Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kompetansebevis - Hvordan gjør jeg dette?


Bad Dog

Anbefalte innlegg

Hei! Rimelig ny på forumet her, men er ganske så desperat etter hjelp da jeg ikke finner noe på nett angående akuratt mitt spørsmål.

 

Jeg har vært i et skolesystem i litt over 1 år nå, jeg har gått "utvidet praksis" med tilretteleggelse hos en butikk. Jeg jobbet akuratt like mye som de vanlige ansatte, uten lønn. Jeg skulle egentlig gå for fagbrev men da jeg hørte at dette kunne ta 5 år uten skole så sa jeg nei, ble da tilbudt og gå for kompetansebevis(2 år). Jeg har ikke muligheten til og ta opp skolen igjen, på grunn av en hel del grunner. 

 

Mitt spørsmål er: 

Jeg slutter på skolen idag, da skolen egentlig skulle få meg over inn i NAV under arbeidspraksis, men søknaden har enda ikke blitt gått igjennom av NAV. Om jeg skriver kontrakt med NAV (skulle dette gå i orden) har jeg da enda krav på et kompetansebevis? Sjefen min ser ut til og ha lite peiling på hva dette egentlig er, hun vil egentlig bare ha meg der siden jeg jobber gratis (vil jeg påstå) 

 

Og hvis jeg skriver denne kontrakten med NAV, blir da det ene året jeg har jobbet der "slettet"? Et kompetansebevis vil ta 2 år, jeg har allerede jobbet der i 1, må jeg da gå 1 år til eller må jeg ta 2 år til etter signering av kontrakt hos NAV?

 

Vet ikke om jeg i det hele tatt har krav på dette, og NAV er ikke til mye hjelp da de bare unngår spørsmål og kommer opp med en hel haug med annet møkk.

 

- Forvirret 18 åring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kompetansebevis i VGS-sammenheng reguleres av opplæringsforskriften § 3-45: 

 

 


§ 3-45.Kompetansebevis

Kompetansebevis blir skrive ut som dokumentasjon for vidaregåande opplæring i dei tilfella der vilkåra for å få vitnemål eller fag- og sveinebrev ikkje er oppfylte.

 

Kompetansebeviset skal vise kva for standpunkt- og eksamenskarakterar som er oppnådde. I fellesfag der det ikkje skal setjast standpunktkarakter på lågare nivå, jf. læreplanverket, skal halvårsvurderinga med karakter som eleven får ved avslutninga av opplæringsåret, førast på kompetansebeviset. Dette gjeld dersom eleven ikkje fullfører faget på nivået der læreplanverket fastset at standpunktkarakter skal givast. Det skal då førast ein merknad om at karakteren som førast er halvårsvurderinga med karakter. Kompetansebevis blir også skrive ut som dokumentasjon på gjennomgått opplæring i dei tilfella der eleven berre har fått opplæring i delar av eit fag.

 

For elevar skal kompetansebevis skrivast ut av skolen/skolane der eleven har oppnådd standpunkt- og eksamenskarakterar. Fylkeskommunen er ansvarleg for å skrive ut kompetansebevis for lærlingar, lærekandidatar og privatistar.

 

Kompetansebevis er det man får hvis man har fått opplæring i den videregående skole, men ikke tilfredsstiller krav for å få vitnemål eller fag-/svennebrev. Det er fylkeskommunen som kan gi deg råd om hvordan forskjellige situasjoner slår ut i form av konsekvenser for kompetansebevis og vitnemål. 

 

Etter min mening vil ikke kompetansebevis gi deg noe hvis du har gått "allsidig praksis"-veien for å få fagbrev, bortsett fra å dokumentere at du har ett/to av de fem årene som skal til for å få fagbrevet. Attesten fra arbeidsgiver vil være viktigere som dokumentasjon på din erfaring og ferdigheter. 

 

Kompetansebevis bygger på hva du har jobbet med og hvor du har jobbet med det, ikke på hva slags kontrakt du har gjort det under. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kompetansebevis i VGS-sammenheng reguleres av opplæringsforskriften § 3-45: 

 

 

§ 3-45.Kompetansebevis

Kompetansebevis blir skrive ut som dokumentasjon for vidaregåande opplæring i dei tilfella der vilkåra for å få vitnemål eller fag- og sveinebrev ikkje er oppfylte.

 

Kompetansebeviset skal vise kva for standpunkt- og eksamenskarakterar som er oppnådde. I fellesfag der det ikkje skal setjast standpunktkarakter på lågare nivå, jf. læreplanverket, skal halvårsvurderinga med karakter som eleven får ved avslutninga av opplæringsåret, førast på kompetansebeviset. Dette gjeld dersom eleven ikkje fullfører faget på nivået der læreplanverket fastset at standpunktkarakter skal givast. Det skal då førast ein merknad om at karakteren som førast er halvårsvurderinga med karakter. Kompetansebevis blir også skrive ut som dokumentasjon på gjennomgått opplæring i dei tilfella der eleven berre har fått opplæring i delar av eit fag.

 

For elevar skal kompetansebevis skrivast ut av skolen/skolane der eleven har oppnådd standpunkt- og eksamenskarakterar. Fylkeskommunen er ansvarleg for å skrive ut kompetansebevis for lærlingar, lærekandidatar og privatistar.

 

Kompetansebevis er det man får hvis man har fått opplæring i den videregående skole, men ikke tilfredsstiller krav for å få vitnemål eller fag-/svennebrev. Det er fylkeskommunen som kan gi deg råd om hvordan forskjellige situasjoner slår ut i form av konsekvenser for kompetansebevis og vitnemål. 

 

Etter min mening vil ikke kompetansebevis gi deg noe hvis du har gått "allsidig praksis"-veien for å få fagbrev, bortsett fra å dokumentere at du har ett/to av de fem årene som skal til for å få fagbrevet. Attesten fra arbeidsgiver vil være viktigere som dokumentasjon på din erfaring og ferdigheter. 

 

Kompetansebevis bygger på hva du har jobbet med og hvor du har jobbet med det, ikke på hva slags kontrakt du har gjort det under. 

 

Tusen takk! Dette lyste alt veldig opp for meg. Har tydeligvis blitt misinformert av både NAV og Skole. 

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...