørte i eit smell så pcen skudde seg av

og så ser i att en del av hovedkorte har dotte av !

 

og det lunka brent

 

Kan detta ha nokkå ma att strømmen gjekk i sta ? eller nokkå feil ma strømmen

 

eller att hovedkorte va overoppheta va max oppi 60 grader i sta...

 

Veit ikke ka i ska gjer no

 

Takka veldig for svar !!! :D

 

Unnskyld, og ikke for å være frekk eller noe, men kan du skrive litt tydeligere? No offence :)

Lenke til kommentar

 

Så i sitt å ser på film så plutselig så hørte i eit smell så pcen skudde seg av

og så ser i att en del av hovedkorte har dotte av !

 

og det lunka brent

 

Kan detta ha nokkå ma att strømmen gjekk i sta ? eller nokkå feil ma strømmen

 

eller att hovedkorte va overoppheta va max oppi 60 grader i sta...

 

Veit ikke ka i ska gjer no

 

Takka veldig for svar !!! :D

 

Unnskyld, og ikke for å være frekk eller noe, men kan du skrive litt tydeligere? No offence :)

 

Haha, e ikke akkuratt kjent for rettskriving ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper på d ja, det er nok overbelastning på grunn av att vi har tydeligvis fått strøm fra agregat i natt så når dei skifta d så gjekk strømmen i 1 sec så 5 min seinare så small d

 

Jeg er enig i at du bør skrive tydeligere.

Den tiden du sparer på å hamre ned litt dialekt, må alle andre bruke ekstra for å lese det du skriver. Og vi vil jo bare hjelpe.

 

Jeg vet ikke om du har noen rettigheter i forbindelse med den generatoren. Kanskje dere har fått for høy spenning eller feil frekvens, noe som har ført til skade på elektronisk utstyr?

 

Andre forumbrukere får svare på hva du bør gjøre i den forbindelse. Mulig de folkene som drev med generatoren i natt er erstatningsansvarlige?

 

 

Kondensatorer kan ofte byttes selv. Men i PCer er alt så smått og spesiellt.

Det er mye lettere i en gammel radio.

En typisk feil på gamle radioer er at elektrolyttkondensatorer har tørket ut.

En elektrolyttkondensator er en blikkboks med papir og plastfolie, fyllt med en væske som lukter som reker.

Væsken kalles elektrolytt, og bidrar til at kondensatoren fungerer, nesten som syra i et batteri.

Ofte tørker den inn, så kondensatoren virker dårligere.

Samsung er kjent for å bruke billige, dårlige kondensatorer i flatskjermene sine. Derfor må de ofte til reparasjon.

 

Kondensatorer kan være meget enkle å bytte, avhengig av type og størrelse.

Men du må ha loddebolt og kunnskap.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Håper på d ja, det er nok overbelastning på grunn av att vi har tydeligvis fått strøm fra agregat i natt så når dei skifta d så gjekk strømmen i 1 sec så 5 min seinare så small d

 

Jeg er enig i at du bør skrive tydeligere.

Den tiden du sparer på å hamre ned litt dialekt, må alle andre bruke ekstra for å lese det du skriver. Og vi vil jo bare hjelpe.

 

Jeg vet ikke om du har noen rettigheter i forbindelse med den generatoren. Kanskje dere har fått for høy spenning eller feil frekvens, noe som har ført til skade på elektronisk utstyr?

 

Andre forumbrukere får svare på hva du bør gjøre i den forbindelse. Mulig de folkene som drev med generatoren i natt er erstatningsansvarlige?

 

 

Kondensatorer kan ofte byttes selv. Men i PCer er alt så smått og spesiellt.

Det er mye lettere i en gammel radio.

En typisk feil på gamle radioer er at elektrolyttkondensatorer har tørket ut.

En elektrolyttkondensator er en blikkboks med papir og plastfolie, fyllt med en væske som lukter som reker.

Væsken kalles elektrolytt, og bidrar til at kondensatoren fungerer, nesten som syra i et batteri.

Ofte tørker den inn, så kondensatoren virker dårligere.

Samsung er kjent for å bruke billige, dårlige kondensatorer i flatskjermene sine. Derfor må de ofte til reparasjon.

 

Kondensatorer kan være meget enkle å bytte, avhengig av type og størrelse.

Men du må ha loddebolt og kunnskap.

 

Tusen takk for informasjon :)

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere skyldes sprengte kondensatorer som oftest av for høy spenning eller faseforskjell. I ditt tilfelle kan jeg se for meg at det kun er 2 tilfeller;
1. Powersupply har takket for seg (Finn en binders og et multimeter/voltmeter, og test, for å starte PSU, kortslutt grønn og svart med bindersen)
2. En regulator på hovedkortet har takket for seg, som har ført til for høy spenning og igjen blåst kondensatoren.

 

Ingen av de nevnte ville jeg latt en person som ikke vet hva en kondis heter på norsk prøve å reparere.

Prøv med nytt hovedkort, smeller det igjen, så søker du retur på hovedkort og strømforsyning. Komplett er som regel greie på slikt.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere skyldes sprengte kondensatorer som oftest av for høy spenning eller faseforskjell. I ditt tilfelle kan jeg se for meg at det kun er 2 tilfeller;

1. Powersupply har takket for seg (Finn en binders og et multimeter/voltmeter, og test, for å starte PSU, kortslutt grønn og svart med bindersen)

2. En regulator på hovedkortet har takket for seg, som har ført til for høy spenning og igjen blåst kondensatoren.

 

Ingen av de nevnte ville jeg latt en person som ikke vet hva en kondis heter på norsk prøve å reparere.

Prøv med nytt hovedkort, smeller det igjen, så søker du retur på hovedkort og strømforsyning. Komplett er som regel greie på slikt.

Kan jeg teste strømforsyningen med og skru på vifte ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...