Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

bare en core varmes opp


Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg tok og satt på ny kjølepasta i går, men etter at jeg var ferdig er det bare den ene core-en på cpuen som blir varm 90c på 2 sec, resten står stille på 25C.

Har en i5 4670K (under-volta, men ikke overclocka) med en H100i

kjørte stresstest på prime95

 

Lurte derfor på om noen hadde et svar på hvorfor og hvordan jeg kan løse problemet.

Endret av storetex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du 100 % sikker på at alle kjernene ble belastet i Prime95. Om klokken ikke er stabil på gitt spenningsnivå så vil belastningen falle bort på de trådene som er ustabile.

 

Dobbeltsjekk at du FAKTISK belaster alle kjernene likt. F.eks ved å åpne oppgavebehandling.

For det første har jeg ikke noen tro på at du klarer å holde 25 grader på noen kjernen på prosessoren under maks last. For det andre så vil ikke en elendig montering av kjøler føre til SÅ stor forskjell på kjernene. Alle kjernene er samlet på et lite punkt under prosessoroverfalten (IHS), og en liten feil vil som regel forårsake en endring for alle.

Og selv om du tilfeldigvis ikke smørte på pasta på det knøtte-området som en kjerne er, så vil varmen spre seg i selve IHS-kobberblokken som ligger over prosessorkjernen, og dermed fordele varmen i resten av kjøleblokken.

Så perfekt temp på tre kjerner, og throttle-temp på en, har jeg ingen tro på er mulig i praksis. Så her er det noe annet som ligger bak.

 

 

Edit: Er det som jeg tror så belaster du kun en kjerne, men at den blir 90 grader tyder på rimelig dårlig montering, så ville nok også gjort denne på nytt ja. ^^ (ps: sjekk gjerne med CPU-Z at spenningsnivet og multiplieren på denne kjernen er der den skal være)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Er du 100 % sikker på at alle kjernene ble belastet i Prime95. Om klokken ikke er stabil på gitt spenningsnivå så vil belastningen falle bort på de trådene som er ustabile.

 

Dobbeltsjekk at du FAKTISK belaster alle kjernene likt. F.eks ved å åpne oppgavebehandling.

 

For det første har jeg ikke noen tro på at du klarer å holde 25 grader på noen kjernen på prosessoren under maks last. For det andre så vil ikke en elendig montering av kjøler føre til SÅ stor forskjell på kjernene. Alle kjernene er samlet på et lite punkt under prosessoroverfalten (IHS), og en liten feil vil som regel forårsake en endring for alle.

 

Og selv om du tilfeldigvis ikke smørte på pasta på det knøtte-området som en kjerne er, så vil varmen spre seg i selve IHS-kobberblokken som ligger over prosessorkjernen, og dermed fordele varmen i resten av kjøleblokken.

 

Så perfekt temp på tre kjerner, og throttle-temp på en, har jeg ingen tro på er mulig i praksis. Så her er det noe annet som ligger bak.

 

 

Edit: Er det som jeg tror så belaster du kun en kjerne, men at den blir 90 grader tyder på rimelig dårlig montering, så ville nok også gjort denne på nytt ja. ^^ (ps: sjekk gjerne med CPU-Z at spenningsnivet og multiplieren på denne kjernen er der den skal være)

jeg er enig i at det ikke er mulig med en så stor forskjell, men tempen ligger helt fryst på 25 C så jeg tror det enten er software det er eller at cpu-en har feil på clocken

Lenke til kommentar

Hvordan la du kjølepastaen? Beste måte for å unngå luftbobler og dårlig dekning er å legge en rund klump med pasta midt på prosessoren og montere kjøleren rett på uten å prøve å fordele pastaen manuelt.

jeg prøvde en ny måte, siden den du foreslo funker ikke, kan være at jeg er ekstremt dårlig til å putte på paste eller at jeg har en veldig dårlig cpu på det punktet, men jeg skal prøve å ta på ny kjølepasta

Endret av storetex
Lenke til kommentar

Fått sjekket hvor mange kjerner som faktisk blir belastet i oppgavebehandling? Kan enten se på totalt prosessforbruk (i prosent som vil ligge på ca 25% om det bare er en kjerne), eller på loggen for prosessorbruk, under fanen "ytelse".

 

Det er jo helt normalt ved overklokking (og da følgelig også undervolting) at noen "workers" i Prime95 regner en feil, og termineres. Dette kan skje umiddelbart, eller etter en stund.

 

Ps: husk å ikke bruk for mye pasta (og at du fjerner den gamle). Er jo mange som smører på og tror pastaen faktisk har god varmeoverføring. Det er ikke tilfelle, for kjølepasta har svært dårlige varmelede-egenskaper, og du ønsker kun å erstatte luften som eventuelt oppstår mellom overflatene, da luft har ENDA dårligere varmeledeegenskaper (er en isolasjon).

Lenke til kommentar

Jeg pleier å bruke litt mer enn et riskorn, kanskje 1,3 riskorn, og en ren skarp kniv eller lignende til å smøre ut pastaen før jeg klemmer på CPU-kjøleren. Men først bruker jeg isopropanol for å fjerne gamle rester.

Før brukte jeg neglelakkfjerner, men nå for tiden er det jo umulig å finne neglelakkfjerner uten E-vitamin og andre rare tilsetningsstoffer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...