Gå til innhold

Noen muligheter for boliglån?


Anbefalte innlegg

Heisann jeg er en ung man på 21 som prøver og ordne meg boliglån. Har spart opp egenkapital til å ta lån men har ikke fast ansettelse. Jobber fra 01.07.2016 til 01.06.2017 i en 100% stilling og lurte på om det var et snytt av mulighet for boliglån? Har 400k spart opp og tjener 300k dette året. Har ikke kausjonist.

Endret av Minimize'
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har desverre ikke sjans i Tromsø.

 

Når jeg var litt eldre enn deg tjente jeg det samme men hadde ikke noe særlig EK (150k), og da fikk jeg på nød å neppe lov til å kjøpe noe til 1.3M.

 

Da hadde jeg råd til de 2 billigste leilighetene på markedet, og markedet var da veldig tregt.

 

Nå har husprisene mer enn doblet seg siden da, så dette kan bli vanskelig hvis du ikke finner deg en samboer som kan spytte inn EK og bidragsevne.

Lenke til kommentar

Ikke usannsynlig,   det kommer i allefall an på forholdet du har til banken din.

 

Jeg kjøpte leilighet i fjor,  og da hadde jeg ca samme egenkapital som deg, og ikke fast jobb,  kun på innleie kontrakter osv.  Men kjente banken godt så de hadde ingen problemer med å låne meg penger.  Kunne få kjøpe bolig/leilighet opp til 2,75 millioner,  men endte opp med en leilighet til snaue 2 mill.

 

Kjenner ikke markedet i Tromsø,  men 1,5-1,6 millioner bør du kunne håndtere,  litt avhengig av andre kostnader ved bolig og slikt der da.  Noen har jo kommunale avgifter på 5-7000,-   mens noen har på 25 000,-  og det utgjør jo litt av de totalt månedlige utgiftene.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Ikke usannsynlig,   det kommer i allefall an på forholdet du har til banken din.

 

Jeg kjøpte leilighet i fjor,  og da hadde jeg ca samme egenkapital som deg, og ikke fast jobb,  kun på innleie kontrakter osv.  Men kjente banken godt så de hadde ingen problemer med å låne meg penger.  Kunne få kjøpe bolig/leilighet opp til 2,75 millioner,  men endte opp med en leilighet til snaue 2 mill.

 

Kjenner ikke markedet i Tromsø,  men 1,5-1,6 millioner bør du kunne håndtere,  litt avhengig av andre kostnader ved bolig og slikt der da.  Noen har jo kommunale avgifter på 5-7000,-   mens noen har på 25 000,-  og det utgjør jo litt av de totalt månedlige utgiftene.

 

Da har du vært utrolig heldig. Med 400K i EK og nesten 500 i årslønn får jeg såvidt 2.5M i lån. 

 

Anonymous poster hash: 8d6ea...d9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2,5M? Jeg tjener mer enn det, og egenkapitalen min da jeg kjøpte min andre leilighet for et år siden var 1,2 mill. Likevel var 2 mill max bankene ville gi i lån.

 

Edit: Ikke at jeg var så gira på å ha skyhøy lån i utgangspunktet, så jeg maste jo ikke om å få mer heller, forsåvidt.

Endret av Sokkalf™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer nok litt an på hva slags utdanning du har, mtp fremtidige jobbutsikter. Som en tommelfingerregel kan du gange inntekten din med ca 5. Da får du ca hvor god betjeningsevne du har - i ditt tilfelle, ca 1,5 mill. Det er nok så langt banken er villig til å strekke seg under "vanlige" forhold. Situasjonen blir litt annerledes hvis du har en utdanning med gode lønnsutsikter - økonom, jurist, lege etc. Og hvor sikker inntekten din er. Da kan du nok strekke belåningen opp mot 6 ganger inntekt. PS: Dette blir inkludert alle andre lån du har. Dersom du f.eks. har 200 000 i studielån får du 200 000 mindre i boliglån. Hvis du har en god "track record" i banken og viser at du sparer fast hver måned, og har gjort det lenge, kan dette også veie positivt. Med 400 000 i EK har du nok EK til å få et lån på mellom 2,7-4 mill, men du får ikke 4 mill hvis du ikke har inntekt til å betjene lånet. Det er mange som blander/misforstår dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer litt på det  her med fast inntekt og boligkjøp også. Bor i leiebolig nå, men må flytte om seks mnd tid, så jeg vurderer å kjøpe bolig, om det er mulig. Litt lei av å drive og flytte rundt hele tiden, men jeg er freelancer, med ålreit inntekt. Er det noen som har erfaring med hvordan banker ser på det?

Lenke til kommentar

PS: Dette blir inkludert alle andre lån du har. Dersom du f.eks. har 200 000 i studielån får du 200 000 mindre i boliglån.

