Gå til innhold

Test: Windows 8


Anbefalte innlegg

Denne kan du enten brenne til en DVD, eller bruke til å gjøre en bootbar USB-minnepinne.

 

Hvorfor blande hardware opp i det hele når man bare kan bruke daemon tools eller lignende?

Enten tenker du kun på å installere på en virtuell maskin, eller så tror jeg du bommer grovt med din uttalelse.

 

Selvfølgelig kan man nok montere ISO-filen som en virtuell CD-ROM, for så å bruke denne som nok en virtuell DVD-spiller i f.eks. VMware Workstation. Dette er noe jeg selv har prøvd med f.eks. å kjøre spill for testens skyld i en virtuell maskin, og ha CD-ISO-filen på lokal harddisk, for så å montere den i Deamon Tools, for så å slå på virtuell DVD-spiller i VMware Workstation. Det fungerte, men siden det var et spill så gikk det noe tregt i den virtuelle maskinen.

 

Nok om akkurat det.

 

Daemon Tools er software, og så vidt jeg kjenner til, kan den ikke kjøre installert på harddisk alene som et OS kan gjøre for å aksessere slik virtuell hardware. Derfor, og dersom Windows 8 krever reboot, for så å lese ytterligere på den DVD-platen du så prektig hevder du kan montere i Daemon Tools, så kommer du til kort! Det har ihvertfall tidligere vært slik at installasjon av nyere Windows versjoner har krevd en slik reboot som beskrevet.

 

Påstanden din står for fall, og dersom du tenker på installasjon mot virtuell maskin, så finner du begrensning.

 

Men, jeg har enda et kort i ermet som kanskje kan løse floken din. For nå har vi snakket om et ordinært scenario med fysisk PC. Og den virtuelle maskinen er det få folk som vanligvis tar og benytter seg av.

 

Så til den andre muligheten. Du kan installere mot den virtuelle maskinen. Så bruke verktøy som kan lese .vmdk-filer, og forsøke å klone fra virtuell maskin til fysisk PC igjen som et steg nr. 2.

 

Jeg har aldri prøvd noe slikt, men kan tenke meg at det gjerne er mulig å få til med litt innsikt i slikt. Også dette steget er langt fra normalen, så opplegget ditt faller "egentlig" i grus, dersom du ikke tenker i virtuelle baner, eller virtuell + klone disk bane.

 

Nå skal jeg ikke promotere Acronis, men ser at de har en del kraftige verktøy. Jeg er ikke skråsikker om du kommer i mål med dette verktøyet på "virtuell + klone"-opplegget, men kanskje:

 

http://www.acronis.e...e.html#overview

 

Skal heller ikke promotere Paragon, men jeg tror de har tilsvarende løsninger, og det er ikke sikkert dette er den billigste måten, men den også ser ut som at kanskje kan fungere:

 

http://www.paragon-s...gration-server/

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av minusene som er listet opp er "Bratt læringskurve". Dette er ikke noe problem for en med litt kompetanse og læringslyst, men hvordan blir dette for mor eller bestefar som "endelig" har lært seg å komme på nett med gamle pcen?

Mitt inntrykk er at det er bratt læringskruve for mer avanserte brukere, fordi vi må venne oss til å gjøre ting på en annen måte. Når en har blitt van går det like fort (om ikke fortere).

 

For mor og bestefar er det derimot lettere nå tror jeg. I W7 må en klikke på masse for å installere programmer (vanskelig), i W8 er det som å laste ned en app på en telefon om man installerer fra Windows Store.

Og programmer fungerer også greit. Finnes alt en trenger i Modern ("Metro") slik at en slipper å switche mellom det og Desktop tror jeg det er lett å bruke.

 

Windows 8 sitt fotavtrykk er mindre enn Windows 7 sitt, så jeg ser virkelig ingen grunn til engstelse.
Hvis du ikke kan svare på spørsmålet, så kan du også spare deg for å komme med antagelser om hvorfor jeg spør.

Kan høyreklikke å avinstallere på omtrent alt som følger med av apps/tiles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windows 8 sitt fotavtrykk er mindre enn Windows 7 sitt, så jeg ser virkelig ingen grunn til engstelse.
Hvis du ikke kan svare på spørsmålet, så kan du også spare deg for å komme med antagelser om hvorfor jeg spør.

