Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Bruker lite om gangen og er VELDIG påpasselig. Gjør notater bare for og ha litt kontroll. Enig med at det er for dumt og røyke når jeg går på medisin for og få vekk bivirkningene av røykingen. Er bare ikke lett og slutte :cry:

 

Takk for svar :yes:

Hasj er et forhåndsvis enkelt stoff å slutte med. Du greier det, enkelt. Bare vær glad du ikke sitter konstant å turer på sovepiller, eller bruker speed.

 

Pluss at cipralex ofte blir utskrevet til røykesluttere. Tobakksavhengigheten burde bli enklere å kvitte seg med enn normalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Oi, registrerte meg jo på www.cipralex.com og spurte leger der om dette ville kræsje.

 

Nå har jeg blitt kontaktet av 2 norske leger som igjen har blitt kontaktet av cipralex i england. Jeg blir rett og slett bedt via mail om og gi dem mine personal opplysninger og navn på fastlege. Har ikke vært ærlig mot legen min ang. dette så nå sitter jeg i saksa. what to do?? hmm....

 

De er ekstremt nysjerrige på bivirkninger og vil få det registrert i et EU register. Godt jeg har tatt notater :D

 

Det viser seg for meg at det er et helvette og slutte med cannbis mens jeg går på cipralex. Jeg får STERKE abstinenser om natta hvis jeg ikke får røyka... Sånn var det ikke før!

 

Har sendt dem mail om at jeg opplyser alt hvis jeg får hjelp til og slutte samt noe og sove på :!:

 

Prøvekanin :cool:

Lenke til kommentar
Oi, registrerte meg jo på www.cipralex.com og spurte leger der om dette ville kræsje.

 

Nå har jeg blitt kontaktet av 2 norske leger som igjen har blitt kontaktet av cipralex i england. Jeg blir rett og slett bedt via mail om og gi dem mine personal opplysninger og navn på fastlege. Har ikke vært ærlig mot legen min ang. dette så nå sitter jeg i saksa. what to do?? hmm....

 

De er ekstremt nysjerrige på bivirkninger og vil få det registrert i et EU register. Godt jeg har tatt notater :D

 

Det viser seg for meg at det er et helvette og slutte med cannbis mens jeg går på cipralex. Jeg får STERKE abstinenser om natta hvis jeg ikke får røyka... Sånn var det ikke før!

 

Har sendt dem mail om at jeg opplyser alt hvis jeg får hjelp til og slutte samt noe og sove på :!:

 

Prøvekanin :cool:

 

Hva du enn gjør, ikke gi ut personlige opplysninger eller navn på din fastlege.

Lenke til kommentar
Fordi da får han misbruk i journalen. Leger blir mer restriktive med å tilby hjelp og medikamenter bl.a.

 

Takker! jeg forblir anonym....

 

/hvis noen skulle være interessert i dette engang har jeg tatt vare på masse mail og drit ang dette temaet. Bare send PM. Du finner ikke en dritt på nett og det fins ikke en lege som har snøring på dette. Har også motatt mail fra en tysk lege som vil at jeg skal legge ut personal opplysninger og få dette registrert. Kan jeg kreve penger??

 

Føler at jeg snart har spamma i filler hele tråden... :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Guest_marit_*
Hei Hei! Jeg ser at det er mye negativ erfaring med cipralex. Derfor vil jeg komme med min erfaring med denne medisinen, som er bare positiv! Jeg slet med depresjon i mange år, og lett angst. Jeg fikk anbefalt cipralex av terapeuten min. Ikke primært for å fjerne depresjonen, men for å komme opp på et mer normalt nivå for å klare å prate om problemene og sykdommen! Og det er en stoor vesentlig forskjell! Så siden kjæresten din går til psykolog tror jeg dette er hensikten her også. Jeg har ikke hatt bivirkninger av tablettene og jeg har gått på de i snart 3 år nå...har vært oppe i 15 mg, men driver og trapper ned for å avslutte. Det er vanskelig å ta innover seg det man snakker om hos en psykolog hvis man er veldig langt nede i depresjonen og sine egne tanker. Tablettene har verken forandret personligheten min eller gjort sykdommen verre. De har bare hjulpet meg til å finne tilbake til meg selv....med hovedvekt på å ta problemet ved roten!

