Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Oppslagsord: Menings|felle [/me:ningsfele/], substantiv

Alternativ: Meinings|felle

Bøyning: [-fellen -feller -fellene]

Forklaring: En person som har de samme meningene som en annen, meningsfrende

Eksempel: Han demonstrerte mot atomkraft sammen med meningsfellene sine

 

Du mener det samme som Breivik, du er hans meningsfelle. Er ikke noe feil bruk av ord her. Du ser ut til å ha hengt deg opp i at jeg "sammenligner deg med Breivik", eller at jeg har sagt du støtter handlingene hans, i så fall vil jeg anbefale deg å faktisk lese det jeg skrev en gang til, for det har jeg ikke så mye som antydet. Og anbefalingen din om å "moderere meg" fnyser jeg av. Når du er ferdig med å leke offer pga. noe jeg aldri sa, så kan vi gjerne fortsette å diskutere trådens tema igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En meningfelle er en person som mener det samme som en annen person, det stemmer, men sakene de er enige om er saker dem brenner mest for. Jeg har 1001 ting som er viktigere for meg enn dette, dermed ville jeg aldri kalt en person som er enig med meg om dette for min meningsfelle så fremt han ikke var enig i mye annet også.

 

Jeg regner med at til og med vi to kan finne noe vi er enige om, vil du da kalle meg for din meningfelle?

Lenke til kommentar

Israel er virkelig et fantastisk land som driver verden fremover. Israel står også bak dyrking av diamanter til bruk i Norsk oljeboring. Hele kjernen i Norsk økonomi.

 

Israel er en terroriststat, en okkupasjonsmakt og et rasistland! For min del kan hele Staten Israel kollapse og drukne i sitt eget blod og alle israelere kan lide en langsom og smertefull død samt bli kvalt i sitt eget oppkast!

 

Men det er pga. slik situasjonen er nå. Hadde Israel trukket seg tilbake fra de okkuperte områdene og anerkjent Staten Palestina hadde jeg ikke hatt noe imot Israel lenger. Det er faktisk flere byer og steder i Israel jeg kunne tenkt meg å besøke framfor steder og byer i Palestina.

 

Hva Israel eksporterer er uinteressangt. Hadde det ikke vært for USA hadde Israel aldri overlevd sitt første år som nasjon! At de har klart å komme seg opp til å bli et land med sterkt militærmakt og industri er ene og alene takket være støtten fra USA. En støtte de er livredde for å miste så derfor tør de aldri å legge seg for langt ut med USA, men kan overse resten av verden. Det ser du klart på alle årenes taktikker...

 

Israel har rett til å forsvare seg, men de bedriver hverken selvforsvar eller forebygger angrep! De bedriver ren terrorisme og angrep basert på rasisme! De har fått fredstilbud etter fredstilbud gjennom årene som har gått, men har plent sagt nei fordi de vil ha landområdene selv. Det går riktig nok opp og ned etter hvem som styrer landet, men ingen av dem har klart å skape noen fred eller eller stå på god fot med det internasjonale verdenssafunnet. Selv forholdet til USA har de problemer med.

Lenke til kommentar

For min del kan hele Staten Israel kollapse og drukne i sitt eget blod og alle israelere kan lide en langsom og smertefull død samt bli kvalt i sitt eget oppkast!

Du låter ikke til å være et hakk bedre selv, et mer useriøst og lite gjennomtenkt utsagn skal en lete lenge etter. Men det er kanskje resultatet av å gå hjemme hele dagen, der du har så god tid til å tenke at det går over i galskap!

 

Du trenger verken svare på dette eller forvente svar på noe annet vås du måtte ha behov for å gulpe opp. Jeg diskuterer ikke på barnehagenivå!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Israel er en terroriststat, en okkupasjonsmakt og et rasistland! For min del kan hele Staten Israel kollapse og drukne i sitt eget blod og alle israelere kan lide en langsom og smertefull død samt bli kvalt i sitt eget oppkast!

 

 

 

AdolfHitlerPortrait.jpg

 

 

 

Oh hi there!

Endret av cFc
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Israel er en terroriststat, en okkupasjonsmakt og et rasistland! For min del kan hele Staten Israel kollapse og drukne i sitt eget blod og alle israelere kan lide en langsom og smertefull død samt bli kvalt i sitt eget oppkast!

