Gå til innhold

Hurtigtest: Asus UX32LN Ultrabook - bortimot perfekt!


Anbefalte innlegg

Har faktisk hatt Asus UX32LN en god stund, men ikke skrevet en test av den enda! Men det er det enda mulig å gjøre noe med. Har hatt 20+ bærbare maskiner de siste 10 årene så har litt sammenligningsgrunnlag ihvertfall wink.png

Specs:
Intel Core i7 4500U
Nvidia GT840M 2Gb DDR3
8GB DDR1600 RAM
128Gb SSD (Sandisk X110)
FullHD (1920 x 1080) Matt IPS skjerm

Dagens priser her! (Fra ca 7500 til 9500 avhengig av modell)

Førsteinntrykk:
Her er det gjort skikkelig arbeid med innpakkingen! Trodde jeg hadde fått feil maskin, eska var så stor! men det er faktsik en eske inn den store esken som inneholder maskin, futteral og to overganger (kablet nettverk og VGA). Meget god jobb, har kun opplevd dette en gang før og det var med en Dell XPS. Så her er det fokusert på at førsteinntrykket skal være bra, og Asus har lyktes! Maskinen også er meget elegant i tynn aluminium!

Tastatur:
Fint oppsett, og god kontrast mellom taster og bokstaver. Godt å skrive på. Skal jeg dra frem noe negativt må det være at baklyset lekker ut en del rundt tastene, og at det er litt flex i tastaturet mot høyresiden.

Touchpad:
Meget god og presis touchpad, perfekt glatt overflate. Selv ville jeg dog hatt dedikerte knapper i stedet for integrerte, men det får man nesten ikke på dagens maskiner.

Skjerm:
Asus har brukt en matt FullHD IPS skjerm fra ChiMei (CMN1343). Det er det lureste de har gjort! Det er en av de absolutt beste skjermene jeg har vært borti. Lysstyrken er høy, sortnivået er meget bra, innsynsvinklene meget bra og den har matt overflate. Fargegjengivelsen er bra, det er kun minimalt med lyslekkasje rundt kantene. Jeg finner ikke noe negativt å si, jeg ser absolutt ikke noen vits i en skjerm med høyere oppløsning på en så liten maskin. FullHD er perfekt, høyere oppløsning gir bare skaleringsproblemer i windows og krever mer fra maskinen - uten å gi noen fordeler ved normal sitteavstand fra maskinen.

 

Lyd:
Helt godkjent for en 13", men havner en del bak 15"+ maskiner med gode høyttalere og sub så klart.

Støy:

Maskinen har to vifter, begge går på lav hastighet selv ved lett bruk. Men de er knapt hørbare. Ved last så øker suset forsiktig og jevnt alt etter behovet for kjøling. Ingen ulyder og raske økninger. Ved max hastighet er støynivået enda helt ok, dette er ganske imponerende da asus har dedikert grafikk og likevel støyer mindre enn mange ultrabooks uten dedikert grafikk.

 

Varme:

Ved spilling så blir maskinen lunken, aluminiumskabinettet sprer varmen lett, men den blir aldri ubehagelig å bruke. Vil dog ikke anbefale å ha den på fanget mens du spiller, da kan du nok bli litt svett på låra siden viftene er bak/under. Under stresstesting så blir kabinettet litt varmt å ta på rett over F tastene, men selve tastaturet er fremdeles helt ok. I stresstest så Blir CPU rundt 89C før den throttler litt (klokker seg ned fra 2.7GHz til ca 2.3GHz) GPU blir 82-83C og ligger stabilt på max boost hastighet på 1124MHz. Har også testet i5 utgaven og den blir 87C og throttler ikke (ligger stabilt på 2.3GHz som er max for bruk av begge kjerner). Ved spilling blir CPU rundt 83-84C og GPU 75-76C. Slett ikke dårlig for en tynn ultrabook med dedikert grafikk.

 

Ytelse:
Maskinen er kjapp grunnet SSDen, 128Gb er litt lite når en del går til recovery. Har drøyt 80Gb ledig når man tar maskinen i bruk. Jeg har satt inn større SSD i min, den bruker en standard 2,5" disk på 7mm. 3DMark11: 2378 (2348 for i5 modellen) Poeng. Med skjermkort overklokket: 2727 poeng (2664 for i5 modellen). Med andre ord er forskjellen svært liten mellom i5 og i7, kan like gjerne spare noen kroner om prisforskjellen er stor, og velge i5 modellen. Notebookcheck har en del spilltester. Spiller selv blizzard sine spill mye og Starcraft går fint på medium, wow går på high, og D3 på medium ved fullhd oppløsning. Men for tyngre spill bør man se på en maskin med GTX nivå grafikk.

Batteri:
Helt grei batteritid på rundt 6 timer lett bruk over wifi. Det finnes dog konkurrenter (spesielt macbook Air med hele 10 timer batteridrift) som er bedre på dette området.

Trådløst nett:
God rekkevidde og stabilitet, har intel trådløst nettverkskort som jeg ser på som svært positivt.

Konklusjon:
Her har asus klart å lage en god og stilfull maskin som bør oppfylle kravene til ganske mange, uten at prisen er skyhøy! Det står det respekt av, og den er nesten uten konkurrenter også. Jeg vet ikke om noen andre maskiner som tilbyr en bedre totalpakke for en ultrabook, spesielt med tanke på at den også har dedikert Nvidia GT840M grafikk. Mange konkurrenter dytter i en skjerm med unødvendig høy oppløsning og uten dedikert grafikk - og selger de så til stive priser på 11-13000........