 

Hei

Fint å høre om positive erfaringer med cipralex. Fikk denne medisinen idag, etter nøye vurdering, men ble med en gang kjempelei meg når jeg leste alle de kjipe erfaringene folk har med dette. Så det er godt å lese om at det kan hjelpe også!

Det jeg ønsker, er nettopp å kunne ha et følelsesliv på et nivå som gjør meg i stand til å ta tak i utfordringene jeg har. Har absolutt ikke tro på medisiner som mirakelhjelp. Men tror at hvis jeg ved hjelp av medisiner kan ha noen gode dager og opplevelser med de jeg er glade i (og meg sjøl, da), vil jeg stå sterkere til å takle depresjonen og lære meg nye positive og konstruktive tenkemåter. Jeg skal kombinere medisinen med samtaleterapi. Hadde absolutt ikke tatt piller uten å gå til samtaler samtidig. Det som er kjedelig, er at kjæresten min er negativ til medisinering...det skuffer meg. Trenger hans støtte i dette. Men jeg har også en sunn skepsis til piller. Og akter ikke å gå på dem for alltid! Jeg vil lære å takle følelsesliet mitt ved egen kraft! Da kan medisinen være en hjelp på veien.

Trenger tips til gode bøker som kan inspirere meg til å tenke positivt. Noen tips fra dere?

Lenke til kommentar

Hei folkens. Min erfaring med Cipralex er dårlig (ble vedig treg i hodet), men jeg kan se hvordan det kan få en til å innse at en tenker unødvendig negativt eller noe sånt og dermed stille bedre til å takle depresjon. Mitt beste tips for å takle depresjon er skikkelig hard fysisk trening, flere ganger i uken.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg gikk på Cipramil over et år. Er vel noe ala det samme. Vil ikke si jeg hadde noe bedre opplevelser av det.

 

Gikk på det grunnet utbrenthet. Klarte ikke å få motivasjon til noe.

 

Resultatet av cipramil for meg var: Jeg ble utrolig trøtt - sov halve dagen, jeg begynte å rote med sannheten, så sa masse tull som for meg virka helt sant, jeg ble rastløs, gjespet hele tiden, klikking i kjeven og vond mage.

 

Jeg har blitt fortalt av folk rundt meg jeg var _ekstremt_ agressiv, voldelig og sterk av pillene. Kunne klikke helt for meg i sinne, og bli så forbanna på folk av egentlig små ting - tror egentlig det var en følelse av oppgitthet som gjorde det. Gikk nok hardest ut for foreldrene mine - tror aldri jeg har vært så sint i hele mitt liv.

 

Legen ville ikke jeg skulle slutte, men jeg gjorde det allikevel, da jeg syntes ikke jeg hadde noe ut av pillene utenom et dårligere liv. Det som hjalp var å sette seg ned og "snakke litt med seg selv", ta meg i nakkeskinnet på en måte. Årene etter dette har vært utrolig hardt, men heldigvis for meg er jeg knallhard psykisk. Kan ikke klage på livet mitt nå - har nok kommet lengre enn de fleste og har egentlig ikke en ting å klage på.

 

Til slutt ender alt opp i en selv, og hva en selv gjør.

Endret av allyse
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest .....anonym...

Hei. tenkte jeg også skulle dele min hittil noe korte erfaring med cipralex. Jeg har gått på cipralex i 2 mnd, begynte først med 5mg og har gradivs økt til 15mg per dag. jeg følte meg annerledes allerede dagen etter. Jeg kjente meg lettere i kroppen, ville plutselig gjøre ting og kjente at jeg var litt små hyper, noe jeg trivdes med etter ett år uten å orke eller ville noe. Bivirkningene var kjipe i begynnelsen. Skikkelig kvalm, forstyrret syn/vanskelig og fokusere og gikk rundt å følte meg temmelig sjøsyk hele tiden egentlig. Men etter noen dager begynte det å avta. Siden har jeg fortsatt litt bivirkninger som f.eks. at jeg plutselig legger meg kl elleve om kvelden og sover i tretten timer hvis jeg har mulighet (jeg har aldri vært så opptatt av å sove og har pleid å sove lite, men jammen har det blitt en av mine nye yndlings- hobbier!) ellers har jeg fortsatt lyst på sex som vanlig, men det er blitt vanskelig å oppnå orgasme dessverre... og noen ganger kan jeg bli litt kvalm hvis jeg sitter på bussen, eller i bil, noe som er nytt for meg.