Det stemmer ikke at studielån blir tatt med i denne beregningen, nei.

 

Heisann jeg er en ung man på 21 som prøver og ordne meg boliglån. Har spart opp egenkapital til å ta lån men har ikke fast ansettelse. Jobber fra 01.07.2016 til 01.06.2017 i en 100% stilling og lurte på om det var et snytt av mulighet for boliglån? Har 400k spart opp og tjener 300k dette året. Har ikke kausjonist.

 

Vil du virkelig ta opp millionlån når du er i et ettårs-vikariat? Det er bare å gå og spørre banken, men jeg har nå mine tvil.

Lenke til kommentar

 

PS: Dette blir inkludert alle andre lån du har. Dersom du f.eks. har 200 000 i studielån får du 200 000 mindre i boliglån.

Det stemmer ikke at studielån blir tatt med i denne beregningen, nei.

 

Svaret er vel en mellomting: Studielånet tas naturligvis med i beregningen, men ikke krone for krone på denne måten. Når banken vurderer betjeningsevne ser de naturligvis på hva du må bruke på å betjene eksisterende gjeld, inkludert studielån. Hos Om det er betjeningsevnen som er begrensende for hvor mye du kan låne, så blir det fort ca. krone for krone. Men studielån påvirker ikke egenkapitalen, som vel er det begrensende for de fleste på dette forumet (fordi de fleste her er unge). 

Lenke til kommentar

 

 

PS: Dette blir inkludert alle andre lån du har. Dersom du f.eks. har 200 000 i studielån får du 200 000 mindre i boliglån.

Det stemmer ikke at studielån blir tatt med i denne beregningen, nei.

 

Svaret er vel en mellomting: Studielånet tas naturligvis med i beregningen, men ikke krone for krone på denne måten. Når banken vurderer betjeningsevne ser de naturligvis på hva du må bruke på å betjene eksisterende gjeld, inkludert studielån. Hos Om det er betjeningsevnen som er begrensende for hvor mye du kan låne, så blir det fort ca. krone for krone. Men studielån påvirker ikke egenkapitalen, som vel er det begrensende for de fleste på dette forumet (fordi de fleste her er unge). 

 

 

Jeg mente ved beregning av betjeningsevne ja.

Lenke til kommentar

Så lenge man kan vise til stabil inntekt over lang tid går det som regel greit selv om man ikke har fast ansettelse. Å klare å ha stabil inntekt over mange år med "usikre" arbeidsgivere viser at man er tilpasningsdyktig og søker muligheter der de finnes. 

Hehe, det blir nok lang tid som blir problemet da... Er ganske nyutdanna, så jeg har ikke jobbet så lenge enda. Hjelper det noe at jeg kan vise at jeg har gått rett fra studie til bra lønn som freelancer og har hatt bra lønn under hele perioden? Har ålreite muligheter for å få fast jobb om jeg vil det og, men fortsetter egnetlig helst med det jeg gjør nå. Liker å friheten til å velge de spennende opgavenen. 

Det er vel ikke noe alternativ til banklån om man skal kjøpe bolig?

Lenke til kommentar

Du går kort og greit til banken og spør der isteden, de er faktisk ikke så veldig firkantet som det mange tror. Noen har veldig god lønn og lavt boliglån, og sliter likevel med å betjene boliglånet grunnet stort forbruk andre plasser - mens andre klarer å leve nøkternt til fordel for høyere boliglån. Det koker ned til hvordan du prioriterer. Dersom du har vært kunde der en stund så kommer de til å gå over forbruket ditt og se deg litt an som type. Det at du har klart å spare unna 400k sier jo litt. 

Lenke til kommentar

Du går kort og greit til banken og spør der isteden, de er faktisk ikke så veldig firkantet som det mange tror. Noen har veldig god lønn og lavt boliglån, og sliter likevel med å betjene boliglånet grunnet stort forbruk andre plasser - mens andre klarer å leve nøkternt til fordel for høyere boliglån. Det koker ned til hvordan du prioriterer. Dersom du har vært kunde der en stund så kommer de til å gå over forbruket ditt og se deg litt an som type. Det at du har klart å spare unna 400k sier jo litt. 

Ja, da er det vel bare å spørre banke for både meg og trådstarter. Har også en del kredittkort (ett til bensin slik at jeg får rabatt der, ett annet til å få gratis reiseforsikring osv), men  jeg betaler jo de til tiden, så det bør vel ikke være noe problem. Nå har jeg i hvert fall bestilt møte med bankrådgiver.

Lenke til kommentar

Av erfaring så er det forskjell fra bank til bank.

 

F.eks Sparebank 1(2.2)  med høyere rente enn DNB ga meg mindre i lån enn DNB med lavere rente ( 1.99)  med samme egenkapital 

 

Så her anbefaler jeg det søke om finansieringsbevis i flere banker så får du napp til slutt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...