Gå til innhold

bi stabilt rele


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skritt rele er det du skal ha.

Kommer du over en kontaktor kan du koble den med en holdekrets.

Da får du en impulsknapp NO som starter og en impulsbryter NC som åpner.

Eller du kan kjøpe deg et skrittrele.

Det får du kjøpt hos elektrogrosistene, eller dersom du ikke har kontakter i elektrobransjen tar du kontakt med et elektrikerfirma så skaffer de det du skal ha.

 

EDIT: NO (normaly open) knappen har du så da er det bare å få tak i en NC (normaly closed). sistnevnte må du ha for å få en holdekrets til å slippe.

Skal du bruke 230V som spolespenning?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Skal bruke en slik knapp for å slå av/på. Den skal slå på en trafo på 230V/500VA. Skal ikke bruke to knapper. Knappen er momentan så den gir kun en impuls, derav impulsrele. Knappen er dyr som dere ser og de releene jeg har funnet er også dyre. Er ikke interessert i å bruke så mye av budsjettet til forsterkeren på knapper. Det blir to monoblokker, så jeg trenger 2x knapp og rele.

Kan jeg bruke et skrittrele til dette uten ekstra kretser? Vil gjøre det enklest(og billigst) mulig.

Takk for linken Axentrix, men det ser ut som det releet trenger en krets i tillegg?

Dette er vel et skrittrele. Kan jeg bruke dette som jeg tenker?

Lenke til kommentar

Du kan bruke en jk-vippe til å åpne releet...

 

Axentrix skrev i en tråd:

Vet ikke om du trenger vippe nr2..  husker ikke.. er så lenge siden jeg drev med vipper.. (desuten er jeg dødstrøtt, fin unskyldning)

 

jk.jpg

 

 

eller så så jeg noe på denne siden som jeg så på forumet her en gang, som kanskje kan hjelpe deg....

Begge tinga skal funke tror jeg.... Jeg viste heller ikke helt hvordan jeg skulle gjøre det, så prøvde disse, og det funka...

 

 

EDIT: Ja, styrestrøm ja.... hva skal du bruke til det?...

Endret av EspenGunnufsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hallå, vet ikke om du har allrede løst problemet men egentlig så kan du bruke flere vanlige 12volts releer i paralell hvis du ønsker at den skal tåle mer strøm -vel og merke så lenge du bruker rellene på den enne polen. Er den traffo av toroidal type?? husk å bruke en "formotstand" i serie ved "påslag"... hva er den trafo til? HIFI? ellers har kanskje flere tips. forresten på disse 12 volts releer (til bil) finnes også i forkjellige strøm styrker. ellers er jo den beste løsningen å bruke en tyristor eller triac. uansett du må nok ha en eller ann form for "mattespenning" for "styre elektronikken" til releene holder med en batery eliminator på ikke mindre en 200 mA og mer hvis du skal ha flere releer i paralell.

 

mvh

:yes:

 

obs!! burde ha lest alle innleg først... sorry... :whistle:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...