 

Men når det er sagt så takler jeg alle disse bivirkningene nettopp fordi jeg har fått tilbake livet mitt tilbake, slik som før jeg ble skikkelig deppa! Jeg klarer å se ting klart, klarer å snakke åpent om mine psykiske problemer med andre og vil gjerne snakke om det faktisk, ikke minst fordi det kan hjelpe andre som sliter og kanskje ikke tørr å si noe. Jeg blir ikke stressa og nervøs for alt lenger. jeg tenker heller pytt og drit i det liksom, føles som sjelen får ro til å leve og kose seg. Jeg klarer å ta valg, noe jeg slet utrolig mye med når jeg var depremert. Jeg har mer tro på meg selv som følge av at jeg er lystig og ser positivitet i livet mitt og i hverdagen min. jeg klarer å si til meg selv at "dette skal jeg endre på eller dette vil være en god opplevelse for meg" etc.

 

Jeg vet ikke hvordan livet mitt blir uten cipralex og om det er vanskelig å slutte, det eneste jeg vet er at jeg trengte virkelig å føle meg "normal" igjen, når pillene begynte å virke tenkte jeg "shit, er det sånn andre folk har det hver dag..? ikke rart de klarer seg" det er jo helt fantastisk å slippe all den angsten. Vet virkelig ikke hvor jeg hadde vært i dag uten cipralex.

 

ps. hvis du har angst og depresjoner hold deg LANGT unna hasj, det er som å helle tennveske på et bål... hvis du virkelig vil komme deg opp og ut fra den tilstanden, ikke vær dum nok til å tro at å røyke hasj hver dag ikke er så farlig!!! (Jeg har gjort det selv og, så jeg vet hva jeg snakker om)

 

pps. Jeg drikker alkohol, det går bra så lenge man prøver å drikke noe moderat ( med andre ord mye mindre enn 1liter sprit...)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke?

 

Fordi ingen i det norske helsevesenet ville spørre om personlige opplysninger over mail. Mail blir ikke reknet som trygt av helsemyndighetene, og ansatte bryter i så fall taushetsplikten viss de mailer slike opplysninger eller oppfordrer til det.

 

Det er dessuten en god regel å aldri utgi personnummer når folk spør etter det i mailer.

 

Stol på meg. Jeg jobber i staten :-)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare legge til en erfaring med cipralex, en -god- erfaring.

 

Hos meg kuttet den nedturene før de nådde bunnen, dempet sosial angst betraktelig, og gjorde meg generelt mindre tung til sinns.

Ved start-dose(som jeg mistenker varte altfor lenge. 5mg i 4 uker) fikk jeg vanvittige panikkangstanfall, og humørsvigninger ut av en annen verden. Dette forsvant når jeg gikk til 10mg. Senere har jeg fluktuert mellom 10-20mg.

Brå slutt og det å glemme å ta dose er -ikke- anbefalt. (anfall, nedturer)

 

Følelsen av sløvhet og døsighet har alltid vært tilstede hos meg, annet enn i få hypre øyeblikk.

 

Etter hva jeg har fått med meg er den en god del snillere på bivirkninger enn cipramil(citalopram uten e :o). Men sikkert i mange tilfeller mindre effektiv.

 

I mitt tilfelle er cipralex en gudegave, spesielt i forhold til Remeron.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Marie_*
ok, takk for svar! Når jeg leser på andre poster her så kan det faktisk virke som om det samme virkning på cipralex og hasj. Glemme ting, sover lenge o.l

 

Får se åssen det går utover kvelden.. jeg får prøve og "fade" hasj misbruket over til pillemisbruk i stedenfor.

 

Hvordan er disse med alkohol? blir man stein gæren? jeg drikker som regel 1 liter spit når jeg først skal drikke.

 

Pille"misbruk" blir kanskje litt feil, men dere forstår....

 

 

 

Jeg røyka selv shit daglig. Eller dvs alle dagene jeg hadde eller fikk tak i... Og har slitt med depresjoner siden jeg var 16. Er 20 nå. Jeg har klart å slutte å røyke. Litt og litt. Fordi kjæresten haaata at jeg var fjern og var totalt imot drikking. røyking og alt. Så det hjalp. Av kjærlighet til han klarte jeg slutte :) Drikker en gang iblant da. Må si jeg savner røykestundene med gutta men men... Det forverrer nok depresjonene å røyke. Når jeg satt pissefjern for meg selv og så på tv i timesvis og spiste kg vis med pasta bare tenkte jeg "fyy afen så patetisk jeg er!" lol.