Positivt:
*Fin pris i forhold til hva man får.
*Bra tastatur og pekeplate.
*Generell god ytelse, mye takket være SSD.

*Nvidia GT840M grafikk gjør at man kan spille fler spill enn man ville klart med bare intel HD4400 grafikk.
*Ser og føles bra ut.

*Godt trådløst nett.

*Lavt støynivå.

*Bra kjøling

*Svært god IPS Skjerm!

Negativt:
*Nesten ingenting som er verdt å nevne; det finnes konkurrenter med bedre batteritid (da uten dedikert grafikk), SSD disken i grunnmodellen er litt liten (128Gb) om man vil installere litt spill blir det fort for lite, fingermerker vises lett på topplokket. Powerknappen sitter rett ved siden av delete/backspace, er mulig å trykke på den ved uhell. Men alt dette er bare "pirk", i forhold til svakhetene jeg stort set finner på de fleste bærbare jeg tester.

 

Totalt sett er dette ett av de beste ultrabook kjøpene i år, og en maskin som også egner seg godt som studiemaskin.

 

Det eneste jeg er redd for er at Asus holder på å fase ut denne modellen allerede (den er borte fra komplett.no f.eks) til fordel for UX303LN som er omtrent lik, men mye dyrere. UX303LN har en av disse FANTASTISKE UHD skjermen, jeg er ikke så overbevist.... UHD skjermen er BLANK (fysj), den krever mye mer av systemet, Skalering i windows fungerer dårlig, man må jo sette opp skriftstørrelse for å kunne lese noe på en slik skjerm, og dette fungerer dårlig i windows. Hvis ikke asus har bytta skjerm/fiksa kalibreringen på UHD skjermen så vil fargegjengivelsen være feil. Her ser dere hva jeg mener:

 

asus-ux303ln-screens-colors.jpg

 

Ipad Air med korrekte farger til venstre. Asus UX303LN UHD til høyre. Spesielt gult er helt på bærtur.

 

Konklusjon: Asus UX32LN er et bedre kjøp enn UX303LN UHD, Spesielt på grunn av skjermen!

Endret av OC-Freak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig god hurtigtest! Har selv kjøpt i5-versjonen og er strålende fornøyd. Det er som du sier ingenting som matcher maskinen på pris og kvalitet. Futteralet som følger med synes jeg også var lekkert (hvilke andre produsenter legger ved det?).

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med min også. Eneste jeg har å utsette på den er vel at den ikke føles like robust som en Macbook. Den gir litt etter hvis man trykker på lokket og det blir lett riper i det. Ellers en utrolig kompetent maskin uten at prisen er helt riv ruskende gal. Den har omtrent alt, i et lite, lekkert og fornuftig priset skall. :)

Lenke til kommentar

Min gamle 13 tommer gikk nettopp i stykker så jeg har akkurat bestillt samme utgave som deg før jeg leste her på forumet. Trenger en grei laptop til Linux da min stasjonære kjører Windows. Blir sannsynligvis ikke så veldig mye spilling men er greit å kunne legge inn Steam. Noen som har testa UX32LA-utgaven? Er litt i tvil om skjermoppløsningen på 1080p har så mye å si.

Lenke til kommentar

Du kan lese UX32LA testen hos notebookcheck.net: http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-UX32LA-R3025H-Ultrabook-Review.119986.0.html

 

Verdt å merke seg at i tillegg til å ha lavere oppløsning har skjermen langt svakere lysstyrke og dårligere kontrast/sortnivå, den bedre skjermkvaliteten til ux32ln er vel verdt prisforskjellen.

Den har dog bedre batteritid, siden den ikke har dedikert grafikk.

 

Ellers er maskinene like.

Lenke til kommentar

hmm, tror jeg gjerne avbestiller og går med UX302LG. Så en video av UX32VD som har samme kabinett, var en del fleks i tastaturet. Synd, da det ellers var en fantastisk laptop.

 

Edit: Jeg avventer til jeg har fått den, er ikke helt fan av glossy skjermer... Håper det ikke er noe problem likevel :) Btw, følgte det med ethernet adapter på din?
Har bestillt UX32LN-R4032H, og det er R4032H-biten som avvgjør hva som følger med i pakken (leser at dette varierer)

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Har jobbet som tester for en annen nettside av andre produkter for noen år siden. Konklusjon: Det er for mye arbeid skal man gjøre det skikkelig i forhold til hva man får igjen for det (les: nesten ingenting). Og å gjøre "halvveis" arbeid, det passer ikke meg.

 

Da er det bedre å ha det som en hobby og bare skrive "hurtigtester" som er mindre detaljerte - og når det passer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller ikke så mange spill, og de få jeg spiller har jeg spillt på fullhd. Eneste jeg prøvde diablo 3 på 1366 x 768 pga en bug (må laste ned en windows oppdatering for at d3 skal fungere skikkelig, ellers får man ofte svart skjerm når man starter spillet). Og bilde er ikke så klart som på FullHD, dette har dog vært et problem på alle bærbare jeg har hatt.

Lenke til kommentar

Har ikke testa så mye spill på den enda jeg heller, men det virker som den drar World of Tanks og Divinity: Original Sin temmelig bra i 1080p. Kjørte nok ikke med grafikken på maks på førstnevnte, men det gjør jeg ikke på stasjonær heller. Foretrekker høyere fps og mer oversiktlige omgivelser i det spillet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...