Gå til innhold

Hvordan regne med datoer og tidspunkt i excel


eugenie

Anbefalte innlegg

Regne ut dager og datoer...

Kan noen fortelle meg hvordan jeg regner ut antall dager mellom to angitte datoer?

Eks, hvor mange dager er det mellom 05.08.2002 og 17.05.2009?

 

…og er det mulig å ta utgangspunkt i en dato (eks. dagens dato) og finne datoen 150 dager frem eller bak i tid?

 

Legge sammen tider...

Ja, hvordan legger man sammen tider?

Eks, jeg vil legge sammen 01:42:07 og 02:07:13. Tar jeg ikke feil så blir svaret 03:49:20, men hvordan får jeg excel til å regne ut dette?

 

 

Har søkt litt rundt på nettet, men synes det virker veldig innviklet å regne med tid og dato.

 

Blir veldig takknemlig for svar.

 

xls-fil med eksempler mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dato:

excel klarer dette fint uten noe mer tull

det eneste du må gjøre er å sette formatering "tall" der du skal ha resultater.

jeg får da: 21.1.2010 - 20.1.2010 = 1,00

 

det samme gjelder dato, bare at da må man sette formatering dato i resultatet.

jeg får da:

20.1.2010 + 150,00 = 19.6.2010

 

tider er ganske greit å bare plusse sammen :)

legger ved ett excel-ark som forklarer det hele...

måtte endre det til .txt fikk ikke lov til å laste opp .xls

bare renam det til .xls :)

 

en ting som er greit å huske på når det gjelder excel, den oversetter ALT til tall.

dette har sine fordeler og bakdeler. f.eks er dagens dato tallet 40177 i følge excel.

mens tiden nå (21:40:00) er lik 0.9, dagens dato og klokkeslett blir da 40177,9

dummy_eksempel.txt

Endret av aklla
Lenke til kommentar

To småting til OP. Du spør om "dager imellom", Pass på hva du skal bruke dette til.

 

Hvis du skriver idag i en celle og imorgen i den neste, så er det 2 dager hvis du tenker på det som en arbeidsplan. Forskjellen mellom datoene er 1. Og det er 0 dager imellom. Lett å ikke få øye på disse nyansene hvis det er litt avstand mellom datoene.

 

Og, regne tid, bruk tidsformatet 37:30:55 i tidscellene, ellers nuller cella ved hver 24:00 slik en klokke gjør.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen. Det hjalp veldig å ”leke” seg i eksempelfila, og jeg skjønner noe av det jeg ikke forstod tidligere :-)

 

Men jeg lurer på en ting til:

Jeg ønsker å telle ned til en angitt dato og klokkeslett, hvordan gjør jeg dette?

Jeg finner ikke koden som setter inn nåværende dato og klokkeslett, slik at nedtellingen går automatisk…

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...