 

Var hos legen i dag og fikk eeendelig resept på antideppressiva. cipralex 5mg dagen siden jeg er ung og slank.

Venninna mi hadde akkurat samme symptomer osv som meg og var like gammel da hun begynte med de. Hun ble HELT SEG SELV og fikk kjæreste osv bare få mnder senere. Hun røyka daglig og gjør det fortsatt samtidig som hun fortsatt går på medisiner. Så tror ikke det har så mye å si. Men er jo ikke nødvendig å røyke når du har piller tror jeg... hm..

 

Jeg gadd ikke si noe til legen om at jeg pleide røyke mye for da bare skylder dem på det og at det er det som har utløst depresjonene. Det vet jeg det ikke er. Uansett håper jeg pillene vil hjelpe meg til å få et vanlig liv tilbake og klare å komme meg opp på morran og slutte å få grineanfall uten noen spes grunn! Føler meg bare teit og skada. Kjæresten skjønner ikke en drit av dette og sykdommen så bedt han lese om det på nettet. Har han gjor det? nei! arg. nå klikker jeg igjen her hehe... men men.. Lykke til!https://www.diskusjon.no/style_images/main_gfx/folder_post_icons/icon6.gif

https://www.diskusjon.no/style_images/main_...icons/icon6.gif

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Marie_*
Hei. tenkte jeg også skulle dele min hittil noe korte erfaring med cipralex. Jeg har gått på cipralex i 2 mnd, begynte først med 5mg og har gradivs økt til 15mg per dag. jeg følte meg annerledes allerede dagen etter. Jeg kjente meg lettere i kroppen, ville plutselig gjøre ting og kjente at jeg var litt små hyper, noe jeg trivdes med etter ett år uten å orke eller ville noe. Bivirkningene var kjipe i begynnelsen. Skikkelig kvalm, forstyrret syn/vanskelig og fokusere og gikk rundt å følte meg temmelig sjøsyk hele tiden egentlig. Men etter noen dager begynte det å avta. Siden har jeg fortsatt litt bivirkninger som f.eks. at jeg plutselig legger meg kl elleve om kvelden og sover i tretten timer hvis jeg har mulighet (jeg har aldri vært så opptatt av å sove og har pleid å sove lite, men jammen har det blitt en av mine nye yndlings- hobbier!) ellers har jeg fortsatt lyst på sex som vanlig, men det er blitt vanskelig å oppnå orgasme dessverre... og noen ganger kan jeg bli litt kvalm hvis jeg sitter på bussen, eller i bil, noe som er nytt for meg.

 

Men når det er sagt så takler jeg alle disse bivirkningene nettopp fordi jeg har fått tilbake livet mitt tilbake, slik som før jeg ble skikkelig deppa! Jeg klarer å se ting klart, klarer å snakke åpent om mine psykiske problemer med andre og vil gjerne snakke om det faktisk, ikke minst fordi det kan hjelpe andre som sliter og kanskje ikke tørr å si noe. Jeg blir ikke stressa og nervøs for alt lenger. jeg tenker heller pytt og drit i det liksom, føles som sjelen får ro til å leve og kose seg. Jeg klarer å ta valg, noe jeg slet utrolig mye med når jeg var depremert. Jeg har mer tro på meg selv som følge av at jeg er lystig og ser positivitet i livet mitt og i hverdagen min. jeg klarer å si til meg selv at "dette skal jeg endre på eller dette vil være en god opplevelse for meg" etc.

 

Jeg vet ikke hvordan livet mitt blir uten cipralex og om det er vanskelig å slutte, det eneste jeg vet er at jeg trengte virkelig å føle meg "normal" igjen, når pillene begynte å virke tenkte jeg "shit, er det sånn andre folk har det hver dag..? ikke rart de klarer seg" det er jo helt fantastisk å slippe all den angsten. Vet virkelig ikke hvor jeg hadde vært i dag uten cipralex.

 

ps. hvis du har angst og depresjoner hold deg LANGT unna hasj, det er som å helle tennveske på et bål... hvis du virkelig vil komme deg opp og ut fra den tilstanden, ikke vær dum nok til å tro at å røyke hasj hver dag ikke er så farlig!!! (Jeg har gjort det selv og, så jeg vet hva jeg snakker om)

 

pps. Jeg drikker alkohol, det går bra så lenge man prøver å drikke noe moderat ( med andre ord mye mindre enn 1liter sprit...)