 

 

AdolfHitlerPortrait.jpg

 

 

 

Oh hi there!

 

Fryketlig fin Israel analogi. 60 år med etnisk rensing og lite pressedekning på det,

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alltid like fascinerende med folk som ikke vet forskjellen på å hate Israel og å hate jøder.

 

En jøde er en etnisk/religiøs betegnelse på en person som enten er barn av jødiske foreldre eller følger den jødiske tro, eller begge deler. En israeler er en person fra staten Israel, uavhengig av etnisk eller religiøs bakgrunn. En sionist er en person som støtter ideen om en jødisk stat.

 

Disse tre gruppene overlapper hverandre ofte, men de er allikevel distinkte. Sagt enkelt: Det går an å hate en av gruppene uten å hate de andre. Jeg hater f.eks. sionister, men ikke jøder. Hitler hatet jøder, men støttet ideen om en jødisk stat, for å få jødene ut av Europa. Man kan hate jøder uten å hate israelere, da det finnes flere minoriteter i Israel, bl.a. palestinere. Det finnes både israelske og jødiske antisionister, og det det finnes arabiske sionister.

 

Til den det måtte angå (dere vet selv hvem dere er), slutt og anklag folk for antisemittisme hver gang dere møter argumenter dere ikke vet hvordan dere skal svare på. Det tjener ikke deres egen sak i det hele tatt. Nå har dette blitt diskutert to ganger på samme side i denne tråden, ta et hint da for faen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Igjen viser Staten Israel sitt sanne ansikt:

Ulovlige bygninger på Vestbredden får ny frist

 

Høyesterett i Israel har utsatt rivingen av fem ulovlig bygde blokker på den okkuperte Vestbredden for å gi regjeringen mer tid til å argumentere imot rivingen og blidgjøre bosetterne.

 

Statsminister Benjamin Netanyahus regjering godtok i fjor å fjerne boligblokkene i utkanten av bosetningen Beit El etter at en domstol fastslo at de var bygd på palestinsk eiendom.

 

Men Netanyahu har vært under intenst press fra kretser i hans eget Likud-parti og fra andre bosetterorganisasjoner for å utsette rivingen.

 

Rivingen som skulle funnet sted tirsdag, blir nå utsatt i 60 dager. Da møtes retten igjen for å vurdere regjeringens argumenter for å la blokkene stå.

 

Det internasjonale samfunn betrakter all israelsk bygging på den okkuperte Vestbredden som ulovlig og i strid med folkeretten. Israel på sin side gjør et skille mellom godkjente og ulovlige bosetninger.

 

Rundt 550.000 israelere bor i bosetninger på den okkuperte Vestbredden, inkludert rundt 200.000 i Øst-Jerusalem.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Ulovlige-bygninger-pa-Vestbredden-far-ny-frist-6817640.html

 

Igjen viser Israel at de bare vil fortsette okkupasjonen og unngå enhver form for fred med den palestinske befolkningen og slik med den arabiske delen av verden!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og annekteringen/jødifiseringen/koloniseringen av Vestbredden fortsetter: Settlers Raise Israel’s Flag On Top Of Ibrahimi Mosque.

 

A group of Israeli settlers raised Israeli flags on top of the fourth holiest site in Islam, the Ibrahimi Mosque in the southern West Bank city of Hebron. This is the first time ever since Hebron fell under Israeli occupation in 1967.

 

israeli_flags_hebron.jpg

 

Dette viser bare at Israel ikke har noe som helst ønske om å leve i fred med palestinerne, men kun har som mål å på lang sikt innlemme hele Vestbredden i staten Israel. Man kan jo bare lure på hvor de skal ekspandere når de har erobret hele det historiske Palestina...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De mest ekstreme av dem ønsker å ta tilbake Sinaihalvøyen fra Egypt slik at de har sitt Stor-Israel, men Israel vil aldri tørre å gjøre noe sånt. Tviler på at de er ute etter å ta noe mer enn Palestina siden de alt har Golanhøydene som tilhører Syria. Alt kommer nå ann på om USA blir stående som verdens mektigste nasjon slik at de fortsatt kan forsvare Israel fra resten av verdens krav!

