Gå til innhold

GUIDE: Her er alt du trenger å vite om geocaching


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men en skikkelig tur-GPS har noen fordeler. Den er gjerne hakket mer nøyaktig, spesielt når forholdene begynner å bli vanskelige, og den fungerer like godt uavhengig av hvor god den mobile internettdekningen er.

 

Stemmer dette? Jeg har da brukt GPS på mobil mange ganger uten å ha data eller sim aktivert. Har blant annet brukt det i utland når jeg ønsker å geotagge bilder jeg tar med dedikert kamera og kart jeg har lastet inn på mobilen for offline bruk.

 

Ser ofte nok at dette listes som en mangel for mobil, men sliter litt med å se at det faktisk stemmer?

Endret av XmasB
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Men en skikkelig tur-GPS har noen fordeler. Den er gjerne hakket mer nøyaktig, spesielt når forholdene begynner å bli vanskelige, og den fungerer like godt uavhengig av hvor god den mobile internettdekningen er

 

Stemmer dette? Jeg har da brukt GPS på mobil mange ganger uten å ha data eller sim aktivert. Har blant annet brukt det i utland når jeg ønsker å geotagge bilder jeg tar med dedikert kamera og kart jeg har lastet inn på mobilen for offline bruk.

 

Ser ofte nok at dette listes som en mangel for mobil, men sliter litt med å se at det faktisk stemmer?

jeg har ett nettbrett uten 4G-funksjonalitet, den har kun wifi. GPS funker supert på den, så gps har ikke noe med databruk å gjøre nei, må naturligvis laste ned offline maps da

Lenke til kommentar

Geocaching er kjedelig, prøv heller Ingress. Capture-the-flag-Geocaching .

https://www.youtube.com/watch?v=Ry2Ebwpt1cY

 

https://www.ingress.com/

 

Mmm.. Gi Geo Caching en solid dose med anabole steroider og noen sterke kopper kaffe. Tilsett et konkurranse-element som gjør det interresant å dra til samme "cache" mer en én gang. La deretter De Opplyste og Motstandsbevegels utkjempe en kamp om verdens fremtid mitt i blant oss.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

Dæven, jeg visste ikke at man kunne lagre offline kart i google maps. Jeg skal lære meg dette. Men jeg kan ikke la være å tenke at kanskje google har en slags underforstått avtale med GPS-produsenter om at google ikke skal ta fra dem kunder, derfor begrenser de kartene til rundt 10MB og kan kun lagres i 30 dager, hvis det fortsatt gjelder. For en (vanntett) smartmobil er jo vel like god til å navigere som en dedikert GPS? Får man topografiske kart i google maps?

 

Eneste ulempen jeg kan komme på med en mobil i stedet for GPS er at mobilen som regel ikke har transflektiv skjerm og er jævlig dårlig å lese på i sollys. Pluss at GPS'en har bedre antenne?

 

Men går det an å ikke ha SIM aktivert på en mobil som XmasB sier da? Jeg trodde ikke det gikk an å skru av og på SIM/hva det heter. Noen som kan forklare nærmere? XmasB?

 

Og hvordan skrur man geotagging av og på i android(5.0)?

 

Har en samsung galaxy S5 jeg har lyst til å lære litt bedre å bruke.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest medlem-329093

Jeg har akkurat kjøpt en Garmin Etrex 10 GPS, og ville begynne med geocaching, men opencaching.com (Garmins geocachingside) er nede, på www.geocaching.com finner jeg ikke ut hvordan jeg laster ned cacher til min GPS uten å bli premium medlem for kun 10 caches i nærområdet, og flere nettsteder med geocaching kjenner jeg ikke til. Kan noen tipse meg om hvor jeg finner og får lastet ned cacher til min GPS?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ok... Jeg fant ut at det ikke går an å "hacke" etrex 10 til å vise skikkelige kart, for openstreetmap nekter meg å laste ned kart. Knappen for det er borte. Sååå... jeg fortet meg å bestille garmin etrex 30x før den blir satt opp i pris igjen, den koster 1398 på XXL og er billigere enn etrex 20x der. Så kan jeg kjøpe kart på micro-SD kort og sette inn :) men først skal jeg se hvor bra det innebygde kartet i 30x er. Det er visst open source men det kan da ikke være bare dritt heller.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-329093

Hmmm... Jeg har nå abonnement på geocaching.com men får bare kjøre spørring på geocacher EN GANG i døgnet???!!! selv som premium medlem??!! for noe dritt!! Og det kommer bare opp tre caches innenfor 2 kilometers radius når jeg har lastet ned til Etrex10, resten ligger i andre fylker, selv om jeg kan se at det er minst ti caches innenfor en kilometer der jeg er!! Hva er det som feiler geocaching.com?? :(

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...