 

 

Nå ble jeg happy. Fikk håp :) Det du skrev er akkurat det jeg ønsker meg. Bare føle meg som et normalt menneske igjen! Verden opplever jeg som meget surrealistisk og jeg er en alien på denne jord :S Ingen gleder, ingenting å gjøre... Annet enn å sitte i leil med persiennene nede siden jeg flytta inn her. Gidder ikke ha oppe for da føles det som "slemme menn" kikker inn på meg. :p :S Så ikke "syns synd på meg selv ting" at jeg har de nede.

Weeee gleder meg til å hente pillene på apoteket i morgen :D Kan man få noen slags varsel når noen har skrevet noe her forresten ? :S

Lenke til kommentar
Gjest Sufragetti
Hei.

 

Kjæresten min går for tiden til en psykolog, og har blitt anbefalt Cipralex mot depresjonen hun for tiden lider av. Har lest en del artikler om disse, og det står at virkningen kan merkes allerede etter 2-4 uker, og at det er mange fornøyde brukere. Men når jeg leser om tablettene på forum rundt om på nettet synes jeg det er veldig mange som er negative til de også. Har noen her erfaringer med Cipralex? Andre anbefalinger til antidepresiva? Hvordan har dere følt dere etter at dere tok tablettene?

 

Tusen takk.

 

Hei. Jeg har gått på Cipralex/Lexapro (samme legemiddel, ulike navn) i forskjellige perioder i flere år. Jeg startet første gang da jeg var 15 med 5 mg som ble økt til 10 og så 20. Min erfaring av Cipralex har vært veldig positiv. Den fjernet selvfølgelig ikke den ekte, fastgrodde angsten, men lettet på lenkene rundt brystkassa mi og jeg følte meg betraktelig bedre. De tok meg av Cipralex da jeg var 17 noe som førte til en katastrofal angst jeg nesten ikke klarer å beskrive som pågikk i et halvt år før jeg fikk tryglet meg tilbake til Cipralex og angsten forsvant. Jeg har vært i en spesiell situasjon nå som har gjort at jeg har vært uten medisinene mine i to måneder nå og det merker jeg i høyeste grad. Bivirkninger har jeg opplevd lite av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest SSRI bruker
Hei.

 

Kjæresten min går for tiden til en psykolog, og har blitt anbefalt Cipralex mot depresjonen hun for tiden lider av. Har lest en del artikler om disse, og det står at virkningen kan merkes allerede etter 2-4 uker, og at det er mange fornøyde brukere. Men når jeg leser om tablettene på forum rundt om på nettet synes jeg det er veldig mange som er negative til de også. Har noen her erfaringer med Cipralex? Andre anbefalinger til antidepresiva? Hvordan har dere følt dere etter at dere tok tablettene?

 

Tusen takk.

 

Hei. Jeg har gått på Cipralex/Lexapro (samme legemiddel, ulike navn) i forskjellige perioder i flere år. Jeg startet første gang da jeg var 15 med 5 mg som ble økt til 10 og så 20. Min erfaring av Cipralex har vært veldig positiv. Den fjernet selvfølgelig ikke den ekte, fastgrodde angsten, men lettet på lenkene rundt brystkassa mi og jeg følte meg betraktelig bedre. De tok meg av Cipralex da jeg var 17 noe som førte til en katastrofal angst jeg nesten ikke klarer å beskrive som pågikk i et halvt år før jeg fikk tryglet meg tilbake til Cipralex og angsten forsvant. Jeg har vært i en spesiell situasjon nå som har gjort at jeg har vært uten medisinene mine i to måneder nå og det merker jeg i høyeste grad. Bivirkninger har jeg opplevd lite av.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jane_*

Jeg har gått på Cipralex 20 mg om dg. i over et år. Har gått på Serroxat tidligere i flere år.

Jeg merker ingen veldig plagsomme bivirkninger. Sexlivet er bra i motsetning til bruk med Serroxat.

Hos meg er det veldig bra mot angst og depresjon som jeg egnetlig ikke vet hvor kommer fra. Har også prøvd å finne svaret hos psykolog, men har akseptert at jeg antakelig bør benytte tabl. så det er greit, det er et helvete uten i hvertfall.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...