Lenke til kommentar

Det er flere definisjoner på "Eretz Yisrael", altså Stor-Israel/det lovede land, alt ettersom hvilken sionist man spør. Alt mellom Nilen og Eufrat har på et eller annet tidspunkt vært krevd av sionistene som en del av staten Israel. Per i dag er ikke Sinai, Jordan eller de delene av Libanon og Syria de ikke allerede har annektert en del av israelsk politikk, men husk at man ikke skal lengre tilbake i tid enn 40 år før man finner Israels hær klare til å erobre både Kairo og Damaskus. De har prøvd seg før med en viss grad av suksess, og spør du meg kommer de til å prøve seg igjen. Så snart Vestbredden og deretter Gazastripen er annektert og renset, kommer Israel til å utvide seg enten nordover, inn i Libanon, eller sørvestover, inn i Egypt (altså Sinai).

 

Det virkelige spørsmålet derimot, som du var inne på, er: Hvor lenge kan USA holde sin beskyttende hånd over Israel når andre land overtar tronen som verdens mektigste land?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alltid like fascinerende med folk som ikke vet forskjellen på å hate Israel og å hate jøder.

 

En jøde er en etnisk/religiøs betegnelse på en person som enten er barn av jødiske foreldre eller følger den jødiske tro, eller begge deler. En israeler er en person fra staten Israel, uavhengig av etnisk eller religiøs bakgrunn. En sionist er en person som støtter ideen om en jødisk stat.

 

Disse tre gruppene overlapper hverandre ofte, men de er allikevel distinkte. Sagt enkelt: Det går an å hate en av gruppene uten å hate de andre. Jeg hater f.eks. sionister, men ikke jøder. Hitler hatet jøder, men støttet ideen om en jødisk stat, for å få jødene ut av Europa. Man kan hate jøder uten å hate israelere, da det finnes flere minoriteter i Israel, bl.a. palestinere. Det finnes både israelske og jødiske antisionister, og det det finnes arabiske sionister.

 

Til den det måtte angå (dere vet selv hvem dere er), slutt og anklag folk for antisemittisme hver gang dere møter argumenter dere ikke vet hvordan dere skal svare på. Det tjener ikke deres egen sak i det hele tatt. Nå har dette blitt diskutert to ganger på samme side i denne tråden, ta et hint da for faen.

 

Ha, du sier du hater Sionisme, og Sionister. Det er anti-semittisme hvis du ikke forkaster ideen om stater. Bare fordi sionister ønsker et Jødisk land er de onde, du er imot Norge da eller siden Nordmenn er jævla nazister som vil ha sitt rasistiske land i fred? Latterlig at du sier du ikke hater jøder.

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at nordmenn er rasister? Det er jo nærmest fri innvandring i Norge. Når det derimot gjelder Israel har jøder automatisk lov til å bo der, det er ikke tillat med politiske partier som utfordrer statens sionistiske grunnlag, arabere diskrimineres stadig mer og Jerusalm blir så religiøst og ortodokst at sekulære jøder flykter fra byen!

 

Å sammenligne Norge med Israel er komplett umulig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ha, du sier du hater Sionisme, og Sionister. Det er anti-semittisme hvis du ikke forkaster ideen om stater. Bare fordi sionister ønsker et Jødisk land er de onde, du er imot Norge da eller siden Nordmenn er jævla nazister som vil ha sitt rasistiske land i fred? Latterlig at du sier du ikke hater jøder.

Har du glemt å ta pillene dine?

 

Jeg hater ikke sionister fordi de vil ha sitt eget land, men fordi de vil ha sitt eget land der et annet folk allerede bor, og fordi de nekter å leve i en stat hvor de må leve side om side med palestinerne, med like rettigheter. De må ha et land eksklusivt for jøder, og det landet måtte bli opprettet der et annet folk allerede hadde bodd i årtusener. Byer som Jerusalem, Nasaret og Hebron, som er hellige for flere religioner, er, eller holder på å bli, byer kun ment for jøder og jødedommen.

