Gå til innhold

Hvordan finne ut om alkoholen inneholder metanol?


Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

Jeg kjenner et par som kjøper hjemmebrent på byn, som vil teste om de inneholder metanol. Hvordan kan det gjøres?

 

En av de har en elkoholtester, som du tar nedi grikka. På den er det en skala fra 1 - 100 elns fra nederst til øverst. Hvis der er over 96 - 100%, inneholder den metanol da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tror jeg må være en myte. Begge alkoholene bør brenne med blålig flamme. Begge består av korte karbonkjeder som gir blå flamme. Kjedene må bli vesentlig lenger før gult begynner å inntre (soting).

 

Det er mulig at fargen kan bli forskjellig ved å blande inn salter, men da må du definitivt vite hva du gjør. Selv om det kan være mulig å skille ren metanol fra ren etanol på denne måten, blir det ytterligere kompliserende når den dødelige smuglerspriten er en blanding av etanol og 10% metanol.

 

Spektroskopi er vel den eneste trygge måten å fastslå forskjellen på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rart, hørte nettopp noen snakke om akkurat dette på skolen.

De sa noe om at du skulle gni litt av det mellom hendene, og skummet det så inneholdt det metanol. noe sånt. Selv har jeg ikke peiling.

det funker BARE hvis det er frostvæske eller hva faen det er (spylervæske?) som ble brukt til å blande ut... så det kan godt være lumskheter i der selv om det ikke skummer...betyr bare at de ikke brukte spyler/frost-væske å blande det ut med...

Lenke til kommentar

Det vi lærte når vi var "små" og drakk hjemmebrent fra halvlitersflasker, var at hvis det skummer veldig mye når man rister flaska, kan den inneholde metanol. Det vil skumme litt når man rister, men det skal forsvinne med en gang væska roer seg igjen. I de aller fleste tilfeller med kjøpt hjemmebrent er den blanda ut såpass at den ikke vil brenne uansett. Så den testen blir litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...