Gå til innhold

Hurtigtest: Asus UX32LN Ultrabook - bortimot perfekt!


Anbefalte innlegg

windows nøkkelen ligger i bios på win 8/8.1 maskiner, så ved installasjon av win 8 så henter den nøkkelen automatisk (nb funker ikke med win 8.1 iso, kun win 8. 'Oppdatere til 8.1 må du gjøre etterpå når du har installert win 8 på maskiner med lisensnøkkelen lagret i bios).

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte Asus Backtracker til å lage en recovery-minnepinne og kjørte deretter recovery fra denne til den nye SSD-en. Det fungerer perfekt, og den nye SSD-en får også en fungerende recovery-partisjon (slik som på originaldisken). Jeg har sett at mange kjører migration til ny SSD med f.eks. Samsungs eget kloneprogram, men det er ikke å anbefale, siden du da ikke får fungerende recovery-partisjon. Hvis du trykker F9 under boot da, vil Windows prøve å laste recovery, den finner det ikke, og Windows nekter å boote normalt etter dette.

 

Clean install er selvfølgelig fristende, men hvis jeg skal gjøre det blir nok i så fall Windows 7. Det skal være mulig, men litt kronglete med USB-driverne under installasjonen.

Lenke til kommentar

windows nøkkelen ligger i bios på win 8/8.1 maskiner, så ved installasjon av win 8 så henter den nøkkelen automatisk (nb funker ikke med win 8.1 iso, kun win 8. 'Oppdatere til 8.1 må du gjøre etterpå når du har installert win 8 på maskiner med lisensnøkkelen lagret i bios).

Heh, snodige greier. Takk for tipset skal prøve! Kall det tvangstanker, men jeg må alltid ta clean install når jeg får ny PC :p

 

Recovery bruker jo 20 GB

Lenke til kommentar

Ja, det gjør det. Poenget mitt er at det ikke er noen god kombinasjon å klone uten å få den med, siden det da blir full kræsj hvis du kommer til å trykke F9 under boot. Clean install er fint det, men det er egentlig ikke så mye rask som kommer som satndard på maskina. Har avinstallert McAfee, MS Office, Asus Webstorage og et par andre småting.

 

For egen del var det mest av latskap. Det blir nok en ren Win 7-install om ikke så lenge uansett (manglet en lisens her nå), så gadd ikke gjøre det med Windows 8.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg lasta ned en Windows 8.1 iso nå nettopp og sjekka SHA1 opp mot technet.

Windows 8.1 (multiple editions) (x64) - DVD (English)
BC2F7FF5C91C9F0F8676E39E703085C65072139B

 

http://msdn.microsoft.com/tr-tr/subscriptions/downloads/default%28en-us%29.aspx?pv=36:350#searchTerm=Windows%208.1%20(multiple%20editions)%20(x64)%20-%20DVD%20(English)&ProductFamilyId=0&Languages=en&PageSize=10&PageIndex=0&FileId=0

Den ba meg ikke om å legge inn noen nøkkel når jeg installerte men sa et eller annet om at jeg har kjøpt en preinstalled 8.1 maskin... så det fungerer tydeligvis om du bruker denne discen hvertfall.

Edit: OC-Freak, kan en stole 100% på en slik ISO når SHA-1 stemmer?

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Mulig de har oppdatert nøkkelen i bios på maskiner med 8.1 da, det er jo positivt.

 

Maskiner som ble solgt med win 8 (ikke 8.1) var det ikke mulig å installere 8.1 fra iso på ihvertfall.

 

De fleste isoer er faktisk henta direkte fra orginale plater uten noe tull, så er sjelden man finner noe "humbug".

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Mulig de har oppdatert nøkkelen i bios på maskiner med 8.1 da, det er jo positivt.

 

Maskiner som ble solgt med win 8 (ikke 8.1) var det ikke mulig å installere 8.1 fra iso på ihvertfall.

 

De fleste isoer er faktisk henta direkte fra orginale plater uten noe tull, så er sjelden man finner noe "humbug".

Jepp! Synes 20+ GB av en 128 GB SSD er litt vel mye å bruke på recovery. Du må ha mange takk for denne tråden og dine gode råd/svar! :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Bare et tips for å gjøre maskinen tilnærmet lydløs ved lett bruk:

 

http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1070494last ned notebook fancontrol.

 

Installer, og velg UX32LN profilen. Du kan også eksperimentere deg frem og lage en egen profil om du ønsker.

 

Da starter ikke viftene før CPU blir 65C, som betyr at viftene omtrent aldri starter ved surfing på nettet. Når viftene først starter så er de på til CPU er nedkjølt til under 55C så stopper de igjen.

 

I andre enden av skalaen så er viftene stilt til 100% ved 85C, som gir maksimal kjøling når maskinen trenger det.

 

Min UX32LN er nå helt lydløst ved nettsurfing, i stedet for sporadiske oppsarter av viftene innimellom :) Kun om jeg ser mye youtube videoer og slik at CPU temp overstiger 65C, ganske imponerende at den klarer seg bare med passiv kjøling i lange perioder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...