 

Og hva "latterlig" angår, så kommer du med et usammenhengende innlegg hvor du kaller meg både jødehater, nazist og rasist, når jeg allerede flere ganger, også i innlegget du siterer, har sagt at jeg ikke hater jøder, eller noen andre folkeslag for den saks skyld. Jeg hater folk basert på hva de mener, ikke hva de er. Jeg mener et Palestina (og da bruker jeg ordet Palestina om hele området, altså både Israel, Vestbredden og Gaza) uten jøder ville vært en tragedie, på samme måte som jeg mener et Palestina uten arabere ville vært en tragedie. Begge folk føler en sterk tilhørighet til området, da burde begge folk få lov til å bo der. Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan få sagt det annerledes, men jeg hater altså ikke jøder, og hvis du fortsatt velger å tro at jeg gjør det, så får det være din hodepine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at nordmenn er rasister? Det er jo nærmest fri innvandring i Norge. Når det derimot gjelder Israel har jøder automatisk lov til å bo der, det er ikke tillat med politiske partier som utfordrer statens sionistiske grunnlag, arabere diskrimineres stadig mer og Jerusalm blir så religiøst og ortodokst at sekulære jøder flykter fra byen!

 

Å sammenligne Norge med Israel er komplett umulig!

 

Sant, Norge er mye mer autoritært.

Lenke til kommentar

Ha, du sier du hater Sionisme, og Sionister. Det er anti-semittisme hvis du ikke forkaster ideen om stater. Bare fordi sionister ønsker et Jødisk land er de onde, du er imot Norge da eller siden Nordmenn er jævla nazister som vil ha sitt rasistiske land i fred? Latterlig at du sier du ikke hater jøder.

Har du glemt å ta pillene dine?

 

Jeg hater ikke sionister fordi de vil ha sitt eget land, men fordi de vil ha sitt eget land der et annet folk allerede bor, og fordi de nekter å leve i en stat hvor de må leve side om side med palestinerne, med like rettigheter. De må ha et land eksklusivt for jøder, og det landet måtte bli opprettet der et annet folk allerede hadde bodd i årtusener. Byer som Jerusalem, Nasaret og Hebron, som er hellige for flere religioner, er, eller holder på å bli, byer kun ment for jøder og jødedommen.

 

Og hva "latterlig" angår, så kommer du med et usammenhengende innlegg hvor du kaller meg både jødehater, nazist og rasist, når jeg allerede flere ganger, også i innlegget du siterer, har sagt at jeg ikke hater jøder, eller noen andre folkeslag for den saks skyld. Jeg hater folk basert på hva de mener, ikke hva de er. Jeg mener et Palestina (og da bruker jeg ordet Palestina om hele området, altså både Israel, Vestbredden og Gaza) uten jøder ville vært en tragedie, på samme måte som jeg mener et Palestina uten arabere ville vært en tragedie. Begge folk føler en sterk tilhørighet til området, da burde begge folk få lov til å bo der. Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan få sagt det annerledes, men jeg hater altså ikke jøder, og hvis du fortsatt velger å tro at jeg gjør det, så får det være din hodepine.

 

Nå kommer du om antagelser om Sionister, som at de vil tvinge bort en folkegruppe og ha et stor Israel og slikt. Det er fordommer.

 

Jeg kalte deg aldri rasist eller Nazist, jeg kom med et eksempel mot Norge som du gjør mot Israel heletiden.

Lenke til kommentar

Nå kommer du om antagelser om Sionister, som at de vil tvinge bort en folkegruppe og ha et stor Israel og slikt. Det er fordommer.

Selve sionismen som ideologi handler om et land kun for jødene i det historiske Palestina. To ting kan ikke eksistere på samme sted til samme tid. For å ha en stat eksklusivt for jøder på et sted hvor det allerede bor noen, må man tvinge bort den opprinnelige folkegruppen. Hvis man ikke vil tvinge bort palestinerne, vil man heller ikke ha en stat kun for jøder, og da er man ikke sionist. Jeg sa heller ikke at alle sionister vil opprette et moderne Eretz Yisrael (igjen, jeg stiller spørsmålstegn til hvor "sionist" man i så fall er, men det er en annen sak), jeg sa bare at definisjonen på Eretz Yisrael varierer fra sionist til sionist.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...