Gå til innhold

Elektro: Hva er en fagarbeider


V_B

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hadde en diskusjon med en på jobb her om dagen angående fagarbeider. Jeg holder på å utdanne meg som automatiker og han er elektriker. Når jeg er utdannet og har fagbrevet i boks, vil ikke jeg være en fagarbeider innen elektro da ? Han mente på at du måtte ha gruppe L for å kalle deg det ?

 

Andre spørsmålet er om jeg har lov til å jobbe med 220V anlegg med ett automatiker fagbrev ? Dette er faktisk noe jeg er usikker på, da vi må ha med oss elektriker når vi jobber med høyere spenninger på jobb. Dette kan være noe som kun er utbredt innen bedriften da kammerater fra gamle-klassen min mener på at det er vanelig at automatiker jobber med 220V anlegg. Gjelder da samme regler om lavspent anlegg for automatiker som elektriker ?(1000v)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du kan jobbe med 230/400V som automatiker. Du har jo jobbet med det x antall ganger på skolen?

 

Men når du tar fagbrev, så får du fagbrev som "automatiker" og ikke "elektriker".

 

Hvis du går 2 år med automasjon på skole, så kan du skaffe deg en læretid på 2,5 år (istede for 1,5 år) Da har du muligheten til å ta fagbrev som både automatiker og elektriker.

Lenke til kommentar

Joda, har selvfølgelig jobbet med 220V anlegg på skolen men skole og praksis er ikke alltid det samme ;) Som sagt så har tror jeg vi må ha med oss elektriker når vi skal koble ut en 220v kurs men det er sikkert bare en firma policy, så ble derfor litt usikker.

 

Har dog lov til å ta gruppe l fagbrevet med 3 års skole og og 1,5 års læretid. Får faktisk nedsatt læretiden innen elektro (om jeg vil ta det) med 1 år fant jeg ut av. Det som er hele cluet her er; Jeg jobber som hjelpearbeider (elektriker) i fri periodene mine og derfor lurte jeg på hvorfor jeg ikke kunne kalle meg fagarbeider innen elektro vist jeg har automasjonsfagbrevet. Automasjon er jo faktisk ett elektro yrke det også.

Lenke til kommentar
Ja du kan jobbe med 230/400V som automatiker. Du har jo jobbet med det x antall ganger på skolen?

 

Men når du tar fagbrev, så får du fagbrev som "automatiker" og ikke "elektriker".

 

Hvis du går 2 år med automasjon på skole, så kan du skaffe deg en læretid på 2,5 år (istede for 1,5 år) Da har du muligheten til å ta fagbrev som både automatiker og elektriker.

Hvis man skal utdannes som automatiker man gå 3 år på skole og 1,5år lærlingtid.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Hadde en diskusjon med en på jobb her om dagen angående fagarbeider. Jeg holder på å utdanne meg som automatiker og han er elektriker. Når jeg er utdannet og har fagbrevet i boks, vil ikke jeg være en fagarbeider innen elektro da ? Han mente på at du måtte ha gruppe L for å kalle deg det ?

 

Andre spørsmålet er om jeg har lov til å jobbe med 220V anlegg med ett automatiker fagbrev ? Dette er faktisk noe jeg er usikker på, da vi må ha med oss elektriker når vi jobber med høyere spenninger på jobb. Dette kan være noe som kun er utbredt innen bedriften da kammerater fra gamle-klassen min mener på at det er vanelig at automatiker jobber med 220V anlegg. Gjelder da samme regler om lavspent anlegg for automatiker som elektriker ?(1000v)

 

Kan kalle seg elektrofagarbeidere:

 

I et brev fra Direktoratet for brann- og elsikkerhet (DBE) til Teknologibedriftenes Landsforening (TBL) slås det fast at automatikere og automatikkmekanikere med fagbrev kan kalle seg elektrofagarbeidere. En lang kamp for fagenes status er dermed over.

 

Gratulerer du er en elktrofagarbeider:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...