Såret jeg følelsene dine? Da beklager jeg meg veldig dypt og legger meg helt flat. Det er ikke meningen å prøve å hjelpe til på andre måter når svaret du lette etter er "NEI". Men du kan jo selvfølgelig avinstallere appene som kommer med etter du har Windows 8 oppe. Windows Store derimot er ikke en app men en funksjonalitet sydd sammen med grensesnittet og Microsoft Account, og bør derfor ikke fjernes.

 

Igjen beklager for at jeg krenket deg med å tro at du ønsker å fjerne dette for å åpne lagringsminne.

Endret av doffen45
Lenke til kommentar

Enten tenker du kun på å installere på en virtuell maskin, eller så tror jeg du bommer grovt med din uttalelse.

 

Jeg har brukt daemon tools flere ganger til og montere en W7 iso og reinstallere W7 fra scratch flere ganger, fungerer helt fint.

 

Det vil si at du installerer på en annen disk en den du har OS på når du mounter?

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere på denne reviewen, men siden den hadde noen rare påstander samt biter som rett og slett er feil, så gjør jeg det likevell.

 

Først noen enkle ting som hadde vert unngått om du hadde brydd deg om produktet du tester.

 

- Startskjermen har aldri vert kalt "Metro-meyen", den har alltid hett Startskjermen, det er designspråket som har blitt kalt Metro tidligere.

- Windows Marketplace er feil. Det heter Windows Store

- Installasjon her had du noe de faktisk har hentet fra Apple, du kan installere Windows 8 rett fra internett på samme måte som du kan gjøre med ML, og for bare 249kr.

- Skrivepult? En ting er denne irriterende fornorskingen av dataterminologi, men vi har allerede ett norsk ord for desktop, og det er SKRIVEBORD.

- Det er ikke en Windows Live-ID du bruker i Windows, men en Microsoft Account.

 

Og så en liten binote:

 

- Dere må også skille mellom tablet apps og mobil-apps på IOS/Android, mobil apps er ikke tablet apps. Ja, de fungerer, men er langt fra optimale å bruke.

 

 

Så over til selve innholdet:

 

For det første mener jeg at det feil å ha en review av Windows 8 som dekker både tablets og tradisjonelle maskiner, Windows 8 fungerer på to vidt forskjellige måter på hver av disse plattformene og bør derfor også ha to forskjellige reviews.

 

Microsoft lover imidlertid at det skal gå helt fint å oppdatere den gamle versjonen av Windows 7, men av erfaring kan slike oppgraderinger ofte føre til krøll i lengden.

 

- Hvor er det disse erfarginene kommer fra? Kommer de fra Windows 8? 7? Vista? XP?

 

Du kan dele de opp litt slik at de bare viser én tredjedel av skjermen mens en annen applikasjon dekker den resterende flaten, men der stopper det.

 

- Det er langt mindre enn 1/3. På 1366x768 skjerm er det ca 1/4, og på en 1080p er det enda mindre 1/6 kanskje.

 

Tabbe å tvinge startskjermen på mus/tastatur

 

- Mange har sagt at startskjermen er en uting, men jeg har fortsatt tilgode å få ett godt svar på hva det er som gjør den så forferdelig. Det beste svaret jeg har fått er "jeg ønsker å se desktopen min når jeg åpner calc" Og det sier egentlig det meste.

 

Hvorfor er det en tabbe? Startskjermen fungerer utmerket med mus og tastatur, du kan faktisk jobbe mer effektivt med startskjermen enn med startmenyen. Det samme gjelder Charms-menyen (CM), den gjør ting langt mer effektivt for de som bruker mus/tastatur. Via denne har du rask tilgang på søk i epost, internett, filer, bilder, kart, programmer osv osv. Skulle gjerne likt å vite hvordan dette hadde fungert bedre uten CM.

 

Da mener vi ikke å fjerne den nye startmenyen fullstendig for de med mus og tastatur, men laget en egen knapp for det på den "vanlige" startmenyen. På den måten kunne de med tastatur og mus fortsatt som de har gjort tidligere, valgt å gå inn på applikasjonsbutikken når de vil, og brukt de ARM-baserte applikasjonene hvis de har lyst.

 

Igjen så skjønner jeg ikke hvordan det du foreslår er en enklere løsning. Du vil altså ha en startmeny hvor du kan åpne programmer fra, og på denne startmenyen vil du ha en link til en startskjerm hvor du kan åpne de samme programmene samt gjøre andre ting?

 

Det er ingen som tvinger deg til å åpne Metro-apper eller å gå inn på Windows Store om du ikke ønsker det. Om du vil så kan du bruke startskjermen på nøyaktig samme måte som du bruker startmenyen i dag, og på toppen av dette har du raskere tilgang på annen data enn du har i startmenyen.

 

Og hvorfor er Pokki så mye bedre enn startskjermen? Utfra det skjermbildet der så byr ikke deres løsning på noen som helst som tilsier at det er en bedre løsning. Du åpner menyen for å åpne programmer. Nøyaktig hva er det Pokki sin meny gjør enklere?

 

På toppen av det hele får ser det ut til at du får opp apper du ikke engang har installert med den Pokki-menyen.

 

En liten binote:

 

Om dere synest Windows 8 er så forvirrende så kan dere starte med å ikke kalle Metro-apper for applikasjoner, men for apper/apps. Applikasjoner bør brukes om "vanlige" programmer.

 

Trykker du for eksempel på "søk" når du er inne på Marketplace, vil du kunne søke etter applikasjoner. Dette fremstår som utrolig klønete når du sitter på en vanlig datamaskin og bare leter etter et søkefelt

 

Beklager, men hvordan er det å ha en gjennomført søketjeneste i OSet klønete? Det tar meg under ett sekund å åpne søkevinduet med mus/tastatur, så igjen, hvordan er dette klønete?

 

Jeg mener også at dere burde ha utdypt mer rundt søketjenesten i Windows 8, da det rett og slett er fantastisk funksjon. Fra en søkeboks kan du søke absolutt alt. Være det, epost, bilder, filer, nyheter, internett, oppskrifter osv. osv. Og du kan søke etter hva det måtte være uansett hvor du befinner deg i Windows.

 

Reagerer også på dette evinnelige maset om at de har hentet mye fra Apple. Skydrive, og sync er noe Microsoft har hatt i en årrekke, lenge før Apple kom med Icloud og ML

 

Pris

 

"Det er fortsatt en god bit unna Apples operativsystem OS X Mountain Lion, som blir solgt for 140 kroner, men det er ikke nødvendigvis helt sammenlignbart." Stemmer at det ikke er sammenlignbart. For 140kr får du en oppgradering til Mountain Lion, og ML er som en SP å regne i Windows verden. For 249kr får du en oppgraderging til Windows 8 en oppdatering som er gigantisk sammenlignet med ML.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dat tar du feil.Domenetilknyttning vil si at den kan knyttes opp mot en Windows-server (som man som regel har på jobben). Skal du bruke maskinen privat (og såframt du ikke har en Windows-server hjemme) vil du ikke bruke dette i det hele tatt.

 

Har ikke server hjemme men har domenet på ekstern server. Det er vel ikke umulig å tenke seg at man kan hoste domenet hos noen med server-kapasitet??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor heter det fortsatt Windows når applikasjoner i vinduer er nettopp det de ønsker seg vekk fra ?

Windows RT blir jo et spesielt merkelig navn, nærmest ironisk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Installerte Windows 8 Pro i går kveld, så har fått lekt noen timer med det nå. Kostet 249,-, installasjonen gikk veldig raskt, måtte ikke laste ned en eneste driver og det var generelt en veldig positiv opplevelse - jeg har aldri jobbet så lite med å installere Windows før. Nå som jeg har brukt OSet litt, så forstår jeg ikke hva kritikken går ut på lenger.

 

Charms funker sikkert supert for touch, men det er ikke et problem å bruke med mus og tastatur heller. Det er bare å trykke start + c, så er man der. Det sitter automatisk etter en kort stund. Med litt mer aktiv bruk av tastaturet, så syntes jeg at startskjermen fungerer bedre enn den gamle startmenyen. Hvis man likevel ikke vil bruke startskjermen, så er det bare til å la være. Resten av OSet ser ut som før.

 

Det eneste jeg vil sette en finger på, og det er en ganske stor finger, er at jeg har lastet ned tre apps (wordfeud, angry birds og simple physics), hvorav kun én av dem har funket. Wordfeud gir meg bare en grå skjerm og angry birds lukkes etter et halvt sekund. Kanskje jeg burde installere noen drivere likevel? :hmm:

 

EDIT: Problemet med appene ser ut til å være forårsaket av dual GPU-saken til nVIDIA.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Dat tar du feil.Domenetilknyttning vil si at den kan knyttes opp mot en Windows-server (som man som regel har på jobben). Skal du bruke maskinen privat (og såframt du ikke har en Windows-server hjemme) vil du ikke bruke dette i det hele tatt.

 

Har ikke server hjemme men har domenet på ekstern server. Det er vel ikke umulig å tenke seg at man kan hoste domenet hos noen med server-kapasitet??

Domene-greiene du prater om har ingenting med nettsider og domener som hardware.no å gjøre. Det er snakk om intranett hos bedrifter. Deling av filer osv. kan du gjøre uansett versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dat tar du feil.Domenetilknyttning vil si at den kan knyttes opp mot en Windows-server (som man som regel har på jobben). Skal du bruke maskinen privat (og såframt du ikke har en Windows-server hjemme) vil du ikke bruke dette i det hele tatt.

 

Har ikke server hjemme men har domenet på ekstern server. Det er vel ikke umulig å tenke seg at man kan hoste domenet hos noen med server-kapasitet??

Domene-greiene du prater om har ingenting med nettsider og domener som hardware.no å gjøre. Det er snakk om intranett hos bedrifter. Deling av filer osv. kan du gjøre uansett versjon.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_domain

 

Sånn. Bare å lese seg opp.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke kritikken enkelte har, som på toppen av det hele maser om flopp.

Vist det er så grusomt så forsett å bruk Win7. Etter hva jeg kan huske skal MS fremdeles supportere og oppdatere Win7 i 10år++..

 

Jeg for min del elsker Win8 til nå. Spesielt på HTPC-en.

Tips: Windows 8 og Netflix appen er som skapt for hverandre :D

Endret av haddis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enten tenker du kun på å installere på en virtuell maskin, eller så tror jeg du bommer grovt med din uttalelse.

Jeg har brukt daemon tools flere ganger til og montere en W7 iso og reinstallere W7 fra scratch flere ganger, fungerer helt fint.

Det vil si at du installerer på en annen disk en den du har OS på når du mounter?

Snabelen

 

Nei, samme harddisk. Formaterer harddisken jeg har W7 på og installer det på nytt på samme harddisk.

Hei, jeg tror du troller med folk som har dypere innsikt på ting her nå.

 

Jeg korrigerer meg litt:

 

Forklar gjerne hvordan Win7 overskriver, for så å kunne grabbe tak i det nye på en og samme gang.

Jeg er av den oppfatning at det krever en reboot, hvor Win7 fortsatt ønsker å lese fra DVD-platen.

 

Nå når du har montert DVD-platen, og Daemon Tools er rensket bort av installasjonen (forutsatt at det går å overskrive en kjørende Win7), hvordan ser du da for deg at Windows 7 fortsetter installasjonen! Det er egentlig ikke et spørsmål, derav erstattet med utropstegn.

 

Men, om du har noen gode forklaringer, så får du i såfall forklare hvordan det hele fungerer på detaljnivå for oss.

 

La denne i spoiler da jeg nok er på noe utrygg grunn. Selv om jeg har ganske god forståelse for evt. hindre man kan komme borti ved reboot og sånne ting.

 

tobias6666 forklarer svært lite om hva han driver med når han ytrer noen hint. Kom så over denne videoen som viser kanskje noe av hva tobias6666 putler med. Men, selv om jeg har sett den, så forstår jeg ikke konseptet med at han ikke må boot'e inn i en annen tilstand som f.eks. Recovery CD som videoen jeg fant viser oss. OG hvis du må boot'e inn i en tilstand med DVD-plate uansett, så har en vel gjort jobben omtrent like langt da om man sammenlikner med standard installasjon fra DVD, eller? Ellers synes jeg metoden i video viser en fin måte å fiske ut en kopi fra en DVD:

 

http://www.youtube.com/watch?v=obVF-OQ5